Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av erlan »

"& Erlan den ska klara både med & moturs..."

en snabb koll på hemsidan hittade jag tre olika tändplattor till olika motorer med samma fäste som sachs.
som jag tolkar det bör din heta 210S190G.
för sachs med medurs rotation heter den 210S190B.
sachs med liggande cylinder och moturs rotation ska ha 210S194B

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

zappafan skrev:Får väl beställa ett paket fullvarv med posten isåfall...
Om den inte orkar varva som den ska trots att tändningen står 1,5 mm före ÖD är det något annat som knasar än tändningen.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av fatchance »

En bra grundinställning med HPI 2-10 är att den tänder 2,5mm före. Då ska det fungera.

Dra sedan en extra jordkabel från tändplattan till blocket - där har du problemet pojk! :D
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av T M »

:twisted:

För att råda brist på personalbrist har svensk polis skrivit avtal med en ny samarbetspartner Bild
Snuthäck.jpg
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Hynboholm »

Här är något för Zappa!

http://www.tradera.com/item/100701/2977 ... autografer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av zappafan »

fatchance skrev:Dra sedan en extra jordkabel från tändplattan till blocket - där har du problemet pojk! :D
Det gjorde faktiskt den fick "puckeln" där den nog skulle vara, men gamla bettan trivdes ändå inte :( ,Micke har nog rätt nåt annat som inte stämmer...(gör ju dock mellan 75-80 kmh..ändå) :hmm: ,hursomhelst hamnade det ett Kokusan dit istället, så HPI:in hamna på nåt mer högvarvigt framöver... tycker ändå den vill fladdra på lyset på låga varv (gör inte EKF:en men där sitter 35/35 watt) inte H4:a & det är provat att jorda mest överallt...
Hynboholm skrev:Här är något för Zappa!

http://www.tradera.com/item/100701/2977 ... autografer" onclick="window.open(this.href);return false;
Håller väl på Ske-å men nån måtta får det vara.. slider_anon.gif
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av zappafan »

Var & såg premiären i 3D med nördkompisarna, rätt bra men man tycker det håller på va väl mycket merchandise vinkling på det som ska säljas efter filmen...
Bild
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Hasse »

Man fick ju inte prata politik här men Pensioner är väl inte det :wink: Vad säger vi om att att jobba längre? :roll:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av HSE »

Hasse skrev:Man fick ju inte prata politik här men Pensioner är väl inte det :wink: Vad säger vi om att att jobba längre? :roll:
Som jag sagt tidigare hade jag gärna jobbat till 69. Men att höja lägsta åldern till 64 gör mig förbannad, de som är utslitna av tungt arbete vid 60 tvingas försöka klara sitt slit i flera år till jämfört med tidigare och blir de utan jobb lär ingen vilja anställa dem. Den höjda åldern kommer ju att få arbetsgivarna att bli försiktiga med att anställa äldre arbetskraft. Så rent allmänt skulle de nöjts sig med att höja minimiåldern 1år. Men det är ett brett stöd för detta i riksdagen så det är kört i frågan. Men enligt mig skapar det bara större klass skillnader framöver.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av zappafan »

Julfest med "gamla" arbetskamrater på kommun :drunken: , dom som vill jobba efter 61 har antingen inget liv eller tjänar fett med stålar, så enkelt är svaret oavsett bortförklaringar....over and out..



Men är inte det minsta överraskad, men fyyyyyyyyyfaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan....... :cry:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

Ja det är verkligen ett slag i ansiktet på dem som har haft slitsamma jobb fysiskt eller psykiskt och har planerat att sluta tidigare. Samtidigt så förstår man att ett allt mindre antal människor som förvärvsarbetar inte klarar att försörja fler och fler som går på omkostnadskontot.

En grej som retar mig ordentligt är att det sitter ekonomer nästan överallt och klurar på hur man ska få in mer pengar. Det gäller inte minst kommunal verksamhet med skyhöga elnätsavgifter, avgift för vatten och sopor m.m. Det tänker man inte på så länge man jobbar men sådant slår hårt för de som har låg pension trots att de har jobbat och betalat skatt i 45 år. Jag har dessutom för mig att de första 10 åren inte är pensionsgrundande.

Sedan är det ju bra för kroppen att få följa den biologiska klockan. Jag har psoriasis sedan tonåren och har inte behövt kladda på Kortisonsalvor sedan jag slutade jobba för 2 år sedan den 18 december 2015, Så om jag ska summera det har livet aldrig varit bättre och det handlar mest om att ha intressen och tur med hälsan så att friheten varar länge. När man passerar 70 så ökar risken att bli vårdberoende och att t.ex. arbeta fram till dess är inget som lockar.
Senast redigerad av Micke S den 16 dec 2017, 14:47, redigerad totalt 1 gånger.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av HSE »

Min åsikt är i första hand att individen skall få bestämma så mycket som möjligt över när hen vill gå i pension. Så höja den frivilliga gränsen är bra men höja den nedre gränsen mer än den högre motverkar ju valfriheten :twisted:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

Det skulle nog inte fungera med frivillighet genom att fler och fler inser värdet att sluta tidigare. Men en hel del vill ju jobba längre också och den möjligheten finns redan. Vi hade en kille som var 78 år på jobbet när jag slutade och han jobbar säkert heltid än som timanställd och är i så fall 80 år nu.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av zappafan »

Lite fylletangenter igår :oops: , hamnade vid samma bord som en uppflyttad stockholmare som jobbar som rörkrökare på julfesten, vet sen tidigare han är starwarsfantast så det blev lite snack om man sett filmen & så, visade sig han även var medlem i http://nordicgarrison.net/om-oss/" onclick="window.open(this.href);return false; hade ju även egen stormtrooper dräkt, man skulle väl ha fixat stora delar själv av dräkten för att bli medlem & han hade ju varit på olika tillställningar bla. barncancerfonden, barnkalas & div. ideellt så verkar ju vara en schysst klubb...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av billykid »

zappafan skrev:Julfest med "gamla" arbetskamrater på kommun :drunken: , dom som vill jobba efter 61 har antingen inget liv eller tjänar fett med stålar, så enkelt är svaret oavsett bortförklaringar....over and out..



Men är inte det minsta överraskad, men fyyyyyyyyyfaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan....... :cry:
.
.
Håller med till 100%...där. Som min far sa "Mycket vill ha Mera och Helvetet bir alldrig Fullt för dom"
Jobbat med massa tunga arbete har inte varit snäll mot min kropp och känner att jag orkar ej mera nu.
Är som nån hugger en kniv i ryggen, om jag inte nu får en tidig pension.... :evil:
Skriv svar