Rex 1957.
Re: Rex 1957.
Tittade närmare på motorns växel arm och fast motorn har fästen för två växelvajrar vilket används på Victorias egna mopeder har denna motor bara hål i armen för en nippel och en hårnålsfjäder skall trycka växelarmen åt andra hållet. Så efter fixat till den fjädern fungerar växlingen. Tycker dock motorn är väl trött i original skick så det blir att plocka av cylinder och topp och fila lite. Höjer körglädjen om man säger så...
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Rex 1957.
https://www.tradera.com/item/344399/301 ... lforarvred" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Rex 1957.
Det där är original Victoria växelarm, tydligen köpte Rex sina motorer med annat insugsrör och annan växlarm förutom den svenska strypningen. Kan ju skilja sig på fler punkter men det är vad jag sett så här långt...T M skrev:
https://www.tradera.com/item/344399/301 ... lforarvred" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Rex 1957.
Lite uppdatering. Kört lite med den men den är trött och att få till rätt förgasar bestyckning är ovanligt besvärligt. Då jag tänker pigga upp den lite så är det bättre att vänta med den delen tills efter genomgången... Plockat ur motorn igen för att se över den och montera nya lammeller.
. Otroligt vad skitig enmotor kan bli efter att bara körts lite. . Efter en tvätt ser den bättre ut, meningen är att den skall gå bra ihop med den orenoverade ramen så jag vill inte putsa och måla den. Får se vad jag behöver göra när jag river den, förra översynen var ju bara för att få igång den. Av de sönder mekade skruvskallarna på motorn att döma har den levat ett fått liv i händerna på fjortisar Re: Rex 1957.
Plockat isär lite. Skall beställa nya vevaxel tätningar innan jag gör mer. De brukar vara boven om förgasaren är svår att bestycka och motorn är svagare än förväntat.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Rex 1957.
Kul att följa. Är inne i en Rexperiod just nu. Inte ledsnat på Crescent, men omväxling förnöjer har jag hört
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Rex 1957.
Ja jag har inte heller jobbat med Rex eller Victoria tidigare, fanns inga sådana i trakten när jag var grabb.Hittade denna motor i Uddevalla och ramen Gråbo. Börjat riva kopplingen, centrummuttern är ju vänstergängad så det gäller att ha koll på det. Använde mutterdragare för att lossa den och vevaxel drevets mutter, då slipper man hålla emot...
. Vevaxelns packbox ser lite skum ut, tätnings ytan ligger djupt ned Fotbromsens spärr ligger inbyggd innanför kåpan och fungerar inte som den skall, jag får ta isär och försöka lista ut vad som felas där. .Re: Rex 1957.
Den goda nyheten är att fotbroms mekanismen fungerar efter att fått en bricka vid låsningen. Den dåliga är att kopplingskorgen måste ut för att byta packbox på den sidan och det ser ut att vara nödvändigt, korgens låsning sitter som ett svänghjul på en kona så jag får se hur hårt den sitter. Svänghjulet måste ju också loss och där är problemet när det skall dit igen då det inte finns någon kil. Man skall ju klaga till på det så det låser fast i rätt läge men det flyttar alltid på sig sedan när jag drar åt så få grund tändningen rätt känd som spela på roulett.Många försök innan den stämmer...
Re: Rex 1957.
Den goda nyheten är att fotbroms mekanismen fungerar efter att fått en bricka vid låsningen. Den dåliga är att kopplingskorgen måste ut för att byta packbox på den sidan och det ser ut att vara nödvändigt, korgens låsning sitter som ett svänghjul på en kona så jag får se hur hårt den sitter. Svänghjulet måste ju också loss och där är problemet när det skall dit igen då det inte finns någon kil. Man skall ju klaga till på det så det låser fast i rätt läge men det flyttar alltid på sig sedan när jag drar åt så få grund tändningen rätt känd som spela på roulett.Många försök innan den stämmer...
Lagt till foto på kopplings huset här.Re: Rex 1957.
Drivsidans packbox är bevisligen kass, när jag blåste i insugsröret och kände med handen ovanför på drivsidan kände så kände jag hur det blåste rakt igenom. Slog lite olja på axeln och oljan rann rakt igenom. Tätningarna skall ju klara 10 bar så inte underligt att det var svårt att få till förgasar uppsättningen och att motorn var trött.
Tyvärr är det besvärligt att få loss kopplings korgen så jag kommer åt att byta tätningen, sitter hårt! I avsaknad av original avdragare testade jag med vad jag har på hyllorna men trots bra dragkraft och värmning lossade inte centrumet. Jag får tillverka en mer passande avdragare. Att byte av en sådan simpel detalj som en packbox ska behöva dra med sig så mycket jobb
Tyvärr är det besvärligt att få loss kopplings korgen så jag kommer åt att byta tätningen, sitter hårt! I avsaknad av original avdragare testade jag med vad jag har på hyllorna men trots bra dragkraft och värmning lossade inte centrumet. Jag får tillverka en mer passande avdragare. Att byte av en sådan simpel detalj som en packbox ska behöva dra med sig så mycket jobb
Re: Rex 1957.
Akta för fasiken gängorna på kopplingsaxeln, är så megalätt att stuka dem och då är det inte skoj. Vänstergängad fingäng...
Re: Rex 1957.
En hemmabyggd avdragare fixade kopplingscentrummet men motorn får ändå klyvas för att få bort kopplingskorgen...