Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Gissar hejvilt nu, men i kombination med ett batteri borde det bli bättre lyse?
Å andra sidan har väl detta system voltregulator som åtminstone då i teorin ge jämn ström?
Klarar det sig utan batteri slipper man den biten av underhåll..
Äh, det där med el må vara världens äldsta yrke (varde ljus, som han sa, på första dagen..) men för många är det jämförbart med häxkonst, inklusive mig.
Å andra sidan har väl detta system voltregulator som åtminstone då i teorin ge jämn ström?
Klarar det sig utan batteri slipper man den biten av underhåll..
Äh, det där med el må vara världens äldsta yrke (varde ljus, som han sa, på första dagen..) men för många är det jämförbart med häxkonst, inklusive mig.
Blå/vit Monark 1209
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Mina kopplingar. Tändlåset.
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Tack för bilderna.
Jag tog precis ett 9V batteri och kopplade + polen till "nedre höger" på 4pins CDI boxen ( - polen kopplade jag till moppens jord ). Tändstiftet gnistrade som bara den när jag drog runt motorn.
Tack för all hjälp och ja, el är ett helvete. Framför allt när dess kopplingschema kommer från munnen på en singaporiansk moppemeckare på youtube.
Jag ska försöka sammanställa allt felsökande så någon annan kanske får nytta av det
Jag tog precis ett 9V batteri och kopplade + polen till "nedre höger" på 4pins CDI boxen ( - polen kopplade jag till moppens jord ). Tändstiftet gnistrade som bara den när jag drog runt motorn.
Tack för all hjälp och ja, el är ett helvete. Framför allt när dess kopplingschema kommer från munnen på en singaporiansk moppemeckare på youtube.
Jag ska försöka sammanställa allt felsökande så någon annan kanske får nytta av det
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
@ HSE: Du är modig som visar den fina elinstallationen, och kallar den för din
Som elektriker så får jag lite ont i magen, men har du fått det att funka så är det klockrent
Som elektriker så får jag lite ont i magen, men har du fått det att funka så är det klockrent
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Gömd bakom kåporna i vanliga fall Jag slängde ihop det för att se om det fungerade för några år sedan, och när det gjorde det direkt, blev det inte av att jag snyggade till det, hade alldeles glömt hur det ser ut tills nu...
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Jag fortsatte projektet idag,
Jag tittade närme på rectifyern, eller likriktaren på svenska, var uppgift är att omvandla växelström (AC) till likström (DC).
Likriktaren har fyra pins vilka brukar bli benämda med:
Övre vänster - DC utgång
Övre höger - "Gul" ( AC ingång )
Nedre vänster - "Gul eller Gul/Vit" ( AC ingång )
Nedre höger - Jord
Min tanke var att istället för att använda batteri så borde DC utången på likriktaren ge tillräckligt med med volt för stt skapa gnista.
Så jag kopplade min motors två gula kablar mot Övre höger pin och Nedre vänster på på likriktaren.
Jord pin på Jord
Och Övre vänster kopplade jag på Nedre höger på CDIn
= Sucess, tändstiftet gnistrar och motorn startar på en kick.
Det var formodligen så här allt var tänkt att kopplas från början. Men när man läser artiklar och hjälp guider där folk säger att man inte behöver likriktaren för att få gnista, så tror man ju tyvärr på det.
Det må vara sant att man kan köra utan likriktare på en lifan där man har 5 kablar från statorn ( där den femte är röd/svart ). Men det stämmer inte när man saknar denna kabel.
Jag tittade närme på rectifyern, eller likriktaren på svenska, var uppgift är att omvandla växelström (AC) till likström (DC).
Likriktaren har fyra pins vilka brukar bli benämda med:
Övre vänster - DC utgång
Övre höger - "Gul" ( AC ingång )
Nedre vänster - "Gul eller Gul/Vit" ( AC ingång )
Nedre höger - Jord
Min tanke var att istället för att använda batteri så borde DC utången på likriktaren ge tillräckligt med med volt för stt skapa gnista.
Så jag kopplade min motors två gula kablar mot Övre höger pin och Nedre vänster på på likriktaren.
Jord pin på Jord
Och Övre vänster kopplade jag på Nedre höger på CDIn
= Sucess, tändstiftet gnistrar och motorn startar på en kick.
Det var formodligen så här allt var tänkt att kopplas från början. Men när man läser artiklar och hjälp guider där folk säger att man inte behöver likriktaren för att få gnista, så tror man ju tyvärr på det.
Det må vara sant att man kan köra utan likriktare på en lifan där man har 5 kablar från statorn ( där den femte är röd/svart ). Men det stämmer inte när man saknar denna kabel.
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Jag är väldigt tacksam för bilderna. Med liknande kommentarer så kanske medlemmar drar sig ifrån att att fotografera och hjälpa till, vilket är direkt negativt för ett sånt här forum.
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Hörrdu, jag skrev ju att HSE är modig. Det är peptalk
Och dessutom så skrev jag att funkar "trasslet" så är det klockrent, är inte det positivt...???
Lugn och fin, jag tror HSE tar det med en klackspark och förstår att det inte var ett påhopp
Och dessutom så skrev jag att funkar "trasslet" så är det klockrent, är inte det positivt...???
Lugn och fin, jag tror HSE tar det med en klackspark och förstår att det inte var ett påhopp
Re: Ny lifan motor, ingen gnista ( inkoppling av el )
Jag blev själv paff när jag tog av kåpan och såg röran men jag hade ju lovat ta bilder på det hela så det var ju bara att köra på Blev som sagt glad när allt inklusive ljuset fungerade när jag slängt i hop det hela och tänkte snygga till det när jag provkört lite men sedan tyckte jag det var onödigt att riva i skatboet när allt fungerade. Men innan jag sätter på kåpan igen skall jag fixa några grejor jag sett nu.
Och som sagt allt som fungerar vid första testen är positivt, var ju en massa kablar och grejor som skulle kopplas och jag ville ju inte ha något batteri men ett tändnings lås i systemet.
Och som sagt allt som fungerar vid första testen är positivt, var ju en massa kablar och grejor som skulle kopplas och jag ville ju inte ha något batteri men ett tändnings lås i systemet.