Bytte kondensatorn på min Gilera CB1 -76 och lödde dit den nya. Motorproblemen jag hade är borta och den går bra igen.
Dock har lysen och tuta slutat att fungera. Efter lite googlingar misstänker jag att det har något med ljusspolen att göra, för den ser ut att ha fått sig en kyss när svänghjulsmuttern skulle komma av...
Det som är synligt för ögat är att det gått av en bit på höger sida. Gissar att det är nån form av isolering? Grejen är att tuta och lyse har fungerat i några veckor trots detta, men inte längre.
(OBS! Av nån anledning är bilderna vridna 90 grader motsols. Den eventuellt felande spolen ska vara nedåt i bilderna)
1. Ska man försöka se om det går att få ihop den där biten som är av (tips på hur i så fall?)
2. Hur vet jag vad jag har för tändsystem, om jag ska byta ut hela ljusspolen? Det finns ju många att välja på när man inte vet bättre
Här är några andra bilder på tändplattan:
Ljus och tuta död efter kondensatorbyte
Ljus och tuta död efter kondensatorbyte
Gilera CB1 -76
Re: Ljus och tuta död efter kondensatorbyte
Jag skulle prova att laga den först, funkade den ett tag först så kanske det är en tråd som ligger bara lite fel och kortsluter precis så att spolen inte ger ström. det är lättare att se var felet är om du tar loss spolen och tittar på den noga. Smältlim funkar bra för att fixera lösa kablar som sitter löst och hamnar fel och riskerar att kortsluta.
Re: Ljus och tuta död efter kondensatorbyte
Ok jag får skruva isär igen och kolla.
Sitter kolven bara fast med de två skruvarna i ändarna (trianglarna)? I år är första gången någonsin jag skruvar isär en moped och mekar, så jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få
Med smältlim antar jag att du menar sånnadär stavar man laddar i en limpistol?
Om jag inte kan laga och måste byta ut hela spolen, hur vet jag då vilken jag ska ha? Kan jag se nånstans om det är Bosch, Sachs, eller vad det nu kan vara? Alternativt är det skit samma bara det passar i skruvhålen?
Sitter kolven bara fast med de två skruvarna i ändarna (trianglarna)? I år är första gången någonsin jag skruvar isär en moped och mekar, så jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få
Med smältlim antar jag att du menar sånnadär stavar man laddar i en limpistol?
Om jag inte kan laga och måste byta ut hela spolen, hur vet jag då vilken jag ska ha? Kan jag se nånstans om det är Bosch, Sachs, eller vad det nu kan vara? Alternativt är det skit samma bara det passar i skruvhålen?
Gilera CB1 -76
Re: Ljus och tuta död efter kondensatorbyte
Själva spolen sitter bara med de två skruvarna så ta loss den och se om du kan isolera och rätta till de tråd slingor som kommit på drift i det skadade hörnet. Trådarna är ju bara isolerade med ett lack så lite skav förstör lätt isoleringen.