En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
En vettigt trimmad och rätt inställd motor ska MINST ge samma effekt vid lågvarv som en original. Allt annat minskar körbarheten, inte minst på gatan och hör mest hemma i en dynobänk...
Kul projekt du håller på med, gillar "förbättrade brukisar" även om bilmek och Volvo inte direkt är något av mina stora intresse.
Kul projekt du håller på med, gillar "förbättrade brukisar" även om bilmek och Volvo inte direkt är något av mina stora intresse.
Andreas.
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Träffade på en väldigt fin Volvo 140 i dag. Länge sedan sist...
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Skulle till och med våga säga att oavsett skick är 140 idag en ovanlig syn att se på våra vägar.
Numer rullar allt färre 140is som bruksbilar och fina ex syns oftast enbart på mer sällsynta söndagsturer glassresor
eller till och från någon träff utställning. Kör mycket i jobbet och i vardagstrafiken är 140 en jäkligt ovanlig syn.
Märkte det senast i går vart tvungen åka köpa kattmat på midsommarafton ilade iväg till en av få öppna affärer.
Väl där bland några få sista minuten inköpare av grädde glass blommor ja och så jag med min kattmat..
Betalade ilar ut mot bil för snabbt hem och byta om. Då står ett par och lurpassar vid Gregor och undrar om han är till salu.
Men sen sist fått firat midsommar men även monterat chokewirar. Samt även den brytarlösa tändningen som snabbt vart monterad.
Dock stämde inte hålbild till låsskruven så fick fila upp hålet lite.
Mätte spolen och nu tror jag inte min fluke är 100% pålitlig för den brukar visa 2ohm helt utan last och när
jag mätte spolen pendlade värdet mellan 6 och 7 ohm så stämmer de blir de ju i alla fall 4ohm och tändmodul
skulle fungera från 3. Så ska inte vålla probem. Ja vart även nya ett snäpp kallare stift monterade, osäkert om de är ett måste.
Bilen startade direkt med ny tändning och stift och går fint. Så känns som en vettig investering allt beroende på hållbarhet.
Gissar och de inte svårt på Kinatillverkning så kommer åka med den gamla kondensatorn och brytare i handskfack ett tag för säkerhets skull. Insåg att byta kickvire skulle kräva mer än bara montera justera en vire. Lådans oljetråg måste av.
Nu gråter jag inte floder över att samtidigt få bytt olja och gjort rent filten i den gamla lådan. Hade inte riktigt koll på detta
så fick med hjälp av lite kontakter fatt i en packning så att detta ska kunna göras i helgen om jag orkar. Blir troligen inte idag i alla fall.
Men ska en sväng och åker då förbi en bekant med lyft så blir kanske gjort ändå?? Tar i alla fall med mig viren och packning för säkerhets skull
ett jobb klart lättare från lyft än med domkraft.
Numer rullar allt färre 140is som bruksbilar och fina ex syns oftast enbart på mer sällsynta söndagsturer glassresor
eller till och från någon träff utställning. Kör mycket i jobbet och i vardagstrafiken är 140 en jäkligt ovanlig syn.
Märkte det senast i går vart tvungen åka köpa kattmat på midsommarafton ilade iväg till en av få öppna affärer.
Väl där bland några få sista minuten inköpare av grädde glass blommor ja och så jag med min kattmat..
Betalade ilar ut mot bil för snabbt hem och byta om. Då står ett par och lurpassar vid Gregor och undrar om han är till salu.
Men sen sist fått firat midsommar men även monterat chokewirar. Samt även den brytarlösa tändningen som snabbt vart monterad.
Dock stämde inte hålbild till låsskruven så fick fila upp hålet lite.
Mätte spolen och nu tror jag inte min fluke är 100% pålitlig för den brukar visa 2ohm helt utan last och när
jag mätte spolen pendlade värdet mellan 6 och 7 ohm så stämmer de blir de ju i alla fall 4ohm och tändmodul
skulle fungera från 3. Så ska inte vålla probem. Ja vart även nya ett snäpp kallare stift monterade, osäkert om de är ett måste.
Bilen startade direkt med ny tändning och stift och går fint. Så känns som en vettig investering allt beroende på hållbarhet.
Gissar och de inte svårt på Kinatillverkning så kommer åka med den gamla kondensatorn och brytare i handskfack ett tag för säkerhets skull. Insåg att byta kickvire skulle kräva mer än bara montera justera en vire. Lådans oljetråg måste av.
Nu gråter jag inte floder över att samtidigt få bytt olja och gjort rent filten i den gamla lådan. Hade inte riktigt koll på detta
så fick med hjälp av lite kontakter fatt i en packning så att detta ska kunna göras i helgen om jag orkar. Blir troligen inte idag i alla fall.
Men ska en sväng och åker då förbi en bekant med lyft så blir kanske gjort ändå?? Tar i alla fall med mig viren och packning för säkerhets skull
ett jobb klart lättare från lyft än med domkraft.
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Jag har missat att kolla den här tråden.
Dubbla SU är suveräna förgasare.
Löpte fram till bilen när jag fick se en Jaguar mk10 på bilskroten för nåt år sen.
men naturligtvis var dom trippla SU hs8 sedan länge borta.
dom hade setat som en smäck i min dart.
fick lov att läsa tillbaka och se vad mer du gjort.
K-kam är/var en vidareutveckling av D-kamen. båda var orginal till B20E.
Motorvarianterna med SUförgasare hette B**B och B**D men båda hade C-kam.
lite förvirrande.
Lågfartsegenskaperna ska inte vara något problem.
Grenröret däremot är bortkastade pengar. dom där billiga 4-1 rören var så dåligt avstämda
så orginal gjutna 4-2 följt av orginal 2-1 funkade lika bra.
Fråga killen som hjälpt dig med toppen och synka förgasarna, om inte han har några råd om att
kalibrera fördelaren. där brukar det finnas en del att hämta.
erlan
Dubbla SU är suveräna förgasare.
Löpte fram till bilen när jag fick se en Jaguar mk10 på bilskroten för nåt år sen.
men naturligtvis var dom trippla SU hs8 sedan länge borta.
dom hade setat som en smäck i min dart.
fick lov att läsa tillbaka och se vad mer du gjort.
K-kam är/var en vidareutveckling av D-kamen. båda var orginal till B20E.
Motorvarianterna med SUförgasare hette B**B och B**D men båda hade C-kam.
lite förvirrande.
Lågfartsegenskaperna ska inte vara något problem.
Grenröret däremot är bortkastade pengar. dom där billiga 4-1 rören var så dåligt avstämda
så orginal gjutna 4-2 följt av orginal 2-1 funkade lika bra.
Fråga killen som hjälpt dig med toppen och synka förgasarna, om inte han har några råd om att
kalibrera fördelaren. där brukar det finnas en del att hämta.
erlan
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Tror de var så enkelt att D-kammen var till b20e med D-jetronic insprutning(elektrisk insprutning upp till 73års modell) och K-kam kom med 74ans K-jetronic (mekanisk insprut följde med till b21-b23 åxå). I min motor satt det faktiskt en C-kam men den vart rätt sliten. att ett 4-1 rör vart överkurs till en så måttligt trimmad motor det vet jag men de vart billigt och nån hk kommer de ge oavsett eftersom de är bra mycket slätare invändigt men sen ser de ju fräsigare ut i motorrum inte minst viktigt haha.
Å japp får hjälp med justera SU av Peder som fixade toppen men han är just nu på semester. Å själv har jag ännu inte fått på kickviren men ser inte allt för stressigt ut känns som jag fortfarande ligger i bra fas utan behöva stressa för mycket med planerat jobb denna säsongen.
Något jag verkligen ser fram emot är att få reda på bränsleförbrukningen för jag tror faktiskt denna måttligt trimmade b18motorn kommer dra mindre än den gjorde före. Så enkelt att de extra hk har medverkat till att jag inte gasar lika mycket eftersom de inte behövs.. Men vi får se första tankningen blir nog riktigt felaktig då jag åkt på lite cruising i varberg med bilen..
Å japp får hjälp med justera SU av Peder som fixade toppen men han är just nu på semester. Å själv har jag ännu inte fått på kickviren men ser inte allt för stressigt ut känns som jag fortfarande ligger i bra fas utan behöva stressa för mycket med planerat jobb denna säsongen.
Något jag verkligen ser fram emot är att få reda på bränsleförbrukningen för jag tror faktiskt denna måttligt trimmade b18motorn kommer dra mindre än den gjorde före. Så enkelt att de extra hk har medverkat till att jag inte gasar lika mycket eftersom de inte behövs.. Men vi får se första tankningen blir nog riktigt felaktig då jag åkt på lite cruising i varberg med bilen..
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Snart semester och då barnen vuxit ur taktältet så har jag hållit lite koll efter någon ersättare...
Så idag vart de inhandlat en sån här "Paradiso-vagn"!! Tycker ekipaget gör sig perfekt till 145an.. en rejäl uppdatering i större trångt utrymme.. Lägger man till utrymmet i förtältet så faktiskt riktigt rejält med utrymme...
Eller taktält får hänga med för dagsutflykter perfekt ha med till havet eller sjön men för övernattningar med barnen räcker de inte längre. Så idag vart de inhandlat en sån här "Paradiso-vagn"!! Tycker ekipaget gör sig perfekt till 145an.. en rejäl uppdatering i större trångt utrymme.. Lägger man till utrymmet i förtältet så faktiskt riktigt rejält med utrymme...
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Får mig att minnas gamla tider, en kompis till mig hade ju en likadan 145 som din och en likadan vagn! Jag lånade ekipaget en gång för att hämta en rulle heltäcknings matta som var för stor för att få in i en bil men som jag surrade fast på vagnens takräcke Dock tycks din vagn inte ha något räck på taket så kanske inte riktigt samma modell.
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Kan ha varit en sån där "camplet" du körde mattan på de har ett räcke som är lockets stödben när man fäller upp vagnen..
Var egentligen en sådan jag hade tänkt köpa från början blir liksom två sovplatser en dubbelsäng i botten och en i locket
och ett förtält rakt ut bakom sen svänger man upp gaveln med baklamporna och där i finns köket på insidan..
Finns dock fördelen med denna paradiso i form av taket inte är tyg och man fäller upp o ner på 15sek betydligt bökigare fälla upp och ner en camplet. Men nackdel i paradiso är större tyngre och vinterförvaring en camplet kan bara resa upp på högkant typ längst in i garaget.
Man kan säga en paradiso mer besläktad med en husvagn och en camplet närmare ett besläktad med tält.
Var egentligen en sådan jag hade tänkt köpa från början blir liksom två sovplatser en dubbelsäng i botten och en i locket
och ett förtält rakt ut bakom sen svänger man upp gaveln med baklamporna och där i finns köket på insidan..
Finns dock fördelen med denna paradiso i form av taket inte är tyg och man fäller upp o ner på 15sek betydligt bökigare fälla upp och ner en camplet. Men nackdel i paradiso är större tyngre och vinterförvaring en camplet kan bara resa upp på högkant typ längst in i garaget.
Man kan säga en paradiso mer besläktad med en husvagn och en camplet närmare ett besläktad med tält.
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Combi Camp heter de utfällbara minivagnarna med tältduk som har takräcke på locket. Sov ett par nätter i en sådan en sommar under andra halvan av 90-talet, tror dock inte att jag uppskattat det lika mycket idag...
Dock gör sig dessa tidstypiska ekonomivagnar helrätt tillsammans med en bil som din, riktigt kul att se att sådan ekipage verkligen används också!
Dock gör sig dessa tidstypiska ekonomivagnar helrätt tillsammans med en bil som din, riktigt kul att se att sådan ekipage verkligen används också!
Andreas.
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Ja, måste varit en Combi Camp han hade.Bättre än att sova i tält! Tältade en gång i Norge i skogen när det kom en älg och undrade vad som stod där, frugan blev skraj så vi sov i bilen istället den natten Och på morgonen när vi körde iväg glömde jag av att vi var i Norge med högertrafik och körde iväg på vänster sida vägen Tur att frugan kom på att vi körde på fel sida innan vi mötte någon annan bil Motsvarande hände mig aldrig när vi bytte till högertrafik i Sverige fast jag mötte en bil på fel sida i en rondell första dagen. Då satt jag i en lastbil så jag bekymrade mig inte så mycket, värst var att den fria farten försvann för all framtid i samband med omläggningen.
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Hmm har man veteranbil tycks jobb aldrig ta slut.
Skulle fylla på lite spolarvätska och kolla oljan igår. När sen huven stängdes vek sig hela gångjärnet!
Fick krökt tillbaks järn så pass att jag fick stängt huven. Konstaterade de blev ett par småskador att bättra i kanter..
Hittade i alla fall ett par gångjärn på tradera men röda blir ytterligare ett jobb att göra suck..
Skulle fylla på lite spolarvätska och kolla oljan igår. När sen huven stängdes vek sig hela gångjärnet!
Fick krökt tillbaks järn så pass att jag fick stängt huven. Konstaterade de blev ett par småskador att bättra i kanter..
Hittade i alla fall ett par gångjärn på tradera men röda blir ytterligare ett jobb att göra suck..
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Plåten de sitter i har också en tendens att förintas med åren...nu när du har jobb med dem så
kan du sätta dit en förstärkningsplåt fint i förebyggande..
kan du sätta dit en förstärkningsplåt fint i förebyggande..
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
nä fästen är redan bytta och friska av tidigare ägare utan de som hände var hela stagen böjde sig..
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
viktigt att smörja upp huvgångjärnen...särskilt på äldre bilar med tyngre huvar.
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Första campingen avklarad vart en vecka på High Caparall..
Vägen dit vart ju bara runt 10mil snabbt och smidigt uppställt och sen vart de camping och pang pang för hela slanten.. Greger vart enda 145an och Paradiso:n vart unik den med och ekipaget vart ett uppskattat och tydligen enligt grannar
väl fotograferade objekt..
Men dagar tar ut sin rätt och idag vart vi tvungna åka hem. Ja hade gärna stannat någon extra dag men var tvungen ta
omväg via Växjö där jag för 6månader sedan fick bokat en tid för ett pass... Vilket inte lär hjälpa ett skit utan med 13v leveranstid lär bli
tvungen fixa ett nödpass åxå... Alltså helt ärligt några borde verkligen få sparken och gärna fängelse för detta kapitala misslyckande med passkaos.
Men men om nu ditresa vart upphetsande som mellanmjölk vart hemresan intensivare...
Började strålande med en punktering på vagnen där ventilen givit upp...
Ja naturligtvis inga verktyg med mig men lyckades få höjt upp vagn med stödben och av med däcket med veven till stödben(måste komma ihåg eftedra det). Sen tre mil resa för byta ventil och tillbaka. Dit med Däck och han ändå med ett Bil och leksaks museum på vägen till Växjö och fixa med passet.
Men strapatser inte slut där.
Vi kan säga hade verkligen tur med vädret och timade in bra väder med sol lagom värme och badande..Vägen dit vart ju bara runt 10mil snabbt och smidigt uppställt och sen vart de camping och pang pang för hela slanten.. Greger vart enda 145an och Paradiso:n vart unik den med och ekipaget vart ett uppskattat och tydligen enligt grannar
väl fotograferade objekt..
Men dagar tar ut sin rätt och idag vart vi tvungna åka hem. Ja hade gärna stannat någon extra dag men var tvungen ta
omväg via Växjö där jag för 6månader sedan fick bokat en tid för ett pass... Vilket inte lär hjälpa ett skit utan med 13v leveranstid lär bli
tvungen fixa ett nödpass åxå... Alltså helt ärligt några borde verkligen få sparken och gärna fängelse för detta kapitala misslyckande med passkaos.
Men men om nu ditresa vart upphetsande som mellanmjölk vart hemresan intensivare...
Började strålande med en punktering på vagnen där ventilen givit upp...
Ja naturligtvis inga verktyg med mig men lyckades få höjt upp vagn med stödben och av med däcket med veven till stödben(måste komma ihåg eftedra det). Sen tre mil resa för byta ventil och tillbaka. Dit med Däck och han ändå med ett Bil och leksaks museum på vägen till Växjö och fixa med passet.
Men strapatser inte slut där.