Yamaha Zinger 1986

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
August1149
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Yamaha Zinger 1986

Inlägg av August1149 »

Tjena! Har köpt mig en gammal klassik retro fyrhjuling av märket Yamaha. Upptäckte efter affären att den saknar en del av avgas systemet. Vet inte riktigt hur man enklast löser detta då det är en gammal rätt så ovanlig fyrhjuling som endast tillverkades under ett år. Väldigt svår att få tag på delar till den. Sett att det går köpa på ebay för flera tusen, men känner att det blir för dyrt så jag tänkte köpa en annan ljuddämpare. Då undrar jag om det endast räcker med att köpa en ljuddämpare som sitter typ på Mt5:an, men grejen är att min Yamaha då endast kommer ha ljuddämpare, och ingen krök (”endast rakt rör från avgasporten till ljuddämparen”). Funkar detta eller kommer den gå uselt? Vet att kröken är väsentligt del för att mopeden ska gå bra. Eller borde jag sikta på en ”riktig” ljuddämpare som sitter på ex crescent, som då funkar ”som två i ett”? Alltså både som dämpare och effekt. Vet att detta blev lite luddigt, men skulle uppskatta av svar! Vilka ljuddämpare skulle ni rekommendera? Ytter diametern på min yamahas krök är 25mm. Passar honda mt5 ljuddämpare tro?
Tack för svar i förhand. :D :D
Bilagor
IMG_2134.jpeg
IMG_2133.jpeg
IMG_2136.jpeg
IMG_2135.jpeg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 962
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Yamaha Zinger 1986

Inlägg av SS440-80 »

Vad jag förstår så är det 60cc tvåtaktsmotor på den?
Isåfall så kan du troligtvis modifiera dit vilket mopedsystem som helst.
Begagnade DT50-krökar (eller liknande) finns det väl gott om, och sedan så är det bara att kapa och svetsa tills det passar. Gissar att den motorn har mera av en mopedkaraktär än en hetsig crossportning, så effektförlusten blir nog marginell även om du ändrar pipans utformning för att få den att passa i hjulingen. Sedan så kan du ju använd vilken ljuddämpare som helst bara den passar,

En Yamaha FS1 har ingen effektkrök, men går ganska bra ändå.
August1149
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Yamaha Zinger 1986

Inlägg av August1149 »

Tack för svar! Precis det är en 60cc 2taktsmotor på den. Jag kanske har fel men en mt5 ljuddäpämpare ”dämpar endast ljudet” medan en Fs1 ljuddämpare är tillför främst dämpa ljudet men också samtidigt formad för effekt på tanke på dens form &storlek?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 962
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Yamaha Zinger 1986

Inlägg av SS440-80 »

Ja det var lite så jag menade, att FS1:ans avgassystem (liksom de flesta äldre mopeder) har inget direkt avstämt system, men går bra ändå.
Sen är det ju ofta så att traditionella avgassystem ger ett bättre bottenvrid än ett modernt avstämt system som ger effektpeak högt upp i varvtalsregistret.
August1149
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 aug 2020, 11:02

Re: Yamaha Zinger 1986

Inlägg av August1149 »

Toppen! Tack för hjälpen! Nu har jag bättre förståelse och kunskap. Blir troligtvis lite arbeta med svets och ny ljuddämpare :D
umekille
Inlägg: 1515
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Yamaha Zinger 1986

Inlägg av umekille »

skoj du räddar en ovanlig klenod från återvinningen :cool2:
Skriv svar