Apollo 8037 en stummis det med väl?
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Grattis, går bra?
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Bra jobbat
Gôtt å få åka lite, eller hur?
Gôtt å få åka lite, eller hur?
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Ja, men skulle behöva dreva lite mer. Kör 14/34 nu, men har inte hittat mindre bakdrev till nymansnav. Ska ändå renovera den fotväxlade som satt i när jag köpte den, så den får vara som den är i sommar. Den var tjurig att få igång varm också, men har sänkt nålen ett snäpp och får se om det blir bättre. Bättre bromsar hade varit trevligt, men då blir det att bygga andra hjul på t.ex. Leleu. Det kan ju även lösa problemet att hitta drev och blir säkert en framtida uppgradering. Inser nu att en moped aldrig blir klar!
Apollo 8037, klenstummis
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Bra jobbat!
Precis lagom renoverat, gjort det som (förhoppningsvis) behövs för driftsäkerhet och sen kunnat behålla resten i det så fina använda skicket.
Däremot får det motorn till att gå magrare vid lite högre trottelöppning och det kan vara förödande, speciellt med en ny cylinder. Ser att du kör med fast munstycke, min erfarenhet ifrån Sachs med Bing-förgasare är att de behöver ställbart för att funka i alla lägen. Så jag hade börjat med att byta till det.
Precis lagom renoverat, gjort det som (förhoppningsvis) behövs för driftsäkerhet och sen kunnat behålla resten i det så fina använda skicket.
Är det en tvåväxlad motor (50/2) så finns det 15T drev också. Aldrig testat med det själv, bara sett att det finns listat hos handlarna.
Sänka nålen borde inte direkt påverka varmstartsegenskaperna något nämnvärt, men om det finns det nog lika många teorier som moppeägare...Den var tjurig att få igång varm också, men har sänkt nålen ett snäpp och får se om det blir bättre.
Däremot får det motorn till att gå magrare vid lite högre trottelöppning och det kan vara förödande, speciellt med en ny cylinder. Ser att du kör med fast munstycke, min erfarenhet ifrån Sachs med Bing-förgasare är att de behöver ställbart för att funka i alla lägen. Så jag hade börjat med att byta till det.
Andreas.
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Tack! Jo, jag har nog gjort vad jag kan för att det mekaniska ska vara ok, men man vet ju aldrig vad en moped kan hitta på för en.
Det är en 50/2 och helt riktigt finns det 15T. Hade det tillsammans med en 60cc som grabb på en Saxoped och det fungerar, men blir rätt trångt. Jag kör så här över sommaren då jag ändå kommer att sätta i en fotväxlad, troligtvis ombyggd till fyrväxlad och då blir det ju en helt annan utväxling. NOS ställbart finns men jag testar med nålen i andra uppifrån först, kör lite och kollar stiftet. Med kall motor i några plusgrader går den igång på första kicken utan att ha flödat. Tyder på att den går lite rikt kanske.
Apollo 8037, klenstummis
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Det blir nog en bra ide att åka som det är sen byta till roligare
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Ska försöka tåla mig men patienten ligger redan på operationsbordet och väntar. Skämt åsido, så samlar jag på mig lite prylar till den och river senare i år. Bättre att ägna energin på att köra stummisen istället!
Apollo 8037, klenstummis