Vintertur på Skökan

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur mycket snö har ni ? vi har ca 15 cm 0ch +-0 , Är ganska van med snö, för några år sedan bodde jag i Härjedalen närmare bestämt i 12 år mvh Alf-Johan :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Pierre
Inlägg: 397
Blev medlem: 08 apr 2008, 23:00
Ort: Nästan i mitten

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D ca 50-70 cm vid Nordmalings kusten <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ca 10 cm 0 grader och snöar i Kvicksund. :freakin mad: <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Karlstad Värmland Sverige

snö

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vi har ca 20 cm o 0gradigt = trafikkaos
:roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: snö

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HillBilly skrev:vi har ca 20 cm o 0gradigt = trafikkaos
:roll:
Jag måste fråga... Har alltid funderat på varför det blir kaos då det kommer snö i de södra delarna av Sverige. Saknar folk bra vinterdäck eller är de bara ovana att köra på snö? Eller är det snöröjningen som felar? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjaa, en annan är ju norrlänning och har alltid skrattat åt "08:or" på vintern förut, men... För några år sen fick jag tillfälle att prova lite riktig sydsvensk halka, med fina vinterdäck på stor trygg framhjulsdriven bil. Sen dess är jag betydligt tystare om just sörlänningar och halka :oops: Det gick knappt att ta sig fram alls, vid minsta motlut fick vi köra i dikeskanten för att hitta något grepp överhuvudtaget. Vi fick köra i max 20-30km/h på fina landsvägar och ändå åkte bilen som en smörklick i stekpannan. Det går inte att jämföra våra vintervägar med sån "snorhalka", jag har aldrig under 26 år av bilkörning varit med om något liknande här uppe. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lorden: Jag håller med dej, jag har kört mycket i Norrland och ni har underbara osaltade vägar med snö på, här omkring Uppsala är det ganska bra i alla fall på landet, men som sagt Stockholmstrakten är alltid svår.Raketsport: Största problemet med vägarna här söderut tycker jag är att man saltar sönder vägarna, vid -7 grader fryser saltet, vilket är väldigt svårt att märka , Mvh Alf-Johan :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->saltsmittan finns ju tyvärr här i norr oxå :( slaskigt och jäkligt åtminstånde här efter kustremsan, bilarna blir sååå vackra :freakin mad:
blir ju faktiskt lite bättre mot inlandet närmare Noppikoskii evildevil <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jajamen, intvisst ha dom salte nå i Noppikoskii int, he ä osalte vägana, jomenvisst.
Om je lär je tjvätt dyngja borta bila så val he int na roska etter skärma heller!
Om he in ä´n fård ellern gammsur märsa förståss, dem rosk upp ändå :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jorrå, här är det mycket salt på vägarna! Det är i Norrbotten man inte saltar kustvägarna. Där finns det lite fräschare bilar....
Glas-gator får vi i norr också. Om vägen plogats dåligt och det slår om till plusgrader och solsken blir det snabbt blank-is. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
RetroR
Inlägg: 67
Blev medlem: 16 sep 2008, 23:00
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av RetroR »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev::bananas: He, he vi har redan köpt "Guld Mästar'n" av RetroR. Goldie är inte längre ensam....

Bild
Hehe....ja bättre hem kunde den knappast få, jag är så glad!!
Och att dessutom få den hämtad på gården faller mig klart i smaken.....kanske ska nämna att jag haft besök av en annan på detta forum idag......det var lika trevligt!! (men vid detta besök kom jag ihåg att slå på kaffepannan.....sorry Raketsport, mitt försvar är dock att jag inte dricker "giftet" själv.....men nästa gång kanske! ) :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för gott kaffe RetroR :) pärlan har nu anlänt till sitt nya hem den står ju nu i det varma moppegaraget
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Skriv svar