Behöver renovera min "flaka"!

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Flakmopednr1
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 mar 2009, 23:00

Behöver renovera min "flaka"!

Inlägg av Flakmopednr1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Jag har haft en crescent flakmoped som jag köpte loss av den lokala kommunen när de bytte till de fula fyrkantiga. Saken är den att jag är hjärndöd när det gäller min moped som ekrarna nu börjar släppa lite på(rostig fälg).

Jag gjorde en halvdan renovering med nya brytarspetsar och lackade om den i med originalfärg(grön).

Men detta var 7-8 år sedan och den har fungerat felfritt tills nu, endast bytt vajrar och bromsbackar och lite sådant. Men jag behöver lite tips vad jag ska göra med fälgen. Någon rekomenderade att gå ned en tum och köpa en gjuten alu-fälg men den är en tum mindre. Hatar är rätt ord när det gäller att ekra fälgar själv.... Är det möjligt att köpa begagnade fälgar som "håller" eller ska jag satsa på gjuten aluminium?

Den är i övrigt fräsh som ny konstigt nog trots ett kämpigt leverne.....

PS. (tänkte ta bort pluggen, kan man göra det genom att värma cylindern och få bort den hel? Vill kunna återställa om det inte blir bättre.....)


Tacksam för var jag ska vända mig, bor i Stockholms skärgård - och behöver råd...

:) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp ett beg Compakt hjul :D <!-- </EdIndex> --></div>
Flakmopednr1
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 mar 2009, 23:00

Inlägg av Flakmopednr1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det inte klena ekrar på dem? Kör tunga laster 3/4 av året.... :? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använd gammla bitarna men sätt brickor under nipplarna, kupa dom lite först.
På min flaka har jag 4mm ekrar :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Flakmopednr1
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 mar 2009, 23:00

Inlägg av Flakmopednr1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åh fan... smart! Jag är mc mek sedan 6 år men moppar kan jag inte haha....

OK. Ett compact hjul, det gäller 15 tum.... Men hur är det med pluggen i cylindern? Jag har en lite för stor förgasare av någon anledning, runt 10mm. Sabbar man vridmomentet om man plockar/slipar bort den?

Tack för svar! :D <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du verkligen har meckat nån mc på 6 år, borde du veta vad BAS- motor i sthlm är för nåt,
det dom inte vet om ekrar och mästare på omekring är inte värt att veta :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Flakmopednr1
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 mar 2009, 23:00

Inlägg av Flakmopednr1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jorå. Vet mycket väl... vill inte dra skam över min gamla arbetsplats på norra station 93. Men varit sjukskriven ett tag också..... det är just svenska moppar jag är risig på. Yamaha och Honda däremot.... :wink:

Bara lägga till att ekrar endast sportadiskt dykt upp i mitt liv som något absolut nödvändigt ont. Hojar ska inte ha ekrar om man inte själv har någon form av verkstadsteknisk erfarenhet. Jag kan gärna bli kallad dryg sthlmare men att ekra en mc som ska köras i landsvägsfart är som att byta ut bilens plåtfälgar mot tresplit-trä-fälgar. Samtidigt finns det många enduroåkare som inte stämmer ekrarna efter varje pass....... :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle tro att dom flesta fäljar och ekrar är nåt Italienskt sattyg som närmast kommer från deras spagetti.
Så kom inte med nåt HD hjul för det blir det bara bättre bild av, säger dom på reklamen 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar