Höga avgascvärden på audi a6 2,5 tdi
Höga avgascvärden på audi a6 2,5 tdi
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Har en Audi a6:a 2,5 tdi som fick skyhöga värden på besiktningen. Jag har köpt bilen så här och tänkte att det var luftmassemätaren som var boven men jag är lite osäker om det är den och undrar om ni här på forumet har några teorier. Bilen har tidigare varit chipad och det var det som gjorde mig lite fundersam på luftmassemätaren. Vad jag känner när jag kör bilen så går den väldigt bra. Någon som kan bekräfta min teori? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dieselar har både lamdasond luftmassemätare katalysator och partikelfilter i dagens bilar, samt massa annat jox, men somsagt lamdasond är antagligen billigare men det sitter nog både två stycken och jävligt till på vinkel 6:orna.
kolla om du kan få låna en luftmassemätare hos någon verkstad, (ibland har dom sånt för att pröva med) och kolla med deras co2 mätare om det blir någon skillnad. du har antagligen tdi och då har man ju en till faktor som kan ställa till, turbon kan läcka olja som åker in i förbräningen och ställer till höga värden, men det är inte specielt vanligt på dessa bilar (beror på hur långt den har gått). även katten kan ställa till problem men då brukar det kännas i form av kraftlöshet i motorn.
så, kolla med värkstäder om dom har någon luftmassemätare att testa med.
i annat fall skulle jag nog gå på lamdasonderna.
kör även en diagnos i bilens datasystem (obd) om det finns någon lagrad felkod eller fingerriktning var felet kan vara, detta fixar en verkstad oxå!
lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
kolla om du kan få låna en luftmassemätare hos någon verkstad, (ibland har dom sånt för att pröva med) och kolla med deras co2 mätare om det blir någon skillnad. du har antagligen tdi och då har man ju en till faktor som kan ställa till, turbon kan läcka olja som åker in i förbräningen och ställer till höga värden, men det är inte specielt vanligt på dessa bilar (beror på hur långt den har gått). även katten kan ställa till problem men då brukar det kännas i form av kraftlöshet i motorn.
så, kolla med värkstäder om dom har någon luftmassemätare att testa med.
i annat fall skulle jag nog gå på lamdasonderna.
kör även en diagnos i bilens datasystem (obd) om det finns någon lagrad felkod eller fingerriktning var felet kan vara, detta fixar en verkstad oxå!
lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har luftmassemätare och lambdasonder i en reservbil och jag vet att dom är ok. Har beställt tid hos verkstan för en datakoll så man får veta om det finns några felkoder. bilen är en 95:a så partikelfilter finns inte. Stämmer bra att jag har en TDI. Det är en TDIS t.o.m 140 vilda diesel hästar. Tyckter att bilmodellen är helt okej som brukis så jag slog till då jag har reservdelar över. <!-- </EdIndex> --></div>