Höga avgascvärden på audi a6 2,5 tdi

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Höga avgascvärden på audi a6 2,5 tdi

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Har en Audi a6:a 2,5 tdi som fick skyhöga värden på besiktningen. Jag har köpt bilen så här och tänkte att det var luftmassemätaren som var boven men jag är lite osäker om det är den och undrar om ni här på forumet har några teorier. Bilen har tidigare varit chipad och det var det som gjorde mig lite fundersam på luftmassemätaren. Vad jag känner när jag kör bilen så går den väldigt bra. Någon som kan bekräfta min teori? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skyhöga värden på vad? Och vad är värdena på varje?

Luftmassemätaren tror jag inte på, tror mer på lambda eller nåt, katalysatorn mår bra?. Du har bytt olja? <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt vilka värden är höga? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Co-värdena är höga. 3.0 är godkänt och den här hade 8,3 eller vad det ny var, 8, något var det iaf.Det är nybytt olja. Är det lambdasonden så blir jag rätt så glad med tanke på prisskillnaden. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det inte en diesel? Har dom lambdasond och luftmassemätare? Jag bara undrar, ren nyfikenhet. <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666
Inlägg: 113
Blev medlem: 11 feb 2009, 00:00
Ort: spånga, stockholm

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dieselar har både lamdasond luftmassemätare katalysator och partikelfilter i dagens bilar, samt massa annat jox, men somsagt lamdasond är antagligen billigare men det sitter nog både två stycken och jävligt till på vinkel 6:orna.
kolla om du kan få låna en luftmassemätare hos någon verkstad, (ibland har dom sånt för att pröva med) och kolla med deras co2 mätare om det blir någon skillnad. du har antagligen tdi och då har man ju en till faktor som kan ställa till, turbon kan läcka olja som åker in i förbräningen och ställer till höga värden, men det är inte specielt vanligt på dessa bilar (beror på hur långt den har gått). även katten kan ställa till problem men då brukar det kännas i form av kraftlöshet i motorn.

så, kolla med värkstäder om dom har någon luftmassemätare att testa med.
i annat fall skulle jag nog gå på lamdasonderna.

kör även en diagnos i bilens datasystem (obd) om det finns någon lagrad felkod eller fingerriktning var felet kan vara, detta fixar en verkstad oxå!

lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har luftmassemätare och lambdasonder i en reservbil och jag vet att dom är ok. Har beställt tid hos verkstan för en datakoll så man får veta om det finns några felkoder. bilen är en 95:a så partikelfilter finns inte. Stämmer bra att jag har en TDI. Det är en TDIS t.o.m 140 vilda diesel hästar. :wink: Tyckter att bilmodellen är helt okej som brukis så jag slog till då jag har reservdelar över. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar