Nybörjarrenovering av Rex
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Jag hade ett litet läckage på min tank till 1159:an, köpte en sats tanktätning(kreem). De var tror jag
5-6 år sen och det är fortfarande helt tätt. Mycket imponerande. Har använt den på en Zűndapptank också
som var rostig så jag fick småflagor som satte igen lågfartsmunstycket hela tiden. Rengjorde tanken flera gånger men efter ett tag var det dags igen... Med tanktätare så blir ju tanken som nylackad invändigt, så nu är det irritationsmomentet ur världen.
http://www.nostalgia.se/ovrigt/kemikali ... ats-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
5-6 år sen och det är fortfarande helt tätt. Mycket imponerande. Har använt den på en Zűndapptank också
som var rostig så jag fick småflagor som satte igen lågfartsmunstycket hela tiden. Rengjorde tanken flera gånger men efter ett tag var det dags igen... Med tanktätare så blir ju tanken som nylackad invändigt, så nu är det irritationsmomentet ur världen.
http://www.nostalgia.se/ovrigt/kemikali ... ats-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Silver- eller mässingslod och en gassvets. Kanske att silverlodet funkar med gasol? Men det blir bra. Det finns pinnar med färdig-fluss på t.ex. Jula och utan större rutin blir det hur tätt som helst.felix83 skrev: Hur lagar jag bäst hålen? Mina två alternativ är att antingen spackla igen dem med kemisk metall, eller kapa ur och svetsa i en lagningsplåt. Ni med rutin, vad säger ni?
Edit: Schysst moped förövrigt. Jag gilla den modellen skarpt och har fortfarande kvar min som jag lärde mig köra moppe på.
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Fråga hur blir det med bränslekrananslutningen?Hasse skrev:Jag hade ett litet läckage på min tank till 1159:an, köpte en sats tanktätning(kreem). De var tror jag
5-6 år sen och det är fortfarande helt tätt. Mycket imponerande. Har använt den på en Zűndapptank också
som var rostig så jag fick småflagor som satte igen lågfartsmunstycket hela tiden. Rengjorde tanken flera gånger men efter ett tag var det dags igen... Med tanktätare så blir ju tanken som nylackad invändigt, så nu är det irritationsmomentet ur världen.
http://www.nostalgia.se/ovrigt/kemikali ... ats-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
kan den inte gå tät eller börja läka emellan mot plåten där?
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Förstår inte riktigt vad du ser för "problem"? Man tar självklart bort kranen och pluggar innan man häller i tanktätaren.umekille skrev:
Fråga hur blir det med bränslekrananslutningen?
kan den inte gå tät eller börja läka emellan mot plåten där?
Re: Nybörjarrenovering av Rex
tänkte bara att det kan bli nån glepa där bensinen kan tränga mellan seal o plåten....
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Ingen fara, sealern limmar fast så bensinen kan inte krypa mellan... Blir som en emaljerad kastrull
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Jag bestämde mig till slut för att svetsa i en lagningsbit.
Gick åt helvete.
Jag lyckades inte få svetsarna täta och till slut började även anslutningen till bensinkranen att läcka, eftersom en tidigare ägare gjort en abrovinsch och fäst muttern till kranen med kemisk metall, då övergången mellan tank och kran saknades.
Lyckligtvis har jag en tank till, dessvärre saknar även denna övergången. Anslutningen till tanken är ca 14 mm och ser fingängad ut. Någon som vet hur detta såg ut från början, satt det en övergång eller finns det bensinkranar med denna gänga?
Jag har mailat Rösebäcken och frågat, finns det någon här som har en lösning så får hen mer än gärna hojta till!
Gick åt helvete.
Jag lyckades inte få svetsarna täta och till slut började även anslutningen till bensinkranen att läcka, eftersom en tidigare ägare gjort en abrovinsch och fäst muttern till kranen med kemisk metall, då övergången mellan tank och kran saknades.
Lyckligtvis har jag en tank till, dessvärre saknar även denna övergången. Anslutningen till tanken är ca 14 mm och ser fingängad ut. Någon som vet hur detta såg ut från början, satt det en övergång eller finns det bensinkranar med denna gänga?
Jag har mailat Rösebäcken och frågat, finns det någon här som har en lösning så får hen mer än gärna hojta till!
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Re: Nybörjarrenovering av Rex
En övergång, se bilder på min tank. Rextank.
. Kranen med övergången. . . Hålet I tanken. .Re: Nybörjarrenovering av Rex
Jag hade bestämt för mig att det var så det låg till. Hoppas Rösebäcken har en övergång på lager.HSE skrev:En övergång, se bilder på min tank. Rextank.
EDIT: Mätte lite noggrannare nu. Gängan i tanken verkar vara M15x1.
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Tack för tipset, ska höra med honom!Johan Lat skrev:Simtus kan säkert hjälpa dig att göra en övergång
https://www.raketsport.com/simtus_produktblad.htm
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Jag kontaktade Simtus, så förhoppningsvis ordnar det sig med övergång. I väntan på det tänkte jag ful-laga den gamla tanken på det sättet jag först funderade på; med kemisk metall. För den intresserade kommer här en bildserie över mina försök och misslyckanden:
Jag började med att skära till en lagningsbit och markera var jag skulle kapa ur i tanken.
Det rostiga området urkapat.
Lagningsbiten punktad på plats. Jag sköljde ur tanken innan med avfettning två gånger, följt av diskmedel och varmvatten och avslutningsvis kallt vatten. Dessutom fyllde jag tanken med vatten innan jag började svetsa.
Lagningen färdigsvetsad och slipad. Dock läckte som sagt lagningen som ett såll...
...så jag spacklade över allting med kemisk metall och slipade till det någotsånär. Återstår att se om det håller tätt.
Jag började med att skära till en lagningsbit och markera var jag skulle kapa ur i tanken.
Det rostiga området urkapat.
Lagningsbiten punktad på plats. Jag sköljde ur tanken innan med avfettning två gånger, följt av diskmedel och varmvatten och avslutningsvis kallt vatten. Dessutom fyllde jag tanken med vatten innan jag började svetsa.
Lagningen färdigsvetsad och slipad. Dock läckte som sagt lagningen som ett såll...
...så jag spacklade över allting med kemisk metall och slipade till det någotsånär. Återstår att se om det håller tätt.
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Re: Nybörjarrenovering av Rex
För att göra något annat så började jag byta lameller. Dock upptäckte jag vid närmare granskning att de ser olika ut på de båda sidorna. På ena sidan har de en "fåra" mitt i de utstickande delarna, på andra sidan saknas den. Spelar det någon roll åt vilket håll man monterar lamellerna?
Likaså är ena sidan av stålskivorna markerad med ett S, markerar detta någon monteringsriktning?
Likaså är ena sidan av stålskivorna markerad med ett S, markerar detta någon monteringsriktning?
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Tror inte det har någon betydelse hur du vänder de bitarna. Enda fallgroparna jag vet på kopplings monteringen är att stål lamellernas tänder måste ligga i ingrepp mot korgens tänder och att kopplings korgens fjädrars muttrar inte skall dras tills de bottnar så man får dra jämt och se till att paketet ligger plant...
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Bara för att välja något så vände jag den S-märkta sidan av stållamellerna inåt, mot växellådan, och de fårade delarna av fiberlamellerna utåt. Därefter fyllde jag lådan med rak 30 motorolja.
Dessvärre tycktes jag inte ha lärt mig något av mina tidigare misstag, utan ännu en gång skruvade jag inte in de fyra fjäderbelastade muttrarna som håller ihop lamellerna tillräckligt. Således slirade kopplingen när jag försökte kicka. Jag löste detta mankemang genom att genom inspektionsluckan i kopplingskåpan skruva in alla muttrar 2 varv.
Dessvärre tycktes jag inte ha lärt mig något av mina tidigare misstag, utan ännu en gång skruvade jag inte in de fyra fjäderbelastade muttrarna som håller ihop lamellerna tillräckligt. Således slirade kopplingen när jag försökte kicka. Jag löste detta mankemang genom att genom inspektionsluckan i kopplingskåpan skruva in alla muttrar 2 varv.
_______________________________________
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)
/Felix
Rex Sportbastard (sålt projekt)