Sida 447 av 467

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 13:01
av zappafan
Jepp..

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 15:25
av zappafan
Har ju en ny original Kokusantändspole/cdi liggande ,man kanske kunde koppla in den istället? å skita i retarderingen... :hmm:

eller finns den nån på forumet som kunde testa Cdi:n...

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 15:31
av Micke S
Om du tänker skita i retarderingen, vilket gud förbjude, kan du väl lika gärna köra med HPIn som den är nu ? :wink:

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 15:39
av zappafan
Har ju försökt förklara att det är ju precis som den retarderar direkt från typ tomgång, hur högt jag än verkar ställa initialt så verkar den inte varva ut över halv gas å uppåt...som en uppånervänd tändkurva..

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 15:43
av Micke S
Jo jag förstod det, att den börjar retardera lite på en gång men stannar i läge som mer liknar fast tändning inom de varv du har testat. Det blir då mycket lika som Kokusan är original och i praktiken som en fast tändning.

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 15:52
av zappafan
Njae lite vet jag inte säkert minst 10-12 grader..

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 17:05
av Micke S
Om den retarderar 10-12 grader från tomgång till maxvarv är det ju en helt okey kurva som kommer att fungera bra.

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 17:34
av zappafan
Någonting måste ju va galet eftersom den retarderar i stort sett max direkt ovan tomgång, inte i närheten av kurvan på papper, initialt ska man ställa 7-8 mm om man ska få kanske 1,5 i slutändan om det ens går, då har man ju inte nån vinning på lågfart eftersom den slår till direkt på retardering...

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 18:52
av erlan
det är inte så att du fått ett tändsysstem för medurs rotation?

erlan

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 19:01
av Micke S
Jag fattade det som att den bara hade retarderat 2 mm på svänghjulet som du skrev innan. Det brukar vara ungefär 2 grader genom att svänghjulet på Kokusan har en omkrets på 360 mm om jag minns rätt.

Om tändningen retarderar 10-12 grader som du skrev sedan så är det bara att ställa den till den förtändning du vill ha vid max moment, som är ungefär samma som max effekt på en sådan här motor, t.ex. 1 mm före ÖD och låta det bli vad det blir på låga varv. Men ta en koll även på låga, jag tror dock inte att det blir mer där än 3 max 4 mm.

Om man vill vara petig och hamna bra för toppeffekt ställer man tändningen för 15 grader före ÖD vid max moment. 15 grader får du vid 0,9 mm förtändning på en Sachs med 42 mm slag och 85 mm vevstake.

Det gör inget att kurvan du fick bara retarderar. Du gör ändå en vinst genom att tändningen blir tidig på låga varvtal. HPI ska ju ha en puckel som du är inne på, men de hade inte det på system för några år sedan. Om tändningen börjar sent och blir tidigare och tidigare upp till 6000 rpm, och sedan retarderas, så är det mer optimalt. Men i praktiken kan man ha en lutande kurva som börjar tidigare istället utan att motorn mår sämre eller går sämre. Har man sen tändning i början som HPI förväntas ha är däremot risken för bakslag och att det går tungt när man kickar mindre.

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 20:38
av zappafan
Tålamodet håller på att ta slut, det är ju från 2015 så nog ska det väl vara nyare kurvan, provade väl att ställa om 7-8 ggr som mest drygt 3,5 mm kanske, men ville inte varva ur mer än kanske gissningsvis drygt 6000 tusen rpm så då är det inte lätt att veta stoppvärdet...

så här ser det ut på tomgång.. (vita märket till höger 3.0 före TDC)
Bild
& direkt man gasar mer än tomgång hamnar den ungefär här...
Bild

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 20:55
av Micke S
Kan du rita följande bilder med märken på svänghjulet kontra linjen på plattan för.

- TDC
- På tomgång
- Vid ca 6000 rpm
- Vid maxvarv

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 21:21
av zappafan
Första bilden är ju både då man ställer "märke mot märke" (tex 1,5 före TDC) & ser likadant ut då man startat (tomgång) har inte märkt ut nollan av TDC, i tron om att den (vid varvtalsökning) skulle vandra till höger & sen tillbax till "märke mot märke" vid maxvarv, 1,5 mm i det fallet..
Bild 2, ungefär varven den orkat med, maxvarv går ju inte att uppbringa för jag tror den alltid tänt efter TDC över halvgas...



& Erlan den ska klara både med & moturs...


Fan om det funnits nåt Youtubeklipp...


Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 22:31
av Micke S
Ställ svänghjulet så att den tänder 1-1,5 mm före TDC på fullvarv och se hur det blir på låga som tidigare nämnts.

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Postat: 05 dec 2017, 22:52
av zappafan
Får väl beställa ett paket fullvarv med posten isåfall...