Tackar! <!-- </EdIndex> --></div>Cobra5000 skrev:Kolla här: http://catalog.lesjoforsab.com/
Green Angell - elcykel!
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frågan är väl om det går att köpa tjugo fjädrar där. Kanske minsta order är tjugotusen? <!-- </EdIndex> --></div>JanneHagnell skrev:Tackar!Cobra5000 skrev:Kolla här: http://catalog.lesjoforsab.com/
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejdu igen!
Nu har jag kollat igenom mitt förråd av fjädrar och samtidigt konstaterat att det är väldigt små fjädrar du söker, så små att jag inte har så små fjädrar. Minsta diametern jag kommer ner till är 2.3 och då är det dragfjädrar och säkert alldeles för styva.
Nu är det emellertid så att jag är en ganska (men bara ganska) påhittig en som brukar finna lösningar på sådana här små tekniskt mekaniska problem och jag finner här lämpligt att kolla närmare på ringfjädern i radialtätningar eller "packboxar" som en del kallar det. Det är förvisso en dragfjäder men man kan dra ut dem så de blir som en tryckfjäder. Tvärtom är värre.
En radialtätning som inte hade så kraftig fjäder var främre tätringen för Volvo B18/B20 vevaxel (säker samma med den bakre fastän mycket större och räcker till mååånga små fjädrar). Kanske lämpligt att börja där (om du inte har idéer själv förståsss...) <!-- </EdIndex> --></div>
Nu har jag kollat igenom mitt förråd av fjädrar och samtidigt konstaterat att det är väldigt små fjädrar du söker, så små att jag inte har så små fjädrar. Minsta diametern jag kommer ner till är 2.3 och då är det dragfjädrar och säkert alldeles för styva.
Nu är det emellertid så att jag är en ganska (men bara ganska) påhittig en som brukar finna lösningar på sådana här små tekniskt mekaniska problem och jag finner här lämpligt att kolla närmare på ringfjädern i radialtätningar eller "packboxar" som en del kallar det. Det är förvisso en dragfjäder men man kan dra ut dem så de blir som en tryckfjäder. Tvärtom är värre.
En radialtätning som inte hade så kraftig fjäder var främre tätringen för Volvo B18/B20 vevaxel (säker samma med den bakre fastän mycket större och räcker till mååånga små fjädrar). Kanske lämpligt att börja där (om du inte har idéer själv förståsss...) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Länk till Svensk PDF katalog http://www.lesjoforsab.com/teknisk-information/standard_stock_springs_catalogue_13_-_swedish_id1103.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
Inga problem att köpa 20st fjädrar (om du håller dig till standardsortimentet)56:an skrev:Frågan är väl om det går att köpa tjugo fjädrar där. Kanske minsta order är tjugotusen?JanneHagnell skrev:Tackar!Cobra5000 skrev:Kolla här: http://catalog.lesjoforsab.com/
Länk till Svensk PDF katalog http://www.lesjoforsab.com/teknisk-information/standard_stock_springs_catalogue_13_-_swedish_id1103.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Smart! Hade själv tänkt på kulspetspennor, men de är för vida. <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Hejdu igen!
Nu har jag kollat igenom mitt förråd av fjädrar och samtidigt konstaterat att det är väldigt små fjädrar du söker, så små att jag inte har så små fjädrar. Minsta diametern jag kommer ner till är 2.3 och då är det dragfjädrar och säkert alldeles för styva.
Nu är det emellertid så att jag är en ganska (men bara ganska) påhittig en som brukar finna lösningar på sådana här små tekniskt mekaniska problem och jag finner här lämpligt att kolla närmare på ringfjädern i radialtätningar eller "packboxar" som en del kallar det. Det är förvisso en dragfjäder men man kan dra ut dem så de blir som en tryckfjäder. Tvärtom är värre.
En radialtätning som inte hade så kraftig fjäder var främre tätringen för Volvo B18/B20 vevaxel (säker samma med den bakre fastän mycket större och räcker till mååånga små fjädrar). Kanske lämpligt att börja där (om du inte har idéer själv förståsss...)
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, då har jag beställt fjädrar från Danmark! Via webshopen www.fjadrar.se hittade jag en sort som jag tror kommer att kunna funka. Snålade inte ur utan beställde i rostfritt, så slipper jag förhoppningsvis detta problem igen. Gratis blev det inte, strax över 700kr finklusive frakt, men med tanke på det låga priset på laddaren så har jag förhoppningsvis en fungerande elcykel för cirkus 2200 kr. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En radialtätning som inte hade så kraftig fjäder var främre tätringen för Volvo B18/B20 vevaxel (säker samma med den bakre fastän mycket större och räcker till mååånga små fjädrar).
Ursäkta men... Dom B18/20 jag har renoverat har alla haft filtringar till radialtätningar både stora å lilla. <!-- </EdIndex> --></div>
Ursäkta men... Dom B18/20 jag har renoverat har alla haft filtringar till radialtätningar både stora å lilla. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
B18 t.o.m. -66 hade filtringar vet jag men sedan på utförande två fr.o.m. -67 är jag osäker. B20 hade alltid "Simmerringar" vad jag vet och många B18 byggdes om till dessa. Det här är vad jag minns kanske jag har fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Visste det skulle komma...Levve skrev:En radialtätning som inte hade så kraftig fjäder var främre tätringen för Volvo B18/B20 vevaxel (säker samma med den bakre fastän mycket större och räcker till mååånga små fjädrar).
Ursäkta men... Dom B18/20 jag har renoverat har alla haft filtringar till radialtätningar både stora å lilla.
B18 t.o.m. -66 hade filtringar vet jag men sedan på utförande två fr.o.m. -67 är jag osäker. B20 hade alltid "Simmerringar" vad jag vet och många B18 byggdes om till dessa. Det här är vad jag minns kanske jag har fel? <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det varierar för mig. Ibland ger jag mig på att hitta någon egen lösning, ibland orkar jag inte utan slantar upp. <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Den vägen är inte öppen för mig. Jag måste finna andra vägar.JanneHagnell skrev:Ja, det löste sig ju den hårda (dyra) vägen.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår kom äntligen fjädrarna från Danmark (!). Igår och idag har jag inte haft tid men halv tio ikväll stod jag inte ut längre utan gick ut i verkstaden!
Efter att ha rensat de små tryckarna från fjäderrester (en originalfjäder klarade sig hel!) gick det lätt att montera de nya fjädrarna och spännarna. Värre var det med att få dit drivhjulet som de ska trycka emot och sedan trycka tillbaka det på navet, men det gick till slut. Det verkar rulla som det ska; imorgon väntar förhoppningsvis montering på cykeln och PROVKÖRNING!
Så trevligt med tryckare som faktiskt trycker!
Drivringen krävde en rejäl dos av tungan-rätt-i-munnen. Men det behövde aldrig avancera till osande eder. <!-- </EdIndex> --></div>
Efter att ha rensat de små tryckarna från fjäderrester (en originalfjäder klarade sig hel!) gick det lätt att montera de nya fjädrarna och spännarna. Värre var det med att få dit drivhjulet som de ska trycka emot och sedan trycka tillbaka det på navet, men det gick till slut. Det verkar rulla som det ska; imorgon väntar förhoppningsvis montering på cykeln och PROVKÖRNING!
Så trevligt med tryckare som faktiskt trycker!
Drivringen krävde en rejäl dos av tungan-rätt-i-munnen. Men det behövde aldrig avancera till osande eder. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag åkte bakhjulet på plats, elen skarvades ihop, batteriet monterades och - det funkade!
Orkade dock inte med någon längre provtur, det får vänta tills helgen. För morgondagen är avsatt till att, om allt går i lås, hämta ett nytt projekt! <!-- </EdIndex> --></div>
Orkade dock inte med någon längre provtur, det får vänta tills helgen. För morgondagen är avsatt till att, om allt går i lås, hämta ett nytt projekt! <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta i trä, det verkar funka! När min fru tog cykeln till stan så la den visserligen av, men av beskrivningen förstod jag snabbt att det bara var sladden till batteriet som hoppat loss, vilket har hänt mig några gånger. Blir kannske till att sätta en rem eller något för att hålla fast kontakten.
Hursomhelst, nu kan jag istället börja skriva om mina TVÅ projekt jag köpte idag! Men det är ju en annan historia... <!-- </EdIndex> --></div>
Hursomhelst, nu kan jag istället börja skriva om mina TVÅ projekt jag köpte idag! Men det är ju en annan historia... <!-- </EdIndex> --></div>