Sida 4 av 5

Postat: 17 jun 2012, 22:08
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Cobra5000 skrev:Kolla här: http://catalog.lesjoforsab.com/
Tackar! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jun 2012, 23:26
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:
Cobra5000 skrev:Kolla här: http://catalog.lesjoforsab.com/
Tackar! :D
Frågan är väl om det går att köpa tjugo fjädrar där. Kanske minsta order är tjugotusen? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jun 2012, 23:52
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejdu igen!

Nu har jag kollat igenom mitt förråd av fjädrar och samtidigt konstaterat att det är väldigt små fjädrar du söker, så små att jag inte har så små fjädrar. Minsta diametern jag kommer ner till är 2.3 och då är det dragfjädrar och säkert alldeles för styva.

Nu är det emellertid så att jag är en ganska (men bara ganska) påhittig en som brukar finna lösningar på sådana här små tekniskt mekaniska problem och jag finner här lämpligt att kolla närmare på ringfjädern i radialtätningar eller "packboxar" som en del kallar det. Det är förvisso en dragfjäder men man kan dra ut dem så de blir som en tryckfjäder. Tvärtom är värre. :lol:

En radialtätning som inte hade så kraftig fjäder var främre tätringen för Volvo B18/B20 vevaxel (säker samma med den bakre fastän mycket större och räcker till mååånga små fjädrar). Kanske lämpligt att börja där (om du inte har idéer själv förståsss...) :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jun 2012, 04:02
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
JanneHagnell skrev:
Cobra5000 skrev:Kolla här: http://catalog.lesjoforsab.com/
Tackar! :D
Frågan är väl om det går att köpa tjugo fjädrar där. Kanske minsta order är tjugotusen? :roll:
Inga problem att köpa 20st fjädrar (om du håller dig till standardsortimentet)
Länk till Svensk PDF katalog http://www.lesjoforsab.com/teknisk-information/standard_stock_springs_catalogue_13_-_swedish_id1103.pdf <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jun 2012, 08:21
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Hejdu igen!

Nu har jag kollat igenom mitt förråd av fjädrar och samtidigt konstaterat att det är väldigt små fjädrar du söker, så små att jag inte har så små fjädrar. Minsta diametern jag kommer ner till är 2.3 och då är det dragfjädrar och säkert alldeles för styva.

Nu är det emellertid så att jag är en ganska (men bara ganska) påhittig en som brukar finna lösningar på sådana här små tekniskt mekaniska problem och jag finner här lämpligt att kolla närmare på ringfjädern i radialtätningar eller "packboxar" som en del kallar det. Det är förvisso en dragfjäder men man kan dra ut dem så de blir som en tryckfjäder. Tvärtom är värre. :lol:
En radialtätning som inte hade så kraftig fjäder var främre tätringen för Volvo B18/B20 vevaxel (säker samma med den bakre fastän mycket större och räcker till mååånga små fjädrar). Kanske lämpligt att börja där (om du inte har idéer själv förståsss...) :D
Smart! Hade själv tänkt på kulspetspennor, men de är för vida. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jun 2012, 17:44
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, då har jag beställt fjädrar från Danmark! :D Via webshopen www.fjadrar.se hittade jag en sort som jag tror kommer att kunna funka. Snålade inte ur utan beställde i rostfritt, så slipper jag förhoppningsvis detta problem igen. Gratis blev det inte, strax över 700kr finklusive frakt, men med tanke på det låga priset på laddaren så har jag förhoppningsvis en fungerande elcykel för cirkus 2200 kr. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jun 2012, 18:30
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En radialtätning som inte hade så kraftig fjäder var främre tätringen för Volvo B18/B20 vevaxel (säker samma med den bakre fastän mycket större och räcker till mååånga små fjädrar).
Ursäkta men... Dom B18/20 jag har renoverat har alla haft filtringar till radialtätningar både stora å lilla. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jun 2012, 21:08
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det löste sig ju den hårda (dyra) vägen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jun 2012, 23:11
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:En radialtätning som inte hade så kraftig fjäder var främre tätringen för Volvo B18/B20 vevaxel (säker samma med den bakre fastän mycket större och räcker till mååånga små fjädrar).
Ursäkta men... Dom B18/20 jag har renoverat har alla haft filtringar till radialtätningar både stora å lilla. :roll:
Visste det skulle komma...

B18 t.o.m. -66 hade filtringar vet jag men sedan på utförande två fr.o.m. -67 är jag osäker. B20 hade alltid "Simmerringar" vad jag vet och många B18 byggdes om till dessa. Det här är vad jag minns kanske jag har fel? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jun 2012, 23:20
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Ja, det löste sig ju den hårda (dyra) vägen.
Den vägen är inte öppen för mig. :( Jag måste finna andra vägar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jun 2012, 08:32
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
JanneHagnell skrev:Ja, det löste sig ju den hårda (dyra) vägen.
Den vägen är inte öppen för mig. :( Jag måste finna andra vägar.
Det varierar för mig. Ibland ger jag mig :twisted: på att hitta någon egen lösning, ibland orkar jag inte utan slantar upp. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jun 2012, 09:43
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så är det nog för många. Jag känner dom som har bilskrot och ibland får dom in bilar med mycket nya delar på. Det är som om bilägaren först slantade upp för att sedan helt ge upp. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 jun 2012, 22:33
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår kom äntligen fjädrarna från Danmark (!). Igår och idag har jag inte haft tid men halv tio ikväll stod jag inte ut längre utan gick ut i verkstaden! :D
Efter att ha rensat de små tryckarna från fjäderrester (en originalfjäder klarade sig hel!) gick det lätt att montera de nya fjädrarna och spännarna. Värre var det med att få dit drivhjulet som de ska trycka emot och sedan trycka tillbaka det på navet, men det gick till slut. Det verkar rulla som det ska; imorgon väntar förhoppningsvis montering på cykeln och PROVKÖRNING! :D
Bild
Så trevligt med tryckare som faktiskt trycker!
Bild
Drivringen krävde en rejäl dos av tungan-rätt-i-munnen. Men det behövde aldrig avancera till osande eder. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jun 2012, 21:22
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag åkte bakhjulet på plats, elen skarvades ihop, batteriet monterades och - det funkade! :D
Orkade dock inte med någon längre provtur, det får vänta tills helgen. För morgondagen är avsatt till att, om allt går i lås, hämta ett nytt projekt! 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 jun 2012, 14:33
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta i trä, det verkar funka! När min fru tog cykeln till stan så la den visserligen av, men av beskrivningen förstod jag snabbt att det bara var sladden till batteriet som hoppat loss, vilket har hänt mig några gånger. Blir kannske till att sätta en rem eller något för att hålla fast kontakten.
Hursomhelst, nu kan jag istället börja skriva om mina TVÅ projekt jag köpte idag! 8) Men det är ju en annan historia... <!-- </EdIndex> --></div>