Delar till MCB 1259 shopping

NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Delar till MCB 1259 shopping

Inlägg av NV »

Har dragit på mig ett objekt där det saknas en hel del.
Kedjeskydd
styre
komplett reflektor fram
omkopplare
gas-, växelhandtag
sadel + stolpe
verktygslåda
stötdämpare bak
ljuddämpare
baklyse endast huv med sidoprisma
motor - ska ju vara en trampmotor på denna model
komplett stöd med stödklack
eventuellt mellanlägg mellan motor och ramfästel.

Har du något som bara ligger på hyllan så köper jag. Är det fel färg spelar ingen roll då allt ska lackas om när objektet är komplett.

Någon som vet om det satt mellanlägg mellan motorn och ramen på denna modell? Jag har mätt upp 38 - 40 mm avstånd på motorfästet vilket innebär att med trampmotor så borde det sitta något mellanlägg och isåfall ett eller två stycken.
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Re: Delar till MCB 1259 shopping

Inlägg av NV »

BUMP

1259:an måste ju vara MCB:s mest unika modell då ingen på forumet har någon del till övers eller kunskap om motorns fastsättning.
Har även lyckats komma över ett till objekt som är orangefärgad men även den utan motor och reglage.

Har dragit på mig ett objekt där det saknas en hel del.
Kedjeskydd
styre
komplett reflektor fram
omkopplare
gas-, växelhandtag
verktygslåda
stötdämpare bak
ljuddämpare
motor - ska ju vara en trampmotor på denna model
komplett stöd med stödklack
eventuellt mellanlägg mellan motor och ramfästel.

Har du något som bara ligger på hyllan så köper jag. Är det fel färg spelar ingen roll då allt ska lackas om när objektet är komplett.

Någon som vet om det satt mellanlägg mellan motorn och ramen på denna modell? Jag har mätt upp 38 - 40 mm avstånd på motorfästet vilket innebär att med trampmotor så borde det sitta något mellanlägg och isåfall ett eller två stycken.[/quote]
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

ja nog har du en av dom mer ovanliga modellerna.
skulle tro att det blir lite enklare om du kan få fram bilder på delarna du behöver.

bredden på motorfästena är årsmodellberoende. dom blev bredare ca 68-69.
så vill du ha en trampmotor med rätt bredd på motorfästena så är det nog ebay som gäller. fast du kan ju ha tur. men det funkar säkert med mellanlägg eller bara bredare motorkuddarna.

erlan
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

Tror inte den är så unik men om jag inte minns fel såldes denna modell endast 1974. Jag har ju 2 objekt nu, kanske var den vanligare i Norrbotten.
Många av de nu saknade delarna passar från andra MCB-modeller. Enda unika är väl att det sitter 16-tumshjul på den.
Perfekt moppe för den som inte är så lång.

Det går väl att lösa motorfrågan men jag tänkte slippa uppfinna hjulet en gång till. Om det nu satt mellanlägg mellan motor och ram vore det intressant att veta om de hade samma tjocklek eller om de var olika tjocka för att få rätt kedjelinje. Vore även bra att få veta vilken modell av motordrev som satt på utgående axeln.
Eventuellt får jag väl montera kickmotorer om inga trampmotorer dyker upp.
Skriv svar