Pops Vespa 50 -1971. En till i stallet!
Postat: 21 sep 2013, 11:35
Så, efter en oaktiv sommar med mopeder med kanske en eller två åkturer totalt, så är det dags att börja igen. Fast med en ny kula. Mina andra mopeder ska, eller har mer eller mindre redan sålts. Och en ny köptes för några veckor sedan efter ha fått span på den här på forumet en morgon. Har inte varit aktiv sedan forumet bytte adress då jag inte orkat byta bokmärkes fliken. Men den morgonen satt jag på toa och slö surfa. Vips, "vespa 50"... Kan inte vara sant, så in på annonsen och köpte den direkt.
Så, hade gärna satt fingrarna i den direkt när jag kom hem, men med 2 andra projekt, en Saab 99 med motor byte i full fart och en Renault 4 (Laban) så vart det lite utdraget innan jag satte mig ner med den.
Första jag gjorde va att byta bensin,göra rent förgasaren och byta tändstift. Den gick redan innan, men det är sånt man ändå vill ha gjort så man vet att den biten är okej. Sen starta igång motorn. Gick fint och lugnt och för första gången bland mina mopeder hade jag en moped som kunde stå på tomgång utan att fibbla med gasen varje sekund.
Sen blev den stående ett tag. Vajer till koppling och växel skulle införskaffas. Efter ha dragit det genom chassit, som va lite nervöst. Eftersom det är ett helsike att få genom vajer om man inte fäster den nya i den gamla så man drar den rätt. Men det gick bra. Så bra att jag gjorde om det två tre gånger pågrund av för korta vajrar när kah köpte dom. Så jag fick köpa tre nya.
Efter det så spändes allt rätt, massor med fakta har vid det här laget konsumerats på nätet eftersom jag aldrig meckat med vespa förut, så va det dags att provköra den på parkeringen. Och ingen koppling. Aja, inget mer med det, det blir en ny!
Efter någon vecka till så vart det svårt att hålla fingrarna i styr, så då blev det riva kopplingen, jag hade läst mig till att kopplingen klibbar ihop om den står länge, och jag hade ingen aning om hur länge denna stått. Så dags att göra första riktiga meck jobbet.
Ett tecken på att den stått en stund va att den hade rästerna av ett geting bo i baksärmen. Stort som en grapefrukt måste det varit. Sen börjar operation Titta koppling. Problemet som med verktyget kopplings avdragare visste jag skulle uppstå, men en sådan hölls på att planera svarvas på teknikprogrammet på skolan jag jobbar på. Men ändå, värt att titta in där ändå för man kanske kunde få överblick.
Började plocka av hjulet och böka ut det från avgasröret som satt rätt snett.
Enklare grejer skulle nog bara puch maxi kunna skryta om. Efter lossat hjulet. Så blottas broms klossarna och dom såg riktigt fina ut, dom tar otroligt bra också, men bäst av allt, ingen olja där, så packboxen har inte läckt.
Efter lossat tre skruvarna så kommer man åt kopplingens kåpa, och under den sitter direkt kopplingen och ruvar. Som ni ser sitter packboxen på utgående axel direkt på bromsskölden och tätar mot bromstrumman som sitter ihop med hjulet.
Sen skulle allt ha stannat och skulle bara inspekteras. Men det går ju inte. Det är ju så nära att vi får ut den nu... Så vi tog fram helt fel verktyg för jobbet, en avdragare för lager. Och drog ut kopplingen. Ingen skada skedd. Men inte rätt. Och nu kanske det finns folk som undrar vilken moped mekaniker har inte avdragare hemma för svänghjul etc.? Jag har, men inte just denna som är invändig m26 avdragare. Istället för vanlig svänghjuls avdragare. Så därför.
Efter det så ska man avlasta kopplingens fjäder som sitter i packetet, då köper man ett special verktyg för 150 spänn eller rotat rätt på två brickor och en bult i lagom längd i sitt fråd. Och en mutter. Sen använder det för dra ihop för att avlasta. Då märks det att lammelerna är ihop klibbade. Så dom delas på och ser helt okej ut i slitage. Så dom åker ihop igen.
Hela denna operation tog ungefär 2 timmar medräknat låta packningsmasan torka. Någon speciell som ska torka lite lätt en timme innan man drar åt fullt.
Och som avslutning en bild på den.
Efter senaste rycket funkar koppling och växlar fint.
Nästa projekt är att hitta lampa, och koppla in elen.
Så, hade gärna satt fingrarna i den direkt när jag kom hem, men med 2 andra projekt, en Saab 99 med motor byte i full fart och en Renault 4 (Laban) så vart det lite utdraget innan jag satte mig ner med den.
Första jag gjorde va att byta bensin,göra rent förgasaren och byta tändstift. Den gick redan innan, men det är sånt man ändå vill ha gjort så man vet att den biten är okej. Sen starta igång motorn. Gick fint och lugnt och för första gången bland mina mopeder hade jag en moped som kunde stå på tomgång utan att fibbla med gasen varje sekund.
Sen blev den stående ett tag. Vajer till koppling och växel skulle införskaffas. Efter ha dragit det genom chassit, som va lite nervöst. Eftersom det är ett helsike att få genom vajer om man inte fäster den nya i den gamla så man drar den rätt. Men det gick bra. Så bra att jag gjorde om det två tre gånger pågrund av för korta vajrar när kah köpte dom. Så jag fick köpa tre nya.
Efter det så spändes allt rätt, massor med fakta har vid det här laget konsumerats på nätet eftersom jag aldrig meckat med vespa förut, så va det dags att provköra den på parkeringen. Och ingen koppling. Aja, inget mer med det, det blir en ny!
Efter någon vecka till så vart det svårt att hålla fingrarna i styr, så då blev det riva kopplingen, jag hade läst mig till att kopplingen klibbar ihop om den står länge, och jag hade ingen aning om hur länge denna stått. Så dags att göra första riktiga meck jobbet.
Ett tecken på att den stått en stund va att den hade rästerna av ett geting bo i baksärmen. Stort som en grapefrukt måste det varit. Sen börjar operation Titta koppling. Problemet som med verktyget kopplings avdragare visste jag skulle uppstå, men en sådan hölls på att planera svarvas på teknikprogrammet på skolan jag jobbar på. Men ändå, värt att titta in där ändå för man kanske kunde få överblick.
Började plocka av hjulet och böka ut det från avgasröret som satt rätt snett.
Enklare grejer skulle nog bara puch maxi kunna skryta om. Efter lossat hjulet. Så blottas broms klossarna och dom såg riktigt fina ut, dom tar otroligt bra också, men bäst av allt, ingen olja där, så packboxen har inte läckt.
Efter lossat tre skruvarna så kommer man åt kopplingens kåpa, och under den sitter direkt kopplingen och ruvar. Som ni ser sitter packboxen på utgående axel direkt på bromsskölden och tätar mot bromstrumman som sitter ihop med hjulet.
Sen skulle allt ha stannat och skulle bara inspekteras. Men det går ju inte. Det är ju så nära att vi får ut den nu... Så vi tog fram helt fel verktyg för jobbet, en avdragare för lager. Och drog ut kopplingen. Ingen skada skedd. Men inte rätt. Och nu kanske det finns folk som undrar vilken moped mekaniker har inte avdragare hemma för svänghjul etc.? Jag har, men inte just denna som är invändig m26 avdragare. Istället för vanlig svänghjuls avdragare. Så därför.
Efter det så ska man avlasta kopplingens fjäder som sitter i packetet, då köper man ett special verktyg för 150 spänn eller rotat rätt på två brickor och en bult i lagom längd i sitt fråd. Och en mutter. Sen använder det för dra ihop för att avlasta. Då märks det att lammelerna är ihop klibbade. Så dom delas på och ser helt okej ut i slitage. Så dom åker ihop igen.
Hela denna operation tog ungefär 2 timmar medräknat låta packningsmasan torka. Någon speciell som ska torka lite lätt en timme innan man drar åt fullt.
Och som avslutning en bild på den.
Efter senaste rycket funkar koppling och växlar fint.
Nästa projekt är att hitta lampa, och koppla in elen.