Sida 8 av 12

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 10 sep 2014, 20:32
av VPower
Svartsjö skrev:Kröken är snygg men den "pipan" är ju ingenting att ringa hem till mamma och skryta om.
Släng på ett vanligt Sachs eller Zündapp Jamarcol istället, "samma" effekt och mer original utseende, eller varför inte ett helt vanligt krååmvråål (finpipa)?
Är inte intresserad av original look på mina moppar. Söker man på F50 så ser nästan alla lika dana ut. Vad är det för roligt med det. Cigarr-dämpare kan vara snyggt på vissa moppar, men inte på denna. Jag tycker den ser bra ut med den dämparen. Kanske blir det en avstämd i rostfritt med tiden. Det är bara att dom låter så förbaskat med sådana system.

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 23 okt 2014, 16:21
av VPower
Ny leksak anländ :twisted:

Bild

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 23 okt 2014, 20:21
av Goldengotland
VPower skrev:Ny leksak anländ :twisted:

Bild
Ser ingen bild...? :oops:

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 23 okt 2014, 20:26
av VPower
Okidoki, vi provar så här i stället...
_DSC7821.jpg
_DSC7821.jpg (377.11 KiB) Visad 4455 gånger

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 23 okt 2014, 20:27
av Goldengotland
VPower skrev:Okidoki, vi provar så här i stället...
_DSC7821.jpg

mistick_yes.gif

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 23 okt 2014, 21:08
av VPower
29mm in, fan va jag är busig :slangbella:

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 02 nov 2014, 15:19
av VPower
Delade motorn och konstaterade att den var lagom sliten inuti. 3 frågor har jag till er.

Var hittar man ett kopplingsnav för 4-skivig koppling och nållager för ø14mm kolvbult.
Att köra med snedskurna drev till kopplingskorgen och Athena 80cc. Hur mycket stryk tar kopplings och vevlager?

För övrigt satt det ett SKF lager på kopplingen 8) Svenskt stål håller slider_score.gif

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 02 nov 2014, 16:22
av erlan
ja hittar du någon som säljer lösa nav(jag antar att du menar splineshylsan som lamellerna greppar i) så vill jag med köpa ett sånt.
hittade en kopplingskorg på en marknad för flera år sen.
och känner inte för att svetsskarva.

erlan

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 02 nov 2014, 18:36
av VPower
Nä, man kan ju köpa en helt sett för blyga 2800kr. Men då får jag mer än jag behöver plus att jag får äta barkbröd till nästa lön kommer.

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 02 nov 2014, 18:54
av erlan
glömde tipsa om att nållagret även sitter på kreidler.

erlan

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 02 nov 2014, 19:19
av selma
VPower skrev:Delade motorn och konstaterade att den var lagom sliten inuti. 3 frågor har jag till er.

Var hittar man ett kopplingsnav för 4-skivig koppling och nållager för ø14mm kolvbult.
Att köra med snedskurna drev till kopplingskorgen och Athena 80cc. Hur mycket stryk tar kopplings och vevlager?

För övrigt satt det ett SKF lager på kopplingen 8) Svenskt stål håller slider_score.gif
Staken byter du till en Samarin,då får du även med passande nållager. Vrm har sådant på hyllan.
Med den modifikationen och allt inchimsat perfekt så kan du nog åka några år innan det är dags för översyn igen.
Dom tål mer stryk än man tror dom rackarna. :wink:
ang navet så är det nog svetsning som gäller

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 02 nov 2014, 20:39
av VPower
selma skrev:
VPower skrev:Delade motorn och konstaterade att den var lagom sliten inuti. 3 frågor har jag till er.

Var hittar man ett kopplingsnav för 4-skivig koppling och nållager för ø14mm kolvbult.
Att köra med snedskurna drev till kopplingskorgen och Athena 80cc. Hur mycket stryk tar kopplings och vevlager?

För övrigt satt det ett SKF lager på kopplingen 8) Svenskt stål håller slider_score.gif
Staken byter du till en Samarin,då får du även med passande nållager. Vrm har sådant på hyllan.
Med den modifikationen och allt inchimsat perfekt så kan du nog åka några år innan det är dags för översyn igen.
Dom tål mer stryk än man tror dom rackarna. :wink:
ang navet så är det nog svetsning som gäller
Tack för infon. Staken glappar ändå så det blir en ny. Skall kolla där. Skall tillverka ett verktyg så jag kan pressa ut tappen.
Kan jag köra Athena 80 med EKF veven? Är den anpassade för 44mm slag?

Föra mekaren innan mig har varit lite kreativ och pressat in en SKF 1212 yttre stödlager till veven i EKF-vevstaken så det blir 12mm kolvbult. :roll: Kan inte tänka mig att det blir rätt smörjning med yttre lagerbanan som kapslar in runt tappen.

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 05 nov 2014, 21:29
av VPower
Test monterat motorblock med cylinder. 10mm frigång till ramen. Får gå :D

Ser man den från sidan syns inte storleken på den. Ser nästan original ut 8)

_DSC7836.jpg
_DSC7836.jpg (489.79 KiB) Visad 4261 gånger
Nu skall det filas i blocket för kanalerna. Sen blir det färg.

Någon som haft problem med packning på tub i vevhuset? Att den smetar ut ur fogarna och lossnar typ!? Blir fan så enklare att shimsa in den om man slipper packningen.

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 05 nov 2014, 21:58
av selma
Hur kan det bli enklare att schimsa utan packning,vad är skillnaden :?:

Re: Crescent F50 GLX

Postat: 05 nov 2014, 22:13
av VPower
Slipper dra max när man skall kolla glappet. Bara lägga ihop halvorna och spänna lite löst för att kolla. Sist jag shimsade en Puch drog jag inte alla skruvarna fullt när jag kollade(trodde jag gjorde det). Spelet verkade ok. När jag drog det sista nöp axlarna. Vill inte nöta på gängorna i onödan och dra fullt massa gånger.