Sida 1 av 6

Renovering av Yamaha DT50 MX -89 Klart 7nov14

Postat: 22 sep 2014, 18:21
av ahall_nr1
Hej
Nu blev det ett nytt projekt när monarpeden går så fint. http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... =5&t=17841

Denna gång skall jag försöka renovera en Yamaha DT50 MX från 1989 samma typ som jag skälv hade för 25år sedan.
jag köpte en någorlunda komplett maskin som inte har varigt skruvad eller trimmad dom senaste 10 åren.

Bild
köpte mopeden i Sundbyberg och kunde köra hem till Söder trots soppaläckage från både tank och förgasare.

Bild

Motorn gick väldigt tyst och fint.

Bild

rost fins det gott om!

Bild

Bild

Bild

Bild

skenet bedrar, skärmar, tank och sadel är trasiga buggliga och rost fins överallt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

hjulen har sina skador och rost, men jag ser ingen annan lösning en att polera det dåliga kromet som är kvar och byta ekrar.

Bild

Ram och sving är inlämnade på blästring och pulverlakering. färgen blev RAL3020 på ramen.

//Anders

Re: Yamaha DT50 MX

Postat: 24 sep 2014, 06:43
av jonTe-Zündapp
Lite svag för DT så denna skall följas!
Blir DeT original även i motorn?

Re: Yamaha DT50 MX

Postat: 24 sep 2014, 07:50
av Hynboholm
Kul att någon tar hand om lite nyare mopeder också! :YMAPPLAUSE:

Re: Yamaha DT50 MX

Postat: 24 sep 2014, 17:22
av ahall_nr1
jonTe-Zündapp skrev:Lite svag för DT så denna skall följas!
Blir DeT original även i motorn?

Jag skall försöka gå så nära original som det går.
Pluggen i insug och krök är borta med 13drev.
Den gjorde ca 45-50 på väg hem.
Original lät DTn inte mycket mer en en symaskin, å dit vill jag.

Att köra på Etanol skulle gärna prova.
Kör på akryl bensin nu och snittar på 40kr/l med 4% 2t-olja.

//A

Re: Yamaha DT50 MX

Postat: 25 sep 2014, 20:30
av ahall_nr1
Idag var jag till Yamaha Center i Haninge och fick priser på nödvändiga delar.
Röda original handtag till styret går inte att köpa, inte heller kedjeskyddet, och lite annat smått och gått som utgått.

Bild

Nu är dessutom inköpslistan sammanställd så jag hoppas verkligen att jag klarar mig nu!!

Bild

Re: Yamaha DT50 MX

Postat: 25 sep 2014, 22:02
av erlan
tanken och gaffelgummina, är dom gjorda i guld???

be att få skriva av artikelnumren på delarna som utgått. då går det lättare att söka på ebay.

erlan

Re: Yamaha DT50 MX

Postat: 26 sep 2014, 06:24
av jonTe-Zündapp
Jävulen va dyrt....1267kr för ett par damasker?
Osså kostar en hel kabelmatta 375kr? konstig prissättning.

Gedigen lista du har plockat ihop iaf! Blir nog bra!

Re: Yamaha DT50 MX

Postat: 26 sep 2014, 07:44
av HSE
Det är dyrt att renovera :(

Re: Yamaha DT50 MX

Postat: 26 sep 2014, 09:09
av ahall_nr1
på Inköpslistan fins inga originaldelar det är prylar från
mopeddelar.se, ettansmopeder.se, cykelkraft.se, alvars.se

Dom dyra damsakerna av guld ligger på ett lager i Japan.
dom flesta original delar fins i på lager i Europa,
det var många års sedan dom slutade tillverka nya reservdelar till DT50.

//a

Re: Yamaha DT50 MX

Postat: 26 sep 2014, 10:02
av erlan
en av firmorna du nämner är rätt så omskriven på forumet.
prova med sökfunktionen så hittar du det nog.

erlan

Re: Yamaha DT50 MX

Postat: 26 sep 2014, 17:35
av Cobra5000
Kul med fler DTs här på forumet, din Yamaha ser ut att vara i ett riktigt bra och oskruvat skick thumb_up
Dags att ta ur tummen och färdigställa mitt avsomnade projekt... :oops: :D

Ett Tips!
http://www.jmpbparts.com har lite originalprylar till FS1 i sortimentet (som även passar DT50 MX)

Re: Yamaha DT50 MX

Postat: 27 sep 2014, 09:22
av ahall_nr1
Cobra5000 skrev:Kul med fler DTs här på forumet, din Yamaha ser ut att vara i ett riktigt bra och oskruvat skick thumb_up
Dags att ta ur tummen och färdigställa mitt avsomnade projekt... :oops: :D

Ett Tips!
http://www.jmpbparts.com har lite originalprylar till FS1 i sortimentet (som även passar DT50 MX)
Tusentack för tipset ja har verkligen letat efter liknade sidor.
Där fans ex original skruvar som är omöjliga att hitta på annat sätt.
Nu lämnade jag in en burk med rostiga skruvar för om förzikning.
Men flera skadade motorskruvar saknas.

Re: Yamaha DT50 MX

Postat: 27 sep 2014, 10:49
av Cobra5000
Fler tips!

Yamaha Online Ersatzteilkatalog hittar du här: http://www.yamaha-motor.eu/de/informati ... talog.aspx

Svingbussningar, 12mm kedjespännaren, bromsbackar inkl fjädrar och 14mm bromsarmen bak är samma på FS1 och DT50 MX (om du nu ändå ska beställa från JMPB och vill ha originaldelar)

Re: Yamaha DT50 MX

Postat: 27 sep 2014, 16:14
av JanneL
erlan skrev:en av firmorna du nämner är rätt så omskriven på forumet.
prova med sökfunktionen så hittar du det nog.

erlan
vilken kan det vara :roll:
en ledtråd kan vara att det inte är Treans 8)

Re: Yamaha DT50 MX

Postat: 01 okt 2014, 20:50
av ahall_nr1
Delarna som lämnades till Excellent Ytbehandling för förzinkning
Bild


jag byggde mig ett liten blästerskåp/låda.

Bild

Bläster Handskar från Biltema
Bild

När jag ändå var på biltema slet jag åt mig en plexiglasskiva 30x30x3,
borrade 16hål för skruv och mutter.
Bild

Jag fick en större schock när jag slet av skyddsplasten!!!!
hur i hela friden säljes dom Plexiglas som inte går att se igenom.

Bild

Hade som tur var en plexibit liggande som kom till användning
Bild


kompressorn 30V-50 från Biltema,
Fri avgiven luftmängd, 6 bar: 195 l/min,
Genomlupen cylindervolym: 412 l/min
blästerpistolen med Luftförbrukning: 143 l/min vid 4 bar fungerade också fint.
Bild


Slangen fästet jag i botten på tunnan så sanden återanvänds.
Bild

Till luft hål med filter på ena sidan.
Bild

Dammet sugs ut från andra sidan
Bild

första testen blev ett topplock, å jössen va roligt det var.
Bild

nu vill jag ha en lackeringsbox :D
Bild


Det blev julafton idag också,
Bild

Bild

färgen blev RAL 3020 allt blev föresten pulverlackat.
Bild
Bild
Bild

den här gången skall svingen rostskyddas!! borrade hålen inan lakering så nu är den full med olja.
Bild

Nya bussningar monterade.
Bild

montering av små prylar går ju. men dom viktigaste delarna är forfarande på om förzinkning
Bild

Detta är första gången jag gör något liknande och vist kommer det att bli fel eller mindre bra.
min förhoppning är att det blir tillräckligt bra.

//Anders