Sida 2 av 2

Re: Sprayfärg mot bensin?

Postat: 19 dec 2014, 21:27
av fatchance
Tack Pojkar!

Testo & Baronen tog upp en bra/viktig sak när det gäller Tanklackering och jag späder på/tjötar lite! :D

Som sagt, lacka inte upp över "kanten" på tanklocksröret! Måtta med tanklocket och se hur mycket locket döljer av röret,
stanna sedan några mm över det. Och sedan som Testo säger ifall det gäller bas + klarlack, gå över någon mm över baslackskanten med klarlacken för att förhindra krypningar.

Så här ungefär, då är man på den säkra sidan!
Bild



Hasse skrev:Sådärja.

Än finns det hjärnceller kvar däruppe :D
Vill ju inte skryta, men ett par är det väl! ;)

Re: Sprayfärg mot bensin?

Postat: 17 jun 2015, 03:05
av billykid
fatchance skrev:
Hasse skrev:
Hasse skrev:Länge sen "den där" pojken skrev nåt nu. Här emotser jag ett uttömmande svar om denna frågeställning. :)


Hade nog hoppats på ett svar här av fetschans men icke :cry:
Håller dig lite på sträckbänken Hasse! :D

Har skrivit om det viktiga i en sprayburk förut - Bindemedlet!

Men om vi börjar i rätt ände, så tar vi en liten kortfattad lektion i ämnet färg. Det innehåller i korta drag, bindemedel, pigment och ett lösningsmedel.
Och det är Bindemedlet kvalitet som bestämmer vidhäftning, finish, kemikalieresistens osv.
Pigment finns det en uppsjö utav i olika kvaliteter och prisklasser. Dom billigaste ger dålig täckning och är inte ljusäkta, dvs bleks i solljus mm.
Lösningsmedlets uppgift är att lösa färgen till rätt konsistens så att den går att bruka i en sprayburk t.ex. Sedan när färgen är målad ska
den avdunsta i rätt takt för att ge den finish som önskas. Avdunstningen styrs av temperaturen, vid lackering med konventionell pistol så
använder man en långsam förtunning vid höga temperaturer och en snabb vid låga. Lösningsmedlet i en sprayburk är allt som oftast anpassad
för en temperatur på 20 grader.

En del har fått för sig att sprayburkar bara är skit, så är det inte. Sprayburken är en genialisk uppfinning om den fylls med färg som är avsedd
för ändamålet.

Det största problemet är att dem vanligtvis är fyllda med Alkydfärg. Den är inte kemikalieresistent förens efter något/några år om man har tur.
Vidare är Alkyd ett mjukt bindemedel med lång genomtorktid. Och det är det som är problemet om man lackar över med en annan färg
som har ett mer snabbtorkande förlopp, det reser sig!! Det kan även
resa sig om man lackar två gånger med alkydfärg med "fel" tidsintervall mellan skikten. Det är surt, för det är svårt att veta när... Oftast
vid normala färgskikt och vid 20 graders rumstemperatur, är rekommendationen att man väntar i ca 2 veckor innan man säkert kan lacka över
tidigare skikt om man t.ex fått en rinning. Ska gardera med att det givetvis finns olika Alkydbindemedel med olika torkförlopp för olika
ändamål och olika slutresultat. Min erfarenhet av Alkydfärg säger att det duger inomhus till saker som måste målas men ej kommer att synas! ;)

Akryl bindemedel däremot, har en betydligt högre resistens mot kemikalier. Nu finns det en jäkla massa olika Akrylbindemedel på marknaden.
Och en nackdel hos vissa 1K Akryl är att de är Termoplastiska - mjuknar vid värme.
Annars

Epoxybindemedel är i mitt tycke bara lämpad att användas i grundfärger, då det är svårt att få till en bra finish med dem + att de "kritar/oxiderar" av UV ljus.
Fördelen med Epoxybindemedel är att vidhäftning mot underlag är mycket bra och tätheten i färgskiktet är mycket hög.

Sedan finns det en massa andra bindemedel också förstås, med för och nackdelar. Hittade en sida på nätet som beskriver dess olika egenskaper.
Jag håller inte med om allt som står där, verkar vara lite "halvgammal info på vissa punkter och utvecklingen går framåt!
http://hurlackera.se/bindemedel.html

Och till den trådskapande Baronen vill jag säga, köp 2K färg till både grund och topplack. Det kostar lite mer men blir så mycket bättre
och man behöver ej göra om pga resningar, sjunkningar, vidhäftingsproblem osv.

Det finns 1K grundfärger som går att måla över med 2K färg, men det finns opassande varianter också - fråga vid inköp!

Prova på ett mindre ställe är mitt tipps, har lite 2Komp färg över å lackat över många servalacker med Ca-primer för 2komp färg har utan nått tjaffs!
Gnugga tinnerfägen mot det du skall måla/lacka låt det vila ca en timme eller mera(bubbellack). Prova med den färg du har..låt det stå vilket löser vad.
Det som löser vad avgör vad...löser 2-k färgen kan du dima över ytan å tårka den...sen även lacka på olllge färg......Tinner trasan vandra mellen husen....Nationalteratern....

Re: Sprayfärg mot bensin?

Postat: 02 aug 2016, 20:58
av Baronen
Fatchance, om du skulle kunna fixa fram färgen till Gulddakota, vad skulle literpriset ligga på i runda slängar?

Re: Sprayfärg mot bensin?

Postat: 03 aug 2016, 09:57
av fatchance
Den kulören är lite halvsvår vad jag har förstått.
Dom omlackerade Guld Dakotor jag sett är ingen lik någon annan.. :D

Jag skulle behöva en original-provbit i bra skick för att kunna göra färgen/kulören.
Och innan jag har den så är det svårt att bedöma i vilken kvalitet det går att göra färgen och sätta ett pris.
Men mellan tummen och pekfingret så kostar det mellan ca 600-1500:-/L för en baslack i bra kvalitet.

Re: Sprayfärg mot bensin?

Postat: 03 aug 2016, 12:29
av Baronen
fatchance skrev:Den kulören är lite halvsvår vad jag har förstått.
Dom omlackerade Guld Dakotor jag sett är ingen lik någon annan.. :D

Jag skulle behöva en original-provbit i bra skick för att kunna göra färgen/kulören.
Och innan jag har den så är det svårt att bedöma i vilken kvalitet det går att göra färgen och sätta ett pris.
Men mellan tummen och pekfingret så kostar det mellan ca 600-1500:-/L för en baslack i bra kvalitet.
Jag har förstått att den kulören är svår.. Jag ska se om jag kan få fram ett större parti som går att läsa av eller jämföra med. :)

Re: Sprayfärg mot bensin?

Postat: 03 aug 2016, 15:53
av zappafan
fatchance skrev:Jag skulle behöva en original-provbit i bra skick för att kunna göra färgen/kulören.
Lite vettasjuk, hur "liten" kan provbiten vara?

Re: Sprayfärg mot bensin?

Postat: 03 aug 2016, 17:34
av fatchance
Om det är metallic/Pearl bör provet vara ca 4x4cm som minst, helt plant och så blankt (polerat) som möjligt.
Men gärna större, då kulörjusteringen görs visuellt med ett "tränat" öga. :shock:

Är det en solid kulör funkar det teoretiskt med en provbit på 1x1cm.
Då görs kulörjusteringen utav datorn.

Normalt sett vill vi ha en provbit på ca 10x15cm för att göra ett så bra jobb som möjligt.
(Men det har hänt att det kommer en motorhuv från en gammal Jänkare också..)

Det jag har skrivit gäller den utrustningen vi har på firman, så det är ingen Lag! thumb_up

Re: Sprayfärg mot bensin?

Postat: 03 aug 2016, 18:14
av zappafan
Tackar ödmjukt för svaret.. thumb_up

Re: Sprayfärg mot bensin?

Postat: 03 aug 2016, 19:06
av Baronen
Oj, då skiter det sig big time.. Får leta recept istället!