Då kommer det ju vatten i förgasarn knäppis!Hasse skrev:Verkar vara många som höjer cylindern. Är det ingen som prövat att sänka motorn i stället?
Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Då kör man med U-båtsförgasare. Amatör!!
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Då kör man med U-båtsförgasare. Amatör!!
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Då förstår jag varför du är under isen på vintern. Farbror!!Hasse skrev:Då kör man med U-båtsförgasare. Amatör!!
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
12, 0,9TolvNollNio skrev:Blev lite nyfiken på detta. Kör du med 44mm slag i nämnda motor?Falkfish skrev:kejsaren skrev:Kör hemmafilad 1hk cylle, höjd 4 mm, Kyrkport samt Sachs Jamarcol, std brytartändning och egenhändigt tillverkad topp med centrumstift. 85 km/ h GPS, Hwer gang
Stefan
Och därav höjningen av cylindern, eller är höjningen mest för att öka avgasdurationen?
Sen kyrkport på standardcylinder, har du svetsat dit mer material för detta eller satt någon "adapter" emellan?
Gick nämligen ut i garaget och jämförde std cylinder med en för kyrkport och std såg inte ut att ha material nog för den "stora" förgasaren. Tja, kanske det går..
Nä i detta fall kör jag med 42 slag och en Rito..
Jo ja det stämmer, du har förstått att detta " normalt " inte funkar, då alla mått blir helt fel.
Men jag har höjt cyllen så mycket det går ( 3.5 mm i mitt fall ) , utan att gå in på detaljer så blev där plats för sätta dit en Bing Kyrkportare, fick slipa ur " badkaret" lite för att förgasaren skulle få plats, ( framåt, mot cylindern i detta fall ).
Stora spolkanaler, och en rejäl avgasport ( ja jag har tider på den ), men i mitt fall så upptäckte jag att en ökning av spoldurationer ( även - blowdown ) i mitt fall så föll hela konseptet..
Ja jag har tillverkat flera adaptrar i 5 mm alu som fungerar väldigt bra med en 17 Bing kyrkport och en vanlig urpluggad std cylinder...
Mvh
Stefan
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Hasse skrev:Då kör man med U-båtsförgasare. Amatör!!
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Så har farbror kopplingar och rentav koll på vad ryssarna sysslade med i blekinge skärgård???Hasse skrev:Då kör man med U-båtsförgasare. Amatör!!
Testade moppeförgasare??
Blå/vit Monark 1209
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Har monterat och provkört Ritoveven. Athena 80, Mikuni 26. Inga problem vid monteringen. Går som med orginalveven. Vibrationerna finns där, men det är ju en stummis.
Kanske behöver bestycka om förgasaren pga. ändrad vevhuskomp. Men med tanke på att det är ett par minusgrader så får det nog vänta till våren.
Kanske behöver bestycka om förgasaren pga. ändrad vevhuskomp. Men med tanke på att det är ett par minusgrader så får det nog vänta till våren.
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
I en EKF eller svennesax?igasen skrev:Har monterat och provkört Ritoveven. Athena 80, Mikuni 26. Inga problem vid monteringen. Går som med orginalveven. Vibrationerna finns där, men det är ju en stummis.
Kanske behöver bestycka om förgasaren pga. ändrad vevhuskomp. Men med tanke på att det är ett par minusgrader så får det nog vänta till våren.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Jag håller mig till trådskaparens rubrik.
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
Bra med input...igasen skrev:Har monterat och provkört Ritoveven. Athena 80, Mikuni 26. Inga problem vid monteringen. Går som med orginalveven. Vibrationerna finns där, men det är ju en stummis.
Kanske behöver bestycka om förgasaren pga. ändrad vevhuskomp. Men med tanke på att det är ett par minusgrader så får det nog vänta till våren.
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
idag tittade jag på en ritovev till ekf som har vridit sig.ägaren var inte tillgänglig ,ska kolla vad han hade för cylinder på den.
nån mer som haft samma problem?
nån mer som haft samma problem?
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
rört sig i pressningen i tappen till vevstakslagret?
mer intresant än trimmningsgrad är hur motorn körts, och med vilken koppling.
i dragracing med bra koppling, och bra grepp så finns det inga ras som gör mig förvånad.
å andra sidan så marknadförs ju ritovevarna som racekvalitet..........................
erlan
mer intresant än trimmningsgrad är hur motorn körts, och med vilken koppling.
i dragracing med bra koppling, och bra grepp så finns det inga ras som gör mig förvånad.
å andra sidan så marknadförs ju ritovevarna som racekvalitet..........................
erlan
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?
pratade med en i samma garage som berättade att han hade en fungerande ekf med polini och 4-lamellskoppling (åkmoppe ).men orginalveven skevade 0,1mm vid svänghjulet,så han ville förebygga problem så han bytte till ritovev.kom väl typ 500meter så vred den sig vid vevtappen.han var inte lycklig då.pelleplåt ska pressa isär den när han får tid,och kolla om det går att avgöra varför det havererade