Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
nilenos11
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 mar 2016, 19:41
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av nilenos11 »

Coolvette skrev:Kollade runt lite efter en lättviktare men det blev en Puch Nevada:
Bild

Bild

En god vän köpte den för några år sedan, hans tanke var att ha den till jobbet på sommaren, han har 6 km.
Nu är han inte riktigt moppeåkartypen, han har en -65 Mustang-cabbe, en -65 Cadillac DeVille-cabbeo ch till vardags en -99 Chevrolet Tahoe...

Jag slängde ur mig frågan om han skulle sälja den och fick direkt svaret att -"Visst, du kan få köpa den".
Åkte ut och kollade den och fann den ganska OK, spraymålad men tanken är rak och bulfri, dynan är hel och fin.
Fälgarna OK, lite noppor på bakfälgen men inget som stör.
-"Vad vill du ha för den" frågade jag.
- "Tjaa, ge mig en tusenlapp" svarade han.
-"Glöm det" sa jag, "det är för billigt"!
Lite moral har man ju trots allt så jag lade på en tusing så 2000 är vad jag gett för moppen.

Jag tänkte fixa till den och se om den är kul, annars går den vidare.
Motorn är den fläktkylda, treväxlade motorn, (V3) och jag tänkte att "den åker upp på Tradera och så letar jag upp en fyrväxlad fartvindskyld motor istället" men när jag kom hem och torkade bort dammet spela casino med faktura och kollade lite närmare fann jag att det är samma ramnummer som motornummer, så kallat "matching numbers"!
Inte för att jag är originalfanatisk på något sätt men jag tycker ju att grejorna ska få följas åt så originalmotorn stoppas i en låda och får ligga i garaget tills vidare.

Ni som känner till Puch, vad kan ni säga om årsmodellen baserat på bilderna och typskylten?
Bild

Bild

Som alternativ finns ju de fyrväxlade motorerna men hur passar (Cobra?) Jet 50 och Jet 80-motorerna, passar de direkt?

Wow vilken liten pärla! Är lite avundsjuk :) och stort av dig att ge mer än vad du var tvungen :)
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Baronen »

Vad kul att du kommit så långt! Jag har precis fått hem mitt metrakit till min 4växlade. Ska börja titta på förgasare nu :D
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

Baronen skrev:Vad kul att du kommit så långt! Jag har precis fått hem mitt metrakit till min 4växlade. Ska börja titta på förgasare nu :D
Jo, det har blivit en uppstart, och inget mer... :?

Letar efter inspiration att fortsätta utsorteringen.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

Coolvette skrev:
Baronen skrev:Vad kul att du kommit så långt! Jag har precis fått hem mitt metrakit till min 4växlade. Ska börja titta på förgasare nu :D
Jo, det har blivit en uppstart, och inget mer... :?

Letar efter inspiration att fortsätta utsorteringen.
Fick lite ny inspiration idag, snart semseter ju... :D
Startade motorn för andra gången, fortfarande ingen frikoppling men plötsligt försvann motståndet i handtaget helt.

Bara att öppna kåpan och konstatera att draglagret separerat helt.
Som tur var fastnade kulorna innanför och jag slapp leta kulor i växellådan, föutsatt att sju kulor är rätt antal...
Bild

Ni som kör Puch, vem säljer draglager i kvalitet att fungera med en hyggligt vass motor?
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2973
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Lolalola »

Mopedrenovering.se har säkert det bästa som går att få tag på. :)
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

Puch-experter, jag behöver hjälp.
Är det vanligt att dragbulten dras ur lagret på det sätt som hänt med mitt lager, se tidigare inlägg?

Jag körde till Puchverkstan i förra veckan för att köpa en ny dragbult till kopplingen.
Dom hade två varianter, en "standard" och en "super".
Standardvarianten liknade den som satt i min motor, jag blev rekommenderad att välja den:
Bild

Detta är "Superkvaliteten":
Bild
Skillnaden mellan dom verkar vara att kanten på undersidan är kortare på "super" jämfört med "standard".

Har varit iväg på jobb och påbörjade semestern idag, tänkte att jag skulle dra ihop kopplingen.
Öppnade påsen för att börja montera dragbulten men jag blev en smula tveksam till kvaliteten och måste be om lite råd.
Lagret som sitter monterat är ett 608ZZ som inte snurrar så vidare fritt, den stansade brickan är oval och det känns lite sådär...

Vad avgör om "super" passar i min motor?
Beskrivningen för "super": "Passande alla 2-4 växlade, utom de sista Monza 4speed 84 och framåt."

Beskrivningen för "standard": "4 växlade senare modell med fjäderkåpa med utförande som M-00342"

Jag vet inte vilken fjäderkåpa som krävs för att funka med "super", någon expert som kan guida mig?
Motorn jag har är inte original i min -80 Nevada så det är ingen ledtråd.

Kan det var fel kombination som gjorde att jag drog isär min "standard" dragbult?
Då är det ju meningslöst att montera en ny som dessutom känns sådär i kvaliteten...
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Sydstatare »

Har också haft problem med efter marknads dragbult från nordcand. Har reklamerat tre gånger innan ja köpte original från gammal motor. Bytte tillomed till redigt lager i en dragbult men de separerade i hållaren ändå. Lite billigt sket de säljer antar ja.
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

Eftersom jag bestämde mig för att satsa vidare på moppen fanns det ingen anledning att tveka.

Beställde en ny förgasare klockan 06.00 den 7/9, den anlände eftermiddagen den 8/9, bra service!

Nu ska jag bara leta lite tid att hänga dit den...
Bild
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Baronen »

Godis!!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...ny gnista funnen

Inlägg av Coolvette »

Lördag förmiddag, 23 grader varmt i Skåne, då får man ju ta sig tid att byta förgasare... 8)

Dålig PWK-kopia:
Bild

Bra Dellorto original, skiljer inte så mycket i utseende:
Bild

Jag valde en Dellorto VHST dels på grund av rekommendationer från Micke S men även på grund av att anslutningen till insugsrör och luftfilter passar direkt till grejorna jag har till PWK´n. Det enda jag behövde göra var att ändra längden på vajern.
Funktionen är helt annorlunda, nu känner man att det lirar i bränsleblandningen.
Bra tomgång ojusterad, det blir ett och annat tjuvstopp men det tror jag beror på det lätta svänghjulet.
Bra rapp i motorn, nu kan jag börja sortera ut den så att den ger vad den kan.

En sak som irriterar mig (ögat) en smula är förstoringen mellan insug och förgasare:
Bild
Insugsröret mäter 25 mm i innerdiameter men jag valde en 24 mm-förgasare.
Gummit håller innerdiameter 28mm i halsen mellan insug och förgasare, längden är 6,8 millimeter.
Det känns som att den ökningen och efterföljande skarpa kanten ger upphov till turbulens.
Jag ska svarva en ring som ligger inne i mellanrummet och som håller samma innerdiameter som förgasaren.
Känns som ett enkelt sätt att ge bränsleblandningen en jämnare resa från atmosfär till vevhus.
Givetvis far djävulen i en, kanske man skulle köpt en 26´a istället för en 24´a eftersom insugsröret har 25 mm innerdiameter...
Vet inte om det spelar så stor roll på en bruksmoppe, jag sätta upp den i svarven och ta upp den om behovet uppstår.

Blandningsskruven på Dellorton sitter "nerströms" (söder om :wink: ) trottelhuset så med en förlängd skruvmejsel kan man justera blandningen, funkar även med vänster kåpa på plats:
Bild
Bild
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Hynboholm »

Kul att du är igång igen, hoppas att det lirar bättre nu då!
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

Ni som bygger på trimmade fyrväxlade Puch´ar, vad har ni för drevning?
Jag har 14-36, får inte plats med större fram, hittar inget mindre bak.
Känns som om jag saknar en växel, måste dreva upp en smula.

Jag får leta upp mindre bakdrev eller svarva en adapter till ett plant drev, fördjupningen är sex millimeter tror jag, så att det ska gå att lösa att få på ett 32- eller 30-kuggars men jag söker tips om vad ni andra kör med?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Micke S »

Roligt att det fungerar bra ! Du får bättre gassvar med 24an och lättare att tuna förgasaren än med en 26a på din motor. En 24a räcker till åtminstone 15 hp och passar bättre om man inte kör 80 cc.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

Micke S skrev:Roligt att det fungerar bra ! Du får bättre gassvar med 24an och lättare att tuna förgasaren än med en 26a på din motor. En 24a räcker till åtminstone 15 hp och passar bättre om man inte kör 80 cc.
Tack, då nöjer jag mig med denna, ska då bara fokusera på att få en bra gång med det jag har.

I vinter ska jag byta bakdäck och en eker i bakhjulet, dreva om och kanske ordna en bättre frambroms.

Vrålapan lever om rejält, blir nog en "Micke S"-modifiering för att få den mer civiliserad.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Inlägg av Micke S »

Jag brukar fasa ingången på insugsröret så att det stämmer med midjan i slangen.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar