Sida 1 av 4

Crescent 1134 -59

Postat: 19 jan 2016, 00:05
av Baronen
Av en händelse stod den där framför Apollonet som Thomas skulle ha. Jag bligade mer på stummisen än den tilltänkta mopeden. Efter titten skulle vi åka hem och Thomas skulle fundera ut ett bud på Apollat. På kvällen hörde Thomas av sig och undrade om jag var intresserad av stummisen för han hade fått ett bra paketerbjudande. Självfallet, sa jag!

Bild

Nu så har jag då en 1134 som jag gissar är av årsmodell 59/60. Penselmålad ram i en konstig grön färg. Men allt verkar finnas och den känns ändå ganska genuin.

Bild

Motorn satt fast och ägaren mindes inte om gnista funnits innan den stalldes undan.

Bild

Jag plockade av generatorkåpan och tog ur tändstiftet varpå jag slog i lite MoS2 och vickade på svänghjulet. Efter lite vickande gick den runt lätt och fint. Nu gick det fint att trampa och då passade jag på att se om jag hade gnista. Icke!
Av med svänghjulet och där hade tändkabeln legat mot svänghjulet och skavt upp isoleringen. Dyngkortis.
Dessutom hade bakljusspolen fått sig en törn. Så imorgon ska ytterligare lite grejer beställas. La en beställning igår på drygt 4K hos en känd reservdelsbutik i Norrtälje men det kan inte hjälpas, man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke..

Bild

Bild

Bild

Förgaseriet behöver lite kärlek också men det har jag nog iallafall grejer till så jag klarar mig. Så snart ska man väl kunna trampa igång och ta sig en tur på taskvibratorn. :D

Re: Crescent 1134

Postat: 19 jan 2016, 10:16
av T M
:twisted:
AVIS!
Saknar den jag hade för längesen.
Typ plåt motor säger 59 om jag läser rätt

PS
Nån p o verkar ha jobbat på lantmännen, det gröna liknar deras äldre färg.....

Re: Crescent 1134

Postat: 19 jan 2016, 11:28
av Baronen
T M skrev::twisted:
AVIS!
Saknar den jag hade för längesen.
Typ plåt motor säger 59 om jag läser rätt

PS
Nån p o verkar ha jobbat på lantmännen, det gröna liknar deras äldre färg.....
Jag har knappt läst på motorplåten, tack för infon! Det sitter en skylt på kedjeskyddet med motornumret instansat, och det matchar motorn, så då är det säkert en -59.

Lantmännengrön kan stämma med med mopedens historik! :)

Re: Crescent 1134

Postat: 19 jan 2016, 12:56
av selma
Stummisarna är riktigt fräna tycker jag,fast färgkombon på denna var vidrig :lol:
Ramnumret har du högst upp på sadelstolpen på dessa,börjar med ett N är det sedan en 9 som första siffra så är det en -59 0 -60 osv

Re: Crescent 1134

Postat: 19 jan 2016, 13:15
av Hynboholm
selma skrev:Stummisarna är riktigt fräna tycker jag, fast färgkombon på denna var vidrig :lol:
Kan bara hålla med "Stummiskungen"!

Men jag gissar att herr Baron kommer köpa färgborttagningsmedel snarast... :wink:

Re: Crescent 1134

Postat: 19 jan 2016, 14:53
av Baronen
selma skrev:Stummisarna är riktigt fräna tycker jag,fast färgkombon på denna var vidrig :lol:
Ramnumret har du högst upp på sadelstolpen på dessa,börjar med ett N är det sedan en 9 som första siffra så är det en -59 0 -60 osv
Ska kollas upp ikväll! :)

Re: Crescent 1134

Postat: 19 jan 2016, 14:54
av Baronen
Hynboholm skrev:
selma skrev:Stummisarna är riktigt fräna tycker jag, fast färgkombon på denna var vidrig :lol:
Kan bara hålla med "Stummiskungen"!

Men jag gissar att herr Baron kommer köpa färgborttagningsmedel snarast... :wink:
Bra gissat! :)

Re: Crescent 1134

Postat: 19 jan 2016, 22:57
av Baronen

Re: Crescent 1134

Postat: 20 jan 2016, 00:09
av T M
:twisted:
Gött att den haver vaknat 8) mistick_yes.gif
Funkar/finnes pys kvar?
På min LTG dräpare öppnade jag pysen, vevade ena tramp till kl 1 ökade trampkraft och släppte pysknapp purrade igång så sött :D

Re: Crescent 1134

Postat: 20 jan 2016, 07:55
av JanneL
Härligt skägg Herr Baron :D
får mig att tänka på det här https://www.youtube.com/watch?v=gCYai3psOmg

slider_anon.gif

Re: Crescent 1134

Postat: 20 jan 2016, 07:56
av Baronen
T M skrev::twisted:
Gött att den haver vaknat 8) mistick_yes.gif
Funkar/finnes pys kvar?
På min LTG dräpare öppnade jag pysen, vevade ena tramp till kl 1 ökade trampkraft och släppte pysknapp purrade igång så sött :D
Jodå, pysen sitter där men jag har inte rört den än :)

Jag har fel tändplatta kom jag fram till igår. Men jag plockade bara bort kryskilen och stallde tändningen som på Victorian. Jag ska se över det framöver, just nu vill jag bara ha den gångbar så att det inte står ännu en moped i garaget som inte går.. Förgaseriet blir nästa steg. Det sitter en original 12 bing som stått utan flotörlock i x antal år. Jag startade den på quickleen och en skvätt olja som jag slagit i genom tändstiftshölet.

Årsmodellen äro 1959 enligt nuffrerna på sadelstolpen. Tack selma! :)

TM, LTG dräpare? Bilder? :)

Re: Crescent 1134

Postat: 20 jan 2016, 07:58
av Baronen
JanneL skrev:Härligt skägg Herr Baron :D
får mig att tänka på det här https://www.youtube.com/watch?v=gCYai3psOmg

slider_anon.gif
Jo, det blir alltid sådär när jag går på bio.. :mrgreen:

Re: Crescent 1134

Postat: 20 jan 2016, 18:17
av T M
Baronen skrev:[quote="TM, LTG dräpare? Bilder? :)
:twisted:
Inga bilder, sorry
Men en beskrivning.
67 motor med 62 typplåt blueprintat inom tusendelar 67 cylinder borrad till 39 med insug brotschat till max dia insugsida vergaser dito kolv från 4.3 alla mått enligt vov spec för 1962 slider_anon.gif
lite finlir avgas tändningen ställd enligt F & S spec. Körde med Duckhams r 2t istf sae 10 single grade som var blandat i pumparna på den tiden.
Chassie från 62 lättat med alu skärmar Weinmann alu fälgar mindre tank hålborrad pakethållare/skärmstag
Gjorde upp till 55 i bättre stunder något mer om man pytsade i modellplans soppa :P

Re: Crescent 1134

Postat: 20 jan 2016, 18:57
av Baronen
T M skrev:
Baronen skrev:[quote="TM, LTG dräpare? Bilder? :)
:twisted:
Inga bilder, sorry
Men en beskrivning.
67 motor med 62 typplåt blueprintat inom tusendelar 67 cylinder borrad till 39 med insug brotschat till max dia insugsida vergaser dito kolv från 4.3 alla mått enligt vov spec för 1962 slider_anon.gif
lite finlir avgas tändningen ställd enligt F & S spec. Körde med Duckhams r 2t istf sae 10 single grade som var blandat i pumparna på den tiden.
Chassie från 62 lättat med alu skärmar Weinmann alu fälgar mindre tank hålborrad pakethållare/skärmstag
Gjorde upp till 55 i bättre stunder något mer om man pytsade i modellplans soppa :P
Det låter som en trevlig och väl genomarbetad moped! :)

Re: Crescent 1134

Postat: 20 jan 2016, 20:24
av billykid
Stummisen vaknar efter år av stillestånd...... thumb_up thumb_up