Sida 2 av 4

Re: Crescent 1134

Postat: 21 jan 2016, 07:36
av Baronen
billykid skrev:Stummisen vaknar efter år av stillestånd...... thumb_up thumb_up
Yes! Jag skulle gissa på att den stått orörd i 15år iallafall. :) Igår gjorde jag iordning förgasaren så Igår kväll stod den och gick för egen maskin i verkstan. Den fick bli lite varm innan lamellerna släppte och bägge växlarna ville börja fungera. En ny kran och ett nytt flotörlock står på önskelistan för det läcker fortfarande. Kranen är för ärgad inuti för att kunna byta korkpackning med gott resultat så det blir nog bäst med en ny. :)

Bild

Re: Crescent 1134

Postat: 21 jan 2016, 11:07
av Baronen

Det vart lite rökigt igår. :)

Re: Crescent 1134

Postat: 21 jan 2016, 13:13
av billykid
Gas inte ej tilldöds nuva....kom fram ur dimman... slider_score.gif

Re: Crescent 1134

Postat: 21 jan 2016, 13:43
av Baronen
billykid skrev:Gas inte ej tilldöds nuva....kom fram ur dimman... slider_score.gif
Filmat med öppen dörr! Men jag startade när dörren var stängd.. Den var svår att hitta när jag skulle ut.. :)

Re: Crescent 1134

Postat: 21 jan 2016, 17:57
av T M
:twisted:
Läste i k-tråd om dina tänd problem.
Sitter t spole ungefär kl 7?

Brytare till vänster eller höger beror på hur spolarna är satta på plattan.
Sticker ut skägget lite och säger att de flesta bosch tändplattor passar många olika motorer
Kollade på en platta till maxi 72 resd nr 1 217 031 379 tre sista är stansade vilket jag tolkar som applikation nr.
Håller jag den med t-spole kl 7 är brytare åt höger, skiftas spolarna hamnar de åt andra hållet.
Svänghjulet har nr 0 212 122 024 med kilspåret nära centrum av brytarklacken.
Detta s hjul saknar o & t märkningar som Sachs specade hjul har
Misstänker att din tändning var felmonterad vid köpet?
Du lär ju ha en passande platta hemma då nån Dakota finns i mysrummet!?!

Re: Crescent 1134

Postat: 21 jan 2016, 18:49
av Baronen
T M skrev::twisted:
Läste i k-tråd om dina tänd problem.
Sitter t spole ungefär kl 7?

Brytare till vänster eller höger beror på hur spolarna är satta på plattan.
Sticker ut skägget lite och säger att de flesta bosch tändplattor passar många olika motorer
Kollade på en platta till maxi 72 resd nr 1 217 031 379 tre sista är stansade vilket jag tolkar som applikation nr.
Håller jag den med t-spole kl 7 är brytare åt höger, skiftas spolarna hamnar de åt andra hållet.
Svänghjulet har nr 0 212 122 024 med kilspåret nära centrum av brytarklacken.
Detta s hjul saknar o & t märkningar som Sachs specade hjul har
Misstänker att din tändning var felmonterad vid köpet?
Du lär ju ha en passande platta hemma då nån Dakota finns i mysrummet!?!
Jag skulle säga att tändspolen sitter kl 9 och ljusspolen kl 3. Men erlan nämnde det jag misstänkte, att jag har fel svänghjul. Just nu sitter krysskilsspåren 180° från varandra. :)
Tändplattan jag har är samma som Dakota :)

Re: Crescent 1134

Postat: 21 jan 2016, 19:56
av T M
:twisted:
HMMMM
Nio? då är ju tändspole helt vertikal till vänster?
Kolla om brytpunkt och Ö D P stämmer på ett s-hjul från Dakota, har ett svagt minne av att det är så

Re: Crescent 1134

Postat: 22 jan 2016, 09:47
av Baronen
T M skrev::twisted:
HMMMM
Nio? då är ju tändspole helt vertikal till vänster?
Kolla om brytpunkt och Ö D P stämmer på ett s-hjul från Dakota, har ett svagt minne av att det är så
Jag ska kolla upp den saken! :)

Re: Crescent 1134

Postat: 22 jan 2016, 14:31
av Baronen
Hoppas på att komma ut en sväng idag till moppegaraget. Blev till att torka spyor igårkväll. Nu är iaf min älskade dotter pigg som en lärka igen! :D

Re: Crescent 1134

Postat: 22 jan 2016, 17:20
av selma
Baronen skrev:Hoppas på att komma ut en sväng idag till moppegaraget. Blev till att torka spyor igårkväll. Nu är iaf min älskade dotter pigg som en lärka igen! :D
Gött att den resan är gjord med småbarn med dagis/fritis/skola kräksjuka.
Man vart livrädd när man hörde ordet kräkts när man hämtade grabben,då visste man att det var kört :lol:

Re: Crescent 1134

Postat: 22 jan 2016, 18:10
av Baronen
selma skrev:
Baronen skrev:Hoppas på att komma ut en sväng idag till moppegaraget. Blev till att torka spyor igårkväll. Nu är iaf min älskade dotter pigg som en lärka igen! :D
Gött att den resan är gjord med småbarn med dagis/fritis/skola kräksjuka.
Man vart livrädd när man hörde ordet kräkts när man hämtade grabben,då visste man att det var kört :lol:
Jo, vi har varit förskonade för sånt här hela hösten och vintern men igår kväll small det till med hög feber och ett par pizzor lagda på väl utvalda ställen där det är lätt att torka.. Men det jobbigaste av allt är att se vilddjuret må dåligt och somnar på axeln bara efter att jag gått ner för trapporna från badrummet till vardagsrummet. Men i morse vaknade hon upp som vanligt och var sitt vanliga jag i sann Lilly anda med tusen frågor om varför och spring i benen. :)

Det är en teknisk unge som gillar att skruva! :)

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 26 jan 2016, 11:45
av Baronen
Nu är det bara lite småpill kvar som ett lättare bränsleläckage och inkoppling av elen. Sen är det färdigt! Undrar vad nästa projekt blir.. Topper med Puck 4pet kanske? :)

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 26 jan 2016, 13:49
av Baronen
När solen kom fram så skickade termometern upp till hiskeliga 7°c och vägen var i det närmaste fri från is. Då var det dags för första provturen!
Bild
Underbara vårkänslor infann sig när solen genomborrade mina hornhinnor där jag for ner för backen på lantmännenstummisen!
Fin dag att vabba på då dagis var stängt. :)

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 28 jul 2016, 18:17
av Baronen
Då var det lite pilla med stummisen igen. Ett tickande som blev allt mer påtagligt lokaliserades att vara vevlagret. Dessutom var ramlagren slut. Så nu är motorn genomgången med en bra vev, nya ramlager, nya packboxar och inschimsning av alla axlar. Ett SKF kopplingslager satt i som var mindre glappt än det flång nya jag köpte till en annan motor i vintras. Kvalitet!

Tanken var från början att åka original, men det tröttnade jag på redan efter 7km..

Det får bli tysk 4,3ps och kyrkport som blev över från grekmotorn.

Re: Crescent 1134 -59

Postat: 28 jul 2016, 19:34
av selma
Baronen skrev:Då var det lite pilla med stummisen igen. Ett tickande som blev allt mer påtagligt lokaliserades att vara vevlagret. Dessutom var ramlagren slut. Så nu är motorn genomgången med en bra vev, nya ramlager, nya packboxar och inschimsning av alla axlar. Ett SKF kopplingslager satt i som var mindre glappt än det flång nya jag köpte till en annan motor i vintras. Kvalitet!

Tanken var från början att åka original, men det tröttnade jag på redan efter 7km..

Det får bli tysk 4,3ps och kyrkport som blev över från grekmotorn.
Ja helt original går bort.
Har inga problem att puttra i 30,men inte med något som går på övervarv för att nå denna toppfart.
Nej hastighet ska regleras med gasrullen,ju större reglering desto bättre :wink: :scooter: