Hej!
Är det någon som har en bild på hur "ändbiten" på choken på en äggmotor ser ut?
Min saknas, vilket gör att choken inte håller tätt. Om jag förstått det rätt ska det mha hålslag gå att göra en ny av neoprengumme eller liknande, men i så fall behöver jag veta hur den skall ser ut. =)
På mopedrenovering.se finns en fin sprängskiss över förgasaren, och delen jag syftar på sitter i nedkant på nummer 26. ("Startkolv med hylsa")
Tack på förhand.
Choken på Husqvarna "äggmotor"
Re: Choken på Husqvarna "äggmotor"
Längre ner på sidan kan du få lite tips, om du inte läst detta förr.
http://www.mopedmuseum.se/recept/recept.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mopedmuseum.se/recept/recept.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Choken på Husqvarna "äggmotor"
Tack bryggaren.
Jo, den sidan har jag sett tidigare.
Men jag känner fortfarande inte att jag förstår hur gummibiten skall se ut, och hur den är fäst vid vid vajern.
Jo, den sidan har jag sett tidigare.
Men jag känner fortfarande inte att jag förstår hur gummibiten skall se ut, och hur den är fäst vid vid vajern.
Re: Choken på Husqvarna "äggmotor"
Enkelt sagt kan man säga att den ser ut som en liten trottel, med gummitätningen på undersidan som tätar mot hålet från flottörhuset.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 07 jul 2011, 23:00
- Ort: Göteborg
Re: Choken på Husqvarna "äggmotor"
Lite kul, för jag stansade ut 15 sådana gummipuckar igår kväll.
Men det är lite svårt att hitta gummi som både är någorlunda mjukt och helt bensinbeständigt.
Den här tätningen finns inte med i reservdelskatalogen men är jätteviktig som sagt!
Utan denna packning flödar bensinen in genom det lilla bensinhålet och motorn fungerar då bara
om detta hål råkar vara täppt, vilket iof händer...men då fungerar ju inte heller choken...
Tätningen eller gummipucken brukar vittra upp totalt med åren och då göra att motorn inte fungerar
eftersom den chokar hela tiden.
Skrapa bort resterna av den gamla tätningen i botten av chokekolven och tryck i en ny puck.
2-3 mm tjock bensinbeständig gummimatta typ neopren eller nitril, Puckens diameter 6 mm.
Problem solved.
Men det är lite svårt att hitta gummi som både är någorlunda mjukt och helt bensinbeständigt.
Den här tätningen finns inte med i reservdelskatalogen men är jätteviktig som sagt!
Utan denna packning flödar bensinen in genom det lilla bensinhålet och motorn fungerar då bara
om detta hål råkar vara täppt, vilket iof händer...men då fungerar ju inte heller choken...
Tätningen eller gummipucken brukar vittra upp totalt med åren och då göra att motorn inte fungerar
eftersom den chokar hela tiden.
Skrapa bort resterna av den gamla tätningen i botten av chokekolven och tryck i en ny puck.
2-3 mm tjock bensinbeständig gummimatta typ neopren eller nitril, Puckens diameter 6 mm.
Problem solved.