Choken på Husqvarna "äggmotor"

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Carlsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 apr 2013, 18:57
Ort: Aneby

Choken på Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av Carlsson »

Hej!

Är det någon som har en bild på hur "ändbiten" på choken på en äggmotor ser ut?
Min saknas, vilket gör att choken inte håller tätt. Om jag förstått det rätt ska det mha hålslag gå att göra en ny av neoprengumme eller liknande, men i så fall behöver jag veta hur den skall ser ut. =)

På mopedrenovering.se finns en fin sprängskiss över förgasaren, och delen jag syftar på sitter i nedkant på nummer 26. ("Startkolv med hylsa")

Tack på förhand.
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Re: Choken på Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av bryggaren »

Längre ner på sidan kan du få lite tips, om du inte läst detta förr.
http://www.mopedmuseum.se/recept/recept.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Carlsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 apr 2013, 18:57
Ort: Aneby

Re: Choken på Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av Carlsson »

Tack bryggaren.

Jo, den sidan har jag sett tidigare.
Men jag känner fortfarande inte att jag förstår hur gummibiten skall se ut, och hur den är fäst vid vid vajern.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 963
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Choken på Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av SS440-80 »

Enkelt sagt kan man säga att den ser ut som en liten trottel, med gummitätningen på undersidan som tätar mot hålet från flottörhuset.
hva-petter
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 jul 2011, 23:00
Ort: Göteborg

Re: Choken på Husqvarna "äggmotor"

Inlägg av hva-petter »

Lite kul, för jag stansade ut 15 sådana gummipuckar igår kväll.
Men det är lite svårt att hitta gummi som både är någorlunda mjukt och helt bensinbeständigt.
Den här tätningen finns inte med i reservdelskatalogen men är jätteviktig som sagt!
Utan denna packning flödar bensinen in genom det lilla bensinhålet och motorn fungerar då bara
om detta hål råkar vara täppt, vilket iof händer...men då fungerar ju inte heller choken...
Tätningen eller gummipucken brukar vittra upp totalt med åren och då göra att motorn inte fungerar
eftersom den chokar hela tiden.
Skrapa bort resterna av den gamla tätningen i botten av chokekolven och tryck i en ny puck.
2-3 mm tjock bensinbeständig gummimatta typ neopren eller nitril, Puckens diameter 6 mm.
Problem solved.
Skriv svar