Nybyggd 4-pet Puch 74cc-motor med Rito, HPI, Dellorto.

Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Nybyggd 4-pet Puch 74cc-motor med Rito, HPI, Dellorto.

Inlägg av Coolvette »

Säljer motorn till min Nevada, har tröttnat, ska ta upp min knypplingskarriär... 8)

Mycket info om bygget finns att finna här: http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... =5&t=21321" onclick="window.open(this.href);return false;

En välbyggd motor med bottendel renoverad av forumkollega Mallgroda, innehåller en Rito rundvev,
nya lager överallt, tätningar, treskivig koppling, fräscha splines samt fyra motorfästen, allt fungerar som det skall.

Blocket är urfräst för att kunna ta en 47-millimeterscylinder, kanalerna är anpassade till en Gilardoni reed-cylinder.
Jag valde en budgetcylinder, 74 cc Airsal / Eurokit, till den följer en extra kolv, ett par kolvringar, packningar och lite annat.

Tändningen är en HPI 2Ten som monterats på bästa sätt, inslipat svänghjul och så vidare.
Det följer med en 12-volts spänningsregulator för att ge jämn spänning till lamporna.

Första förgasaren var en dåligt kopia men den som följer med är en ny 24 mm Dellorto VHST (1400 SEK), köpt och monterad, körd en gång sedan tog jag beslutet att sälja moppen och motorn.
Insuget är ett hemmabygge, i rostfritt stål, för att vinkla ut förgasaren mot högersidan, luftfiltret är ett Ramair-filter.
Anpassad gaswire sitter på förgasaren.

Lite finlir är gjorda i cylindern, insuget i cylindern är anpassat till 24-millimetersinsuget, original var det 21 mm.
Squishbandet är satt till cirka 0.6 millimeter

Avgasröret är en Jamarcol "vrålapa", en expansionskammare som passar vassa motorer.
Adaptern mellan cylinder cylinder och avgasrör är svarvat och svetsat i rostfritt stål.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Med skickas en tom dummymotor som jag använde under bygget, kopplingskåpan duger men inget mer.

Bild

Bild

Bild

Bild

Vill man montera denna motor i en Monza / Nevada / Arizona / Montana så måste man bygga om fotbromsen för att få plats med avgasröret.
Det följer med ett kit bestående av fästet till fotbromsen, bromspedal, bromsstag, bakre bromsskölden med bortslipat vajerfäste för frigång mot bromsstag samt returfjäder till bromspedalen.
Även centralstödet måste bytas mot ett sidostöd för frigång mot ljuddämparen.

Vill man montera den i en Dakota-ram fungerar kanske förgasaren direkt, avgasröret kommer dock att påverka fotbroms och centralstöd på Dakotan.

Bild

Motorn är mycket lite körd, jag har knappt pressat den, motorn skulle behöva köras in vettigt och sedan bestyckats om då jag tror att den går ganska fett, in alla fall enligt tändstiftet. Inga munstycken följer med motorn.

Framdrevet är 14-kuggars och på min Nevada med 36 bak var det för lågt, borde vara mindre bak.

Priset är 10.000 kronor.
Ni som bygger liknande vet att det drar iväg att bygga motorer.

Hör av er för mer detaljer eller information, jag har massor av bilder.

Motorn kan skickas med Schenker eller Bussgods men jag ser helst att den hämtas i Landskrona.