Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Thol
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2016, 00:18
Ort: Järbo/Söräng

Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette

Inlägg av Thol »

Hallå alla :D

För ca 2 veckor sedan köpte jag mig en Apollo Motorette mon inte mådde så bra.
Lacken är i ett skick som jag kan leva med men det behövs en nu sadel. bromsarna ska gås igenom och motorn ligger nu i delar eftersom den inte ville gå runt.

Bild
Så här såg den ut vid inköp, det positiva var väl att däcken såg bra ut och remmen såg bra ut och ett bra pris :roll:

Den hamnade i garaget förra helgen och felsökningen började.

Bild
Tanken är av för tömning och för att se hur den ser ut invändigt. Förgasaren är plockad i delar för att göras ren invändigt och jakten på varför motorn går tungt har börjat.
Bakskärmen satt inte riktigt som den skulle så det ordnades och kabeldragningen för bakljuset snyggades till.
Bakskärmen satt inte riktigt som den skulle så det ordnades och kabeldragningen för bakljuset snyggades till.
Efter en det krångel och rivning så syns det nog varför den inte ville gå runt. Delarna tvättades i en blandning av resinolja och gammal bensin/olja och blev riktigt rent.
Efter en det krångel och rivning så syns det nog varför den inte ville gå runt. Delarna tvättades i en blandning av resinolja och gammal bensin/olja och blev riktigt rent.
Så där är den nu. Packningar ska inhandlas samt lager.
Är det nån som vet om det går att byta lager i kopplingskorgen eller var man får tag i en ny för lagret dog under demonteringen.

Edit. Hur nödvändiga är filterbrickorna vid dekompen? Dem mådde inge bra efter tvätten.
Edit 2. Motorn är en km50.
Senast redigerad av Thol den 29 jan 2017, 22:13, redigerad totalt 1 gånger.
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov

Inlägg av Sydstatare »

Kul projekt kommer följas.
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Thol
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2016, 00:18
Ort: Järbo/Söräng

Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov

Inlägg av Thol »

För några dagar sedan åkte nya lager in i motorhalvorna och dem sattes ihop. Det blev några nya bultar för spårskruvarna blev skadade vid demonteringen. Dem ersattes med insex skallar för att få bättre skalle. Inga bilder togs dåck hate-wall.gif
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov

Inlägg av Raketsport »

Kul projektmoppe!
Du kommer troligen få läckage om du inte har filterbrickan på dekompressionsventilen.
//Jossan
Josefine Andersson
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov

Inlägg av Tomas »

Thol skrev:Hallå alla :D

Är det nån som vet om det går att byta lager i kopplingskorgen eller var man får tag i en ny för lagret dog under demonteringen.
Är det inte lösa rullar i kopplingen? Har för mig att det är det på "storebröderna" 255 och 257 iallafall. Då borde de rullarna passa, skulle jag tro. Men var man får tag i dem är ju en annan fråga...

/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov

Inlägg av Tomas »

Förresten, sitter inte ett par lager (det ena vevlagret och ett kopplingsaxellager(?)) i gods utan genomgående hål? Hur fick du ut de lagren?

/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov

Inlägg av Hynboholm »

Thol skrev:Hallå alla :D
För ca 2 veckor sedan köpte jag mig en Apollo Motorette mon inte mådde så bra.
Kul att du väcker den till liv igen, och att du delar med dig här! thumb_up
Thol
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2016, 00:18
Ort: Järbo/Söräng

Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov

Inlägg av Thol »

Raketsport skrev:Kul projektmoppe!
Du kommer troligen få läckage om du inte har filterbrickan på dekompressionsventilen.
Eftersom den ser ut som en väldigt liten bilventil så borde den ju täta endå men det ska vara om det blir när man dekompar då så att säga.
Tomas skrev:
Thol skrev:Hallå alla :D

Är det nån som vet om det går att byta lager i kopplingskorgen eller var man får tag i en ny för lagret dog under demonteringen.
Är det inte lösa rullar i kopplingen? Har för mig att det är det på "storebröderna" 255 och 257 iallafall. Då borde de rullarna passa, skulle jag tro. Men var man får tag i dem är ju en annan fråga...

/Tomas
Nu har jag ingen bild på det hela men kopplingskorgen är även remhjulet för drivremmen. Där i mellan dem plåtar den delen består av så har dem satt in ett lager och nitat ihop det. Planen ljust nu är att svarva bort nitarna, ta itu och försöka få tag i nya nitar att slå in.
Tomas skrev:Förresten, sitter inte ett par lager (det ena vevlagret och ett kopplingsaxellager(?)) i gods utan genomgående hål? Hur fick du ut de lagren?
/Tomas
Dem lagren svetsade jag fast en bult i och ja en hylsa som mothåll och skruvade. En kåpa fick en spricka eftersom valda mothåll var lite för stort.
Hynboholm skrev:
Thol skrev:Hallå alla :D
För ca 2 veckor sedan köpte jag mig en Apollo Motorette mon inte mådde så bra.
Kul att du väcker den till liv igen, och att du delar med dig här! thumb_up
Det är kul att folk intresserar sig och det ger möjligheter att få hjälp och kanske hjälpa med :)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov

Inlägg av Raketsport »

Thol skrev:
Raketsport skrev:Kul projektmoppe!
Du kommer troligen få läckage om du inte har filterbrickan på dekompressionsventilen.
Eftersom den ser ut som en väldigt liten bilventil så borde den ju täta endå men det ska vara om det blir när man dekompar då så att säga.
De är som du säger just vid dekomp de vill läka om de saknar fiberbrickan. Så har det blivit på mina i alla fall
//Jossan
Josefine Andersson
Thol
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2016, 00:18
Ort: Järbo/Söräng

Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette

Inlägg av Thol »

Nu har det hänt lite med mopeden igen. Kopplingen är i sina smådelar så nu ska det bytas lager, snyggas till och monteras.

Lagret tar jag med till ett lokalt företag med mycket lager och möjlighet att ta hem.
Delarna ska få ett bad i antingen citronsyra eller nått annat rost lösande grejs som finns hemma :roll: sen målas och skruvas ihop med försänkta M4 skruvar är planen.
Bilagor
Kopplingskorg i delar
Kopplingskorg i delar
Kopplingskorgen ihop
Kopplingskorgen ihop
Thol
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2016, 00:18
Ort: Järbo/Söräng

Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette

Inlägg av Thol »

Det hände lite i garaget i helgen :)
koplingskorgens delar borstades med stålborste och sedan tvättades dem i lacknafta och fick ett tunt lager färg. Samt att hålen borrades upp och konan fick bli större.
Koning på gång.
Koning på gång.
Det här ser ju sportigt ut.
Det här ser ju sportigt ut.
När allt skruvades ihop så upptäcktes det att muttern inte går i botten så det behövs en liten distans för att det ska bli bra så det ska farsan få svarva på jobbet :lol:
Thol
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2016, 00:18
Ort: Järbo/Söräng

Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette

Inlägg av Thol »

Under helgen blev kopplings korgen ihopskruvad :)
Problemet med muttrarna löstes genom att dem fasades av på 2 sidor så att dem kom hela vägen ned och som bonus gjorde det att man inte behövde hålla emot när man drog åt dem samt att lagret shimsades in så att det inte glappar.
Thol
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2016, 00:18
Ort: Järbo/Söräng

Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette

Inlägg av Thol »

Då har den blivit ett ryck i garaget igen så nu sitter det en koppling på motorn :)
IMG_20170303_182626.jpg
En av muttrarna hade dålig gänga så fick en klick gäng låsning.
IMG_20170305_102024.jpg
Det var 2 hål i kåpan efter nötning men med lite kemisk metall så blir det nog bra.

Sen tog jag mig an toppen och gjorde nya tätningar till dekompen och slipade in dem med ventilpasta. Dock så upptäckte jag att jag har tappat bort c-klipset som ska hålla ihop allt där så det blev inte klart.
IMG_20170305_104220.jpg
Thol
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 dec 2016, 00:18
Ort: Järbo/Söräng

Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette

Inlägg av Thol »

Framsteg har gjorts i helgen :D

När jag höll på med toppen och dekompen såg jag att det var några mystiska grejer kvar i en av lådorna motordelarna var i. Efter att ha kollat på en sprängskiss så såg jag vad jag hade missat. Det var 2 shims för vev och kopplingsaxel samt styrhylsor till motorhalvorna så det var bara att riva igen, suck.

Motorn revs ned och sen kollade jag shimsen och såg att det var nästan 1 mm skillnad på dem staff_shutup9ou.gif Så först sattes veven tillbaka i motorn och efter att ha dragit i den så fanns det inget spel som kändes så den åkte ut och i med kopplingsaxeln. Redan innan halvorna skruvades ihop så märktes det att drevet på axeln tog i ena motorhalvan och när dem skruvats ihop var glappet markant så det var rätt tydligt var shimsen hörde hemma ändå.

Sen skruvades allt ihop riktigt med momentdragning igen och kopplingen monterades igen. Därefter fick cylindern hamna där den skulle och toppen med när det fick ett nytt c klipps och allt momentdrogs. Uppstart närmar sig sakta :)
Motorn är nästan klar.
Motorn är nästan klar.
Innan elen kommer på plats så behöver jag få tag på kabelgenomföringar, nån som vet var man kan hitta lämpliga?
IMG_20170312_163658.jpg
Sen hade ju tänd kabeln lossnat så jag ska försöka hitta nån firma som kan löda dit en ny.
Här fattas det nått.
Här fattas det nått.
antote
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 jun 2013, 22:46
Ort: Skåne

Re: Återfallsmoped med renoveringsbehov Apollo Motorette

Inlägg av antote »

Trevligt att se ett gott hantverk på en motor som för mig än är okänd. Jag har dock en eller två motorer av samma sort som så småningom ska renoveras för att sedan monteras i en gammal Mustang.

Kör på!
Anders
Ägare av en Monarpeden M24 -56
Skriv svar