Puch Maxi projekt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
HSE
Inlägg: 5541
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av HSE »

erlan skrev:jag har ett minne av isbildning i tratten på dellorton vid vinterkörning.
trotteln frös fast på full gas :shock: som tur var så hade den redan börjat gå dåligt pga att luftkanalen in till munstyckena isat igen..

erlan
Minns när jag samåkte med en jobbarkompis med trimmad Volvo med dubbla DellOrto dubbelförgasare utan förvärmning av insugsluften. Var ett elände med frysningsproblem på motorvägen hem vid 2-5 grader varmt i luften och fuktigt väder. Lufttempen sjunker när luften passerar förgasarna och fukten i luften fryser.
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Fick hem en billig Mikuni VM24 "flange adapter" från ebay som passar på reed insuget och förgasaren.
Dessa kommer plastas ihop med JB weld och snyggas till i kanalen till 24mm med fin övergång.
Något i stil med så här kommer det att bli:
Bild
Bild
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Hynboholm »

Annorlunda förgasarval! :wink:
Det ser nästan ut som att bensinkranen hamnar lägre än anslutningen på förgasaren, eller är det synvilla?
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

1cm ovanför men det gör inte så mycket.
HSE
Inlägg: 5541
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av HSE »

Gäller att ha hög nivå i tanken då om den skall orka mata den förgasaren/motorn :D
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Det finns banjo anslutning för 8mm bensinslang. Jag får väl skaffa en sådan och en fetare kran i värsta fall :mrgreen: :twisted:
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Vad tror ni om den längre tratten med galler istället för filter. Sliter onödigt mycket på motorn? Den korta med filter kanske bromsar luftflödet mindre?
Bild
HSE
Inlägg: 5541
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av HSE »

Beror ju på om du kör mycket på grusvägar, damm och dåligt luftfilter är lika med loppa på stiftet...
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

I väntan på att jag ska ge mig i kast med motorn så kör jag lite chassi uppdateringar.
Fjädring och däck känns som sagt lite veka. Ikväll bytte jag baksvingen till en kraftigare modell.
Bakdämparna byttes till YSS PRO-X. Fästet på svingen sitter högre så de blev lite för höga. Dock är de relativt mjuka så
man sitter ner dem en del. Nytt drev blev det och ett 2.5" M45 Michelin däck, det är möjligt att man kan få dit 2.75" såg jag nu efteråt.
Bild
I morgon ger jag mig på "framvagnen".
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Hynboholm »

Snyggt!
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Lolalola »

Rejsigt! :thumb:
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Lolalola skrev:Rejsigt! :thumb:
Nåja, det är din som tar rejsingpriset. Jag hade tänkt behålla gubbstuket men men hotta upp motor och väghållning, om inget spårar ur :)
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Arbete pågår. Gaffeln klarar skivbroms men då måste jag ha stjärnfälgarna och broms prylarna och det går på ca 5000:-
Så jag hottar upp ordinarie trumbroms med bättre belägg och kör lugnt istället.
Gaffeln är en hydraliskt dämpad EBR, fick skifta benen i o m att bromsstoppet för trumma satt på fel sida, annars hade hastighetsmätaren snurrat bakåt
om jag hade vänt hjulet istället.
Bild
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Arbetet avstannade, det var hål i en av de nya innerslangarna redan från fabrik :evil: Inte ens fast man satsar på kvalitet idag så slipper man kina skit.
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Då fick vi lite tid igen. Däck, fjädring och hastighetsmätaren är anpassad efter den kommande motor uppdateringen.
Hydraulisk EBR framgaffel med 2.25" Michelin M45 och pollini belägg i trumman:
Bild
Mätare så man kan hålla koll på hastighetsbegränsningarna :roll:
Bild
Lagom gubbig look ändå trots chassi uppdateringarna:
Bild
Skriv svar