HSE skrev:Ser tajt ut. Du har inte funderat på att modifiera ramen lite där det är trångt, den är väl inte nylackad eller så utan du skulle kunna öppna den där, svetsa in förstärkningar och en rundad bula med hål in där förgasaren kommer samt möjlighet att dölja luftfiltret. Spånar bara lite
Det hade varit snyggt. Tyvärr är jag elektroingenjör och ingen plåtslagare. Saknar tyvärr svets.
Man hade fått lov att klyva hela ramen i så fall och lägga in en centrum förstärkning hela vägen i form av en hål borrad plåt och möjligen om man inte tagit en tjock plåt styvat upp det hela i sida också
med något liknande i diagonal fackverkskonstruktion. Ramen är vek som den är.
Jag vill nog ha reeds ändå. Hade jag gått på Metrakit:s eller Parmakit:s kolvstyrda cylindrar så hade jag nog fått plats.
Men om jag tröttnar på utstickande luftburk kanske det blir att testa senare.
I sämsta fall kan jag ju köra bara med tratten så sticker nästan ingenting ut
Det gjorde jag i ett år med DT50 (öppen förgasare utan filter) och det verkade som det inte tog allt för mycket stryk
Den drog mellan 9krpm och 14krpm och där låg man hela tiden. Konstigt att den höll i två år och sedan två år med brorsan utan ramlager och vev byte.
Cylindern på den var en Autisa 44,5mm med en massa special på boost sidan, en boost port igenom kolven via en brygga i cylindern och två bredvid in till reeds och vevhus
där det var fönster i kolven.
Dålig bild:
Ganska likt en Puch Polini 43,5mm. Men den ger också bara varv och inget i botten sägs det.
Synd att Autisa inte går att få tag på till Puch längre, de var riktigt bra.
Järnfodrat verkade det vara också.
Ps
Till slut skar kolven och rev cylindern när brorsan tog över.
Man borde läst på och bytt kolv och ringar lite mer än noll gånger på den tiden..........
Sedan köpte han nått med något som hette Nicasil vilket jag var tveksam till kommer jag ihåg....
Men Dellorton kände inte av att den var obsolet, den tvekade inte, startade från -25 till +30 utan knorr någon gång, vilket är tvärt emot en bing som alltid arbetsvägrar per se.
- edit -
Nu förstår jag layouten på den där, väldigt genomtänkt.
Kolven stänger så båda sido boost kanalerna funkar som boysen portning (hans orginal idé aka äldre boysen portning), de tillåter att suget från pipan suger igenom reedsen efter kolven stänger det utrymmet mot vevhuset.
Mitten porten på boost funkar som vanligt och ger dess önskade extra kylning till kolv toppen underifrån.
Man äter kakan och har den kvar.
På det här sättet breddar man momentkurvan antagligen, när man inte har sug från pipan som klarar det fixar mittporten boost strömning ändå och ofta kan de gå i tandem.
Enda nackdelen är för lite insugs area så där tappar man lite tillbaks och att man förlorar antagligen lite botten i o m att man måste begränsa insugs durationen.
- slut edit -