Sachs som inte startar
Sachs som inte startar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ute häromveckan och körde en liten runda med min Crescent 1293:a som har stått en längre tid innan dess. Tomgången var obefintlig men den gick helt ok om man bara varvade ordentligt. Plötsligt så tvärdog den emellertid bara, för att sedan vägra starta. Har haft loss förgasaren och tvättat och blåst rent denna utan någon skillnad. Märkte dock att när jag försöker starta så droppar det bensin från kröken, verkar läcka ut där kröken sitter fast i cylindern. Kan det vara något galet med detta?!?
En fråga till: Hur långt in (hur många varv) ska det ställbara munstycket skruvas?
/Henke <!-- </EdIndex> --></div>
En fråga till: Hur långt in (hur många varv) ska det ställbara munstycket skruvas?
/Henke <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det ska inte rinna ut bensin från kröken. det sja förbrännas när den tänder igång, det verkar som din moped flödar över rejält. e flottören trasig o inte flyter?? de verkar som den surar eftersom den ej går på tomgång heller. den får helt enkelt för mkt soppa. de e min teori men de finns säkert fler som har bättre tips. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok kolla så hålet i botten av flottörhuset inte e fullt me smuts så den fastnar nere. de brukar va enkla fel när de flödar över. vad e de för moppe motorn sitter på då. släng gärna upp ngn bild på den. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta ut flotören och lägg den i ett glas vatten med en tyng på och låt den ligga en stund.
Ta upp den och kolla om den har tagit in vatten har den gjort det så läcker den och kan inte täta riktigt då är det bara att byta.
Det kan även vara så att flotörnålen är sliten är flotören av mässing kan man byta bara nålen annars är det hela flotören som byts.
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
Ta upp den och kolla om den har tagit in vatten har den gjort det så läcker den och kan inte täta riktigt då är det bara att byta.
Det kan även vara så att flotörnålen är sliten är flotören av mässing kan man byta bara nålen annars är det hela flotören som byts.
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
-
- Inlägg: 403
- Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
- Ort: Rundvik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om flottörnålen är rostig kan den få problem att täta mot sätet i locket. Ta lite autosol på nålen och snurra den mot sätet så kan du få den att täta bättre, kom bara ihåg att skölja rent efteråt. Sachsförgasarna kan å andra sidan få för sig att flöda över utan att det är nåt fel, flottören hänger sig. Fixas enkelt genom att stänga kranen och köra tomt på soppa i gasaren, när du öppnar kranen igen brukar flottören gå i läge, lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja ännu en kvalitets-stämpel från Sachs... <!-- </EdIndex> --></div>Lordhelmet skrev: Sachsförgasarna kan å andra sidan få för sig att flöda över utan att det är nåt fel, flottören hänger sig. Fixas enkelt genom att stänga kranen och köra tomt på soppa i gasaren, när du öppnar kranen igen brukar flottören gå i läge, lycka till!
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har aldrig haft detta problem efter snart 40 moppeår och många sachsar.
Jag är dock noga med att rengöra botten i flöttörhuset (kan samlas skit där flottörnålen ska bottna) och även insidan i flottörhuset så flottören kan röra sig utan problem. Dagens bensin kan ibland medföra att det bildas rejält med vit beläggning som hindrar flottören att röra sig problemfritt.
Brukar även rengöra (polera) flottörnålen så den inte har någon beläggning. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag är dock noga med att rengöra botten i flöttörhuset (kan samlas skit där flottörnålen ska bottna) och även insidan i flottörhuset så flottören kan röra sig utan problem. Dagens bensin kan ibland medföra att det bildas rejält med vit beläggning som hindrar flottören att röra sig problemfritt.
Brukar även rengöra (polera) flottörnålen så den inte har någon beläggning. <!-- </EdIndex> --></div>