Sachs som inte startar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Henke
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00

Sachs som inte startar

Inlägg av Henke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ute häromveckan och körde en liten runda med min Crescent 1293:a som har stått en längre tid innan dess. Tomgången var obefintlig men den gick helt ok om man bara varvade ordentligt. Plötsligt så tvärdog den emellertid bara, för att sedan vägra starta. Har haft loss förgasaren och tvättat och blåst rent denna utan någon skillnad. Märkte dock att när jag försöker starta så droppar det bensin från kröken, verkar läcka ut där kröken sitter fast i cylindern. Kan det vara något galet med detta?!?

En fråga till: Hur långt in (hur många varv) ska det ställbara munstycket skruvas?

/Henke <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det ska inte rinna ut bensin från kröken. det sja förbrännas när den tänder igång, det verkar som din moped flödar över rejält. e flottören trasig o inte flyter?? de verkar som den surar eftersom den ej går på tomgång heller. den får helt enkelt för mkt soppa. de e min teori men de finns säkert fler som har bättre tips. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Henke
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00

Inlägg av Henke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, teorin att den flödar över är nog helt rätt. Men hur märker jag om flottören är trasig, märkte inte något speciellt när jag hade isär, men är iofs novis när det gäller detta! <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->plocka ur flottören igen o lägg den i en mugg med bensin eller vatten, se så den flyter. om inte e den trasig. kolla vad e de för motor??

Mvh Niklas <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Henke
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00

Inlägg av Henke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, jag plockar ur den i morgon!

(Motorn är en 3-växlad Sachs) <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok kolla så hålet i botten av flottörhuset inte e fullt me smuts så den fastnar nere. de brukar va enkla fel när de flödar över. vad e de för moppe motorn sitter på då. släng gärna upp ngn bild på den. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
2takt68
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 jun 2009, 23:00
Ort: Härryda

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta ut flotören och lägg den i ett glas vatten med en tyng på och låt den ligga en stund.
Ta upp den och kolla om den har tagit in vatten har den gjort det så läcker den och kan inte täta riktigt då är det bara att byta.
Det kan även vara så att flotörnålen är sliten är flotören av mässing kan man byta bara nålen annars är det hela flotören som byts.
Lycka till :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Henke
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00

Inlägg av Henke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Moppen är en E-type 75:a. Tyvärr har jag ingen bild ännu. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Henke
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00

Inlägg av Henke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gjorde en snabbkoll, flottören flyter och tar inte in vatten i alla fall. Kan man se om nålen är sliten? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->de kan ju va så att det sitter smuts i flottör locket så att den inte sluter tätt när den flyter upp. kolla även att den löper lätt i flottörhuset. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Henke
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00

Inlägg av Henke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får som sagt titta närmare på detta i morgon (eller när tid finnes!) Tack för all hjälp så här långt! <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->önskar lycka till med mekandet. ja ska försöka få fart på min compact snart så har man 2 moppar som går iaf. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om flottörnålen är rostig kan den få problem att täta mot sätet i locket. Ta lite autosol på nålen och snurra den mot sätet så kan du få den att täta bättre, kom bara ihåg att skölja rent efteråt. Sachsförgasarna kan å andra sidan få för sig att flöda över utan att det är nåt fel, flottören hänger sig. Fixas enkelt genom att stänga kranen och köra tomt på soppa i gasaren, när du öppnar kranen igen brukar flottören gå i läge, lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lordhelmet skrev: Sachsförgasarna kan å andra sidan få för sig att flöda över utan att det är nåt fel, flottören hänger sig. Fixas enkelt genom att stänga kranen och köra tomt på soppa i gasaren, när du öppnar kranen igen brukar flottören gå i läge, lycka till!
Ja ännu en kvalitets-stämpel från Sachs... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har aldrig haft detta problem efter snart 40 moppeår och många sachsar.
Jag är dock noga med att rengöra botten i flöttörhuset (kan samlas skit där flottörnålen ska bottna) och även insidan i flottörhuset så flottören kan röra sig utan problem. Dagens bensin kan ibland medföra att det bildas rejält med vit beläggning som hindrar flottören att röra sig problemfritt.
Brukar även rengöra (polera) flottörnålen så den inte har någon beläggning. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar