Blev överbjuden på korkbitarna. Men kunde rädda två av de totalt 4 kopplings skivorna jag hade. Får göra nya korkar till de andra så småningom.
DSCN5642.JPG (124.7 KiB) Visad 3099 gånger
. Så jag satte ihop kopplingen. Gillar verkligen konstruktionen, två stänger med en kula mellan löper inne i kopplings korgens axel för att manövrera den. Först kopplings friktions del.
DSCN5645.JPG (134.09 KiB) Visad 3099 gånger
. Sedan kommer en platta med fjädrarna som trycker i hop friktionsdelen. Allt hålls sedan samman av två eller tre låsbleck, var olika antal på de två motorer jag har. Valde den med tre låsbleck till denna motorn. När man pressar ihop kopplingen skall man ha en trekantig platta med fingrar för att hålla ihop medan man sätter låsningarna på plats, jag funderade att göra en men tog vad jag hade i en låda istället och pressade ihop med bara två armar. Gick det också...
DSCN5642.JPG (124.7 KiB) Visad 3099 gånger
. Klart
DSCN5648.JPG (130.23 KiB) Visad 3099 gånger
. Satta på kopplingskåpan och hängde på topp och cylinder för fotot men det är inte klart än så fortsättning följer nog .
Tändsystemet på motorn andra sida är kvar och cylinder och topp är bara påtryckt, har ju tänkt att borra en cylinder och använda den nya över dimensions 39 mm kolv jag har på lager.
Kollade tändplattan, gav gnista när den är kall i alla fall så den åkte in.
DSCN5651.JPG (129.91 KiB) Visad 3049 gånger
. Men sen stötte jag på problem, hittar inte muttern som håller svänghjulet Och vevaxeln från andra motorn har mindre diameter så den muttern passar inte. Så här ser den i alla fall ut med kåpan på plats.
Tänkte om beträffande att borra en cylinder. kontrollerade standard kolven jag har och den var riktigt bra och eftersom jag har fina cylindrar så kör jag med vad jag har.
Jodå, syns att det är äkta österrikisk kvalitet. Finns kanske svänghjulsmuttrar att köpa? Vad är det för modell?
Det är ju trots allt Bosch svänghjul, och då borde det väll finnas... Om du inte hittar den gamla, det hade ju varit bäst
Jag får leta. Ovanligt lång kolv föresten, kvalitetsintrycket är som sagt högt. Blev kanske för dyr att tillverka vilket kan förklara att de kursade...
Det låter rimligt... Kanske var lite som Victoria, så hög standard och så hög kvalitet så att dem fick ekonomiproblem pga själva kostnaden att tillverka mopederna...
sportsterxlh skrev:har du nån tändplatta till övers? har en HMW zt50 motor som saknar en platta
Tittat lite på tändlattan. Enligt Stora Tvåtaks boken är det samma tändsystem på båda HMW motorerna och märkningen på min motors svänghjul stämmer också med det. Tändplattan har däremot ett helt annat nummer (LMPT6Z 29Z) antar att han bara kollat på svänghjulet Sedan står det i boken för din motor att tändplattan sitter med tre skruvar medan mina motorer bara har två skruvhål liksom tänd plattorna. Hur många skruvhål sitter på din motor för att hålla tändplattan?