Apollo Monte-Carlo

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Apollo Monte-Carlo

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag lovade pälle att sätta in en bild på en monte carlo men tyckte den hamnade på fel tråd så jag lägger den här ist.

ok nu vet jag hur man får in en bild så här kommer en på min
monte-carlo som utlovat. det som är gjort på den här moppen är att bakdelen var helt sabbad av ngn snoris. Så den fick jag slipa plåtren å spackla upp därefter tonade jag fram en nyans som jag tyckte passade å lade sedan matt klarlack som jag polerade på utsatta ställen.
Så.. ram,tank, framskärm har originallack å bakdelen är nygjord. Jag har kvar att sätta dit lite lister byta dom äckliga pedalerna samt det cooperativa gashandtaget i plast.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åhhh, så tjusig :D Men lite mer bilder kan du väl bjuda på. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har pedalarmar med pedaler troligen till 2000 armarna märkta NV. kan de va intressant doktorn?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Va äre för hoj som skymtar till vänster? En Flathead? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->va tror du själv.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som jag undrade, en flattie, alltså en H-D sidspis. 750 kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flatlusen som skymtar i bakgrunden är bara en framdel lutad mot ett rostigt oljefat i Doktorns garage ...eller... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där blev även det ett norrländskt uttryck som tydligen kan misstolkas :wink: ville inte vara otrevlig på nåt sätt :oops:
om jag backar bandet å säger istället. Självklart är det en 750 sida 1942 ! å det oljefat som grannen pratar om är en steib sidovagn :D <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt Doktorn.... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->WoW! Tusan vad snygg Monte Carlo. Apollo hade så snygga färger eller som dom själva sa: "franska modefärger".

Skulle gärna ha en Monte Carlo själv. Hur är motorn Dr.N? Har ingen erfarenhet av den. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn har en ganska rapp karaktär typ NSU men har vissa svagheter. Som tex kopplingen som sitter på "fel" sida om växellådan. Alltså på på samma axel som framdrevet sitter på. Den har mkt känsliga lameller som nu finns att köpa nya i metall. Man måste ha specialverktyg för att få isär kopplingen som sitter ihop med mysko halvmåneformade låsringar på en fintandad splineshylsa pressad på drivaxeln utan kil. Framdrevet sitter i ett stycke m. kopplingskorgen å man måste därför byta båda prylarna om en av dom är slut. Dessutom sitter kopplingslagret (nållagret) inne i korgen/drevet å är lagrad rirekt på drivaxeln så om kopplingslagret är paj måste man byta korgen, främre kedjedrev, samt utgående axel, Detta är mao ingen moppe som man drevar :?
Växellådan är ett kapitel för sig :evil: det är en sk. planetlåda med tre roterande drev inne i en korg som är kuggad på insidan å trampaxeln är utrustad m spärrlager (ni vet som i moderna steglösa spärrskaft/magnapuller t. RC motorer..) allt detta resulterar i att för att kunna trampa igång motorn så måste 2an vara ilagd å kopplingen intryckt. Dessutom går ej mopeden att putta baklänges i ngt av vxllägena.. då låser sig alltihop. Jag trodde att min motor var def. ända tills jag hittade en manual som berättar det jag nu nämnt å dessutom att man måste hålla kopplingen intryckt så fort mopeden puttas baklänges.. :roll:
På min Bel-rock har jag en likadan motor å den slirar när man ska trampa (som en sachs med fel olja) däremot har den ett jäkla grepp i kopplingen när man puttar igång den å även under körning. pga. att lamellerna sitter där dom sitter är ju inte pedalerna påverkade av dessa. å problemet med den motorn är just att spärrlagren är slut. så jag har inte orka riva den utan rullar igång den ist.. så där har du lite inf om den
motorn :D som jag själv inte tycker är riktigt färdig konstruerad.. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror jag har lite delar till en sån motor :wink:
Ingen koppling men lite drev och andra prylar thumb_up

Är det nåt du vill ha så säg till jag har ingen användning för dem :nod: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är detta en äkta Apollo eller en Nymansprodukt? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nja :roll: man är ju lite skeptisk eftersom bakdelen är en 2000 bakdel å även framstänkan är lika dom kanske köpte upp såna av nymans..men det måste jossan veta det är hon som är experten <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Jag tror jag har lite delar till en sån motor :wink:
Ingen koppling men lite drev och andra prylar thumb_up

Är det nåt du vill ha så säg till jag har ingen användning för dem :nod:
ja delar kan jag behöva när jag ska riva ena motorn för det har blivit för långt friläge (skorrar på 1an när 2an funkar å skorrar på 2an när 1an funkar) du får väl fundera ut nåt pris.. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar