Apollo Monte-Carlo
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
Apollo Monte-Carlo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag lovade pälle att sätta in en bild på en monte carlo men tyckte den hamnade på fel tråd så jag lägger den här ist.
ok nu vet jag hur man får in en bild så här kommer en på min
monte-carlo som utlovat. det som är gjort på den här moppen är att bakdelen var helt sabbad av ngn snoris. Så den fick jag slipa plåtren å spackla upp därefter tonade jag fram en nyans som jag tyckte passade å lade sedan matt klarlack som jag polerade på utsatta ställen.
Så.. ram,tank, framskärm har originallack å bakdelen är nygjord. Jag har kvar att sätta dit lite lister byta dom äckliga pedalerna samt det cooperativa gashandtaget i plast.
<!-- </EdIndex> --></div>
ok nu vet jag hur man får in en bild så här kommer en på min
monte-carlo som utlovat. det som är gjort på den här moppen är att bakdelen var helt sabbad av ngn snoris. Så den fick jag slipa plåtren å spackla upp därefter tonade jag fram en nyans som jag tyckte passade å lade sedan matt klarlack som jag polerade på utsatta ställen.
Så.. ram,tank, framskärm har originallack å bakdelen är nygjord. Jag har kvar att sätta dit lite lister byta dom äckliga pedalerna samt det cooperativa gashandtaget i plast.
<!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där blev även det ett norrländskt uttryck som tydligen kan misstolkas ville inte vara otrevlig på nåt sätt
om jag backar bandet å säger istället. Självklart är det en 750 sida 1942 ! å det oljefat som grannen pratar om är en steib sidovagn <!-- </EdIndex> --></div>
om jag backar bandet å säger istället. Självklart är det en 750 sida 1942 ! å det oljefat som grannen pratar om är en steib sidovagn <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn har en ganska rapp karaktär typ NSU men har vissa svagheter. Som tex kopplingen som sitter på "fel" sida om växellådan. Alltså på på samma axel som framdrevet sitter på. Den har mkt känsliga lameller som nu finns att köpa nya i metall. Man måste ha specialverktyg för att få isär kopplingen som sitter ihop med mysko halvmåneformade låsringar på en fintandad splineshylsa pressad på drivaxeln utan kil. Framdrevet sitter i ett stycke m. kopplingskorgen å man måste därför byta båda prylarna om en av dom är slut. Dessutom sitter kopplingslagret (nållagret) inne i korgen/drevet å är lagrad rirekt på drivaxeln så om kopplingslagret är paj måste man byta korgen, främre kedjedrev, samt utgående axel, Detta är mao ingen moppe som man drevar
Växellådan är ett kapitel för sig det är en sk. planetlåda med tre roterande drev inne i en korg som är kuggad på insidan å trampaxeln är utrustad m spärrlager (ni vet som i moderna steglösa spärrskaft/magnapuller t. RC motorer..) allt detta resulterar i att för att kunna trampa igång motorn så måste 2an vara ilagd å kopplingen intryckt. Dessutom går ej mopeden att putta baklänges i ngt av vxllägena.. då låser sig alltihop. Jag trodde att min motor var def. ända tills jag hittade en manual som berättar det jag nu nämnt å dessutom att man måste hålla kopplingen intryckt så fort mopeden puttas baklänges..
På min Bel-rock har jag en likadan motor å den slirar när man ska trampa (som en sachs med fel olja) däremot har den ett jäkla grepp i kopplingen när man puttar igång den å även under körning. pga. att lamellerna sitter där dom sitter är ju inte pedalerna påverkade av dessa. å problemet med den motorn är just att spärrlagren är slut. så jag har inte orka riva den utan rullar igång den ist.. så där har du lite inf om den
motorn som jag själv inte tycker är riktigt färdig konstruerad.. <!-- </EdIndex> --></div>
Växellådan är ett kapitel för sig det är en sk. planetlåda med tre roterande drev inne i en korg som är kuggad på insidan å trampaxeln är utrustad m spärrlager (ni vet som i moderna steglösa spärrskaft/magnapuller t. RC motorer..) allt detta resulterar i att för att kunna trampa igång motorn så måste 2an vara ilagd å kopplingen intryckt. Dessutom går ej mopeden att putta baklänges i ngt av vxllägena.. då låser sig alltihop. Jag trodde att min motor var def. ända tills jag hittade en manual som berättar det jag nu nämnt å dessutom att man måste hålla kopplingen intryckt så fort mopeden puttas baklänges..
På min Bel-rock har jag en likadan motor å den slirar när man ska trampa (som en sachs med fel olja) däremot har den ett jäkla grepp i kopplingen när man puttar igång den å även under körning. pga. att lamellerna sitter där dom sitter är ju inte pedalerna påverkade av dessa. å problemet med den motorn är just att spärrlagren är slut. så jag har inte orka riva den utan rullar igång den ist.. så där har du lite inf om den
motorn som jag själv inte tycker är riktigt färdig konstruerad.. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ja delar kan jag behöva när jag ska riva ena motorn för det har blivit för långt friläge (skorrar på 1an när 2an funkar å skorrar på 2an när 1an funkar) du får väl fundera ut nåt pris.. <!-- </EdIndex> --></div>Braxmatte skrev:Jag tror jag har lite delar till en sån motor
Ingen koppling men lite drev och andra prylar
Är det nåt du vill ha så säg till jag har ingen användning för dem