Sida 1 av 2

Apollo Monte-Carlo

Postat: 26 nov 2009, 19:01
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag lovade pälle att sätta in en bild på en monte carlo men tyckte den hamnade på fel tråd så jag lägger den här ist.

ok nu vet jag hur man får in en bild så här kommer en på min
monte-carlo som utlovat. det som är gjort på den här moppen är att bakdelen var helt sabbad av ngn snoris. Så den fick jag slipa plåtren å spackla upp därefter tonade jag fram en nyans som jag tyckte passade å lade sedan matt klarlack som jag polerade på utsatta ställen.
Så.. ram,tank, framskärm har originallack å bakdelen är nygjord. Jag har kvar att sätta dit lite lister byta dom äckliga pedalerna samt det cooperativa gashandtaget i plast.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 nov 2009, 19:40
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åhhh, så tjusig :D Men lite mer bilder kan du väl bjuda på. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 nov 2009, 20:36
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har pedalarmar med pedaler troligen till 2000 armarna märkta NV. kan de va intressant doktorn?? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 nov 2009, 21:06
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Va äre för hoj som skymtar till vänster? En Flathead? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 nov 2009, 21:34
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->va tror du själv.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 nov 2009, 21:50
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som jag undrade, en flattie, alltså en H-D sidspis. 750 kanske? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 nov 2009, 00:58
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flatlusen som skymtar i bakgrunden är bara en framdel lutad mot ett rostigt oljefat i Doktorns garage ...eller... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 nov 2009, 01:02
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där blev även det ett norrländskt uttryck som tydligen kan misstolkas :wink: ville inte vara otrevlig på nåt sätt :oops:
om jag backar bandet å säger istället. Självklart är det en 750 sida 1942 ! å det oljefat som grannen pratar om är en steib sidovagn :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 nov 2009, 01:06
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt Doktorn.... :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 nov 2009, 02:30
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->WoW! Tusan vad snygg Monte Carlo. Apollo hade så snygga färger eller som dom själva sa: "franska modefärger".

Skulle gärna ha en Monte Carlo själv. Hur är motorn Dr.N? Har ingen erfarenhet av den. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 nov 2009, 16:50
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn har en ganska rapp karaktär typ NSU men har vissa svagheter. Som tex kopplingen som sitter på "fel" sida om växellådan. Alltså på på samma axel som framdrevet sitter på. Den har mkt känsliga lameller som nu finns att köpa nya i metall. Man måste ha specialverktyg för att få isär kopplingen som sitter ihop med mysko halvmåneformade låsringar på en fintandad splineshylsa pressad på drivaxeln utan kil. Framdrevet sitter i ett stycke m. kopplingskorgen å man måste därför byta båda prylarna om en av dom är slut. Dessutom sitter kopplingslagret (nållagret) inne i korgen/drevet å är lagrad rirekt på drivaxeln så om kopplingslagret är paj måste man byta korgen, främre kedjedrev, samt utgående axel, Detta är mao ingen moppe som man drevar :?
Växellådan är ett kapitel för sig :evil: det är en sk. planetlåda med tre roterande drev inne i en korg som är kuggad på insidan å trampaxeln är utrustad m spärrlager (ni vet som i moderna steglösa spärrskaft/magnapuller t. RC motorer..) allt detta resulterar i att för att kunna trampa igång motorn så måste 2an vara ilagd å kopplingen intryckt. Dessutom går ej mopeden att putta baklänges i ngt av vxllägena.. då låser sig alltihop. Jag trodde att min motor var def. ända tills jag hittade en manual som berättar det jag nu nämnt å dessutom att man måste hålla kopplingen intryckt så fort mopeden puttas baklänges.. :roll:
På min Bel-rock har jag en likadan motor å den slirar när man ska trampa (som en sachs med fel olja) däremot har den ett jäkla grepp i kopplingen när man puttar igång den å även under körning. pga. att lamellerna sitter där dom sitter är ju inte pedalerna påverkade av dessa. å problemet med den motorn är just att spärrlagren är slut. så jag har inte orka riva den utan rullar igång den ist.. så där har du lite inf om den
motorn :D som jag själv inte tycker är riktigt färdig konstruerad.. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 nov 2009, 18:48
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror jag har lite delar till en sån motor :wink:
Ingen koppling men lite drev och andra prylar thumb_up

Är det nåt du vill ha så säg till jag har ingen användning för dem :nod: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 nov 2009, 19:57
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är detta en äkta Apollo eller en Nymansprodukt? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 nov 2009, 00:37
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nja :roll: man är ju lite skeptisk eftersom bakdelen är en 2000 bakdel å även framstänkan är lika dom kanske köpte upp såna av nymans..men det måste jossan veta det är hon som är experten <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 nov 2009, 00:42
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Jag tror jag har lite delar till en sån motor :wink:
Ingen koppling men lite drev och andra prylar thumb_up

Är det nåt du vill ha så säg till jag har ingen användning för dem :nod:
ja delar kan jag behöva när jag ska riva ena motorn för det har blivit för långt friläge (skorrar på 1an när 2an funkar å skorrar på 2an när 1an funkar) du får väl fundera ut nåt pris.. <!-- </EdIndex> --></div>