Trött Dakota.
Postat: 17 dec 2017, 19:05
Har en Dakota årsmodell -80. otrimmad.
Den är ganska trött och orkar dåligt i backarna. Svarar inte heller så bra på gasen när man står still och försöker varva upp.
Har försökt att hitta felet men utan framgång.
Har kollat brytaravstånd, tändtift, tändinställning, bytt packbox bakom svänghjulet samt kollat luftfiltret. Ser inga fel här.
Har haft av cylinder och kollat kolvringar. Tyckte ringarna var slitna och monterade ny kolv och ringar. Tyckte inte att det var så mycket vändkant, honade loppet före hopsättning.
Kollade kompressionen före och efter kolvbyte, var samma före och efter, 5,2 bar. Ska enligt manualen ha ett kompressionsförhållande på 6,5:1. Vet inte hur mycket skillnaden här gör på orken.
Har inte kört in den ännu kanske blir bättre om den får gå lite.
Har även ett nytt avgassystem av originaltyp, har kollat inuti detta så att kineserna inte glömt att borra nåt hål därinne men allt ser bra ut.
Moppen är ganska lättstartad, men undrar om tändplattan ändå kan vara dålig så att detta påverkar orken ? Har ställbart munstycke och har provat med olika inställningar, ingen skillnad på orken.
Funderar på att byta till en ny standard cylindersats, men vet inte om kvaliten är så bra på dessa. Kanske bättre att borra originalcylinder till överdimension. Hur mycket större ska cylindern vara än kolven för att inte nypa ?
Väger själv knappt 70 kg så det är inte mycket vikt som moppen behöver kämpa med i uppförsbackarna.
Har nån på forumet hållit på med samma tröstlösa detektivarbete och kan dela med sig av sina erfarenheter ?
Den är ganska trött och orkar dåligt i backarna. Svarar inte heller så bra på gasen när man står still och försöker varva upp.
Har försökt att hitta felet men utan framgång.
Har kollat brytaravstånd, tändtift, tändinställning, bytt packbox bakom svänghjulet samt kollat luftfiltret. Ser inga fel här.
Har haft av cylinder och kollat kolvringar. Tyckte ringarna var slitna och monterade ny kolv och ringar. Tyckte inte att det var så mycket vändkant, honade loppet före hopsättning.
Kollade kompressionen före och efter kolvbyte, var samma före och efter, 5,2 bar. Ska enligt manualen ha ett kompressionsförhållande på 6,5:1. Vet inte hur mycket skillnaden här gör på orken.
Har inte kört in den ännu kanske blir bättre om den får gå lite.
Har även ett nytt avgassystem av originaltyp, har kollat inuti detta så att kineserna inte glömt att borra nåt hål därinne men allt ser bra ut.
Moppen är ganska lättstartad, men undrar om tändplattan ändå kan vara dålig så att detta påverkar orken ? Har ställbart munstycke och har provat med olika inställningar, ingen skillnad på orken.
Funderar på att byta till en ny standard cylindersats, men vet inte om kvaliten är så bra på dessa. Kanske bättre att borra originalcylinder till överdimension. Hur mycket större ska cylindern vara än kolven för att inte nypa ?
Väger själv knappt 70 kg så det är inte mycket vikt som moppen behöver kämpa med i uppförsbackarna.
Har nån på forumet hållit på med samma tröstlösa detektivarbete och kan dela med sig av sina erfarenheter ?