Empo´s F50 GLX + E-type
Empo´s F50 GLX + E-type
Tjoflöjt!
Nybliven mopedägare igen efter en sisådär över 20 års uppehåll... Blev med en Crescent F50 GLX lite i ren impuls. Den funkar och går att åka på dock original motor så det händer inte så mycket. Men rätt mysigt att återigen kunna cruisa runt på två hjul igen
Tänkte att jag startar en projekttråd på en gång då det redan finns myyycket planer för MIN moped, och att jag säkert kommer ha mycket frågor och funderingar på vägen. Skruvat en väldans massa Sachs, och en del Zundapp i moppeåldern som började vid 12år ca.
Det som hänt hittills är: 1. Inköp moped 2. Köpt en EKF från Deutschland 3. Fått hem första ordern från mopedrenovering.se som jag mer eller mindre nästan är granne med.
Var egentligen sugen på en 50S motor först med högerdrevning, men inget bra har dykt upp ännu. Så den planen ligger lite på hyllan så länge. Blir ju mer "bygga om" med en sådan också vilket jag kanske helst slipper. Men vi får se, dyker något upp så ändrar jag kanske planen. Just nu är det EKF motorn som står i fokus då den var i sämre skick än vad jag kanske förväntat. Plockade av kopplingskåpan och hittar lagerrullar, och det va väl inte vad jag hade hoppats på... Spontant ur minnet känns det som någon meckat och glömt montera distans på utgående axel så varenda rulle bara rullat ut i motorn när jag nu rev skiten. I övrigt var den dock "fin", fast och fin vevaxel med mera.
Jag börjar med motorbiten, för att senare i höst/vinter ta tag i själva mååpeden! Så kan man ju köra lite i sommar.
Börjar med en liten bild på dagens leverans, så ser ni vart fan det barkar åt för håll!
Nybliven mopedägare igen efter en sisådär över 20 års uppehåll... Blev med en Crescent F50 GLX lite i ren impuls. Den funkar och går att åka på dock original motor så det händer inte så mycket. Men rätt mysigt att återigen kunna cruisa runt på två hjul igen
Tänkte att jag startar en projekttråd på en gång då det redan finns myyycket planer för MIN moped, och att jag säkert kommer ha mycket frågor och funderingar på vägen. Skruvat en väldans massa Sachs, och en del Zundapp i moppeåldern som började vid 12år ca.
Det som hänt hittills är: 1. Inköp moped 2. Köpt en EKF från Deutschland 3. Fått hem första ordern från mopedrenovering.se som jag mer eller mindre nästan är granne med.
Var egentligen sugen på en 50S motor först med högerdrevning, men inget bra har dykt upp ännu. Så den planen ligger lite på hyllan så länge. Blir ju mer "bygga om" med en sådan också vilket jag kanske helst slipper. Men vi får se, dyker något upp så ändrar jag kanske planen. Just nu är det EKF motorn som står i fokus då den var i sämre skick än vad jag kanske förväntat. Plockade av kopplingskåpan och hittar lagerrullar, och det va väl inte vad jag hade hoppats på... Spontant ur minnet känns det som någon meckat och glömt montera distans på utgående axel så varenda rulle bara rullat ut i motorn när jag nu rev skiten. I övrigt var den dock "fin", fast och fin vevaxel med mera.
Jag börjar med motorbiten, för att senare i höst/vinter ta tag i själva mååpeden! Så kan man ju köra lite i sommar.
Börjar med en liten bild på dagens leverans, så ser ni vart fan det barkar åt för håll!
Senast redigerad av Empo80 den 07 nov 2018, 17:42, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Empo´s F50 GLX
Hmm, va ju ett tag sen nu detta. Så man kanske skulle ta och uppdatera lite Har inte hänt så mycket ännu. Har börjat plocka ner GLX:n nu bit för bit, och donar lite med motorn som blir EKF som jag köpte i ganska dåligt skick.
Sprang även på en E-type ram i halvdant skick bara 10min hemifrån, så den togs hem omgående. Den saknade i princip allt, framgaffeln var mest skit så den följde med lampfästena som såldes. Blir lite "bushoj" av denna har jag tänkt där jag kan leka fritt med ideér och påhitt, det vill säga ej originalrenovering - men med kravet att det skall kunna gå att återställa till original. Får se om jag startar en egen tråd för denna moppe eller om den hänger med i denna tråd då båda projekten kommer rulla parallellt med varandra under vintern. Då kan man pilla med den ena om man kör fast på den andra
Och lite bilder då, för det va väl därför ni klicka in här?
GLX:n börjar plockas ned. Det skall lackas och fixas. Original bromspump till frambromsen letar jag efter, följt några på Tradera men blivit tok för dyra. Så jäkla angelägen är jag inte att det är original. Eftersom jag ändå kommer lacka om så blir det någon annan kulör tror jag på den, blir ju ändå inte "original" när man lackar om tänker jag. Efter ett besök på "Musköbasen" förra fredagen där jag kom hem med ett par fina sidokåpor till E-typen så hade jag fått PAKET!!! Det var min svets jag hade beställt. Insåg ganska snart att om jag ska mecka mopeder och ha mig så måste jag ha en svets. Dock va det väl en sisådär 20+ år sedan jag rörde en svets och då mest på lek, men vafasen det är bara att testa sig fram och köra på! Så dagen efter flödade inspirationen och jag gav mig på att tillverka ett motorfäste till E-typen. Nämnde nog inte att jag tidigare i sommar skaffade mig en högerdrevad tingest med 6 lägen på pedalen?..
Inte världens snyggaste, men det kommer läggas tid sen på att slipa/svetsa och fixa till. Nöjd ändå att jag fick ihop det trots lite brist på svetskunskap mm - och motorn passade in finemang i ramen. Fick även hjälp av Conrad som skickade mig en pappersmall på "plattorna" i fästet. Tack för det! Ett besök till VRM Roffe har hunnits med också för att få hjälp med ett bakdrev, men råkade även få med mig 1st Kokusan och 1st PVL system med mig hem. Trevlig herre de där Och så ett par bilder från "Motoravdelningen" som avslutning för denna gång!
Sprang även på en E-type ram i halvdant skick bara 10min hemifrån, så den togs hem omgående. Den saknade i princip allt, framgaffeln var mest skit så den följde med lampfästena som såldes. Blir lite "bushoj" av denna har jag tänkt där jag kan leka fritt med ideér och påhitt, det vill säga ej originalrenovering - men med kravet att det skall kunna gå att återställa till original. Får se om jag startar en egen tråd för denna moppe eller om den hänger med i denna tråd då båda projekten kommer rulla parallellt med varandra under vintern. Då kan man pilla med den ena om man kör fast på den andra
Och lite bilder då, för det va väl därför ni klicka in här?
GLX:n börjar plockas ned. Det skall lackas och fixas. Original bromspump till frambromsen letar jag efter, följt några på Tradera men blivit tok för dyra. Så jäkla angelägen är jag inte att det är original. Eftersom jag ändå kommer lacka om så blir det någon annan kulör tror jag på den, blir ju ändå inte "original" när man lackar om tänker jag. Efter ett besök på "Musköbasen" förra fredagen där jag kom hem med ett par fina sidokåpor till E-typen så hade jag fått PAKET!!! Det var min svets jag hade beställt. Insåg ganska snart att om jag ska mecka mopeder och ha mig så måste jag ha en svets. Dock va det väl en sisådär 20+ år sedan jag rörde en svets och då mest på lek, men vafasen det är bara att testa sig fram och köra på! Så dagen efter flödade inspirationen och jag gav mig på att tillverka ett motorfäste till E-typen. Nämnde nog inte att jag tidigare i sommar skaffade mig en högerdrevad tingest med 6 lägen på pedalen?..
Inte världens snyggaste, men det kommer läggas tid sen på att slipa/svetsa och fixa till. Nöjd ändå att jag fick ihop det trots lite brist på svetskunskap mm - och motorn passade in finemang i ramen. Fick även hjälp av Conrad som skickade mig en pappersmall på "plattorna" i fästet. Tack för det! Ett besök till VRM Roffe har hunnits med också för att få hjälp med ett bakdrev, men råkade även få med mig 1st Kokusan och 1st PVL system med mig hem. Trevlig herre de där Och så ett par bilder från "Motoravdelningen" som avslutning för denna gång!
Re: Empo´s F50 GLX
Trevliga projekt!
Monark 1247-67Blå Såld
Monark 1248-71Gul Såld
Maraton 1248-71Mandarin Såld
Crescent 1239-72Röd Såld
Crescent 1248-78Silver Såld
Crescent 1252-82Silver Såld
Crescent 1228-72Blå Såld
Post 1142-65 Såld
Försvaret 1142-67
Monark Export 1248-71Grön Såld
Crescent 1248-70Gul Såld
Monark 1240-70Gul Såld
Televerk 1279-69 Såld
Monark 1273-66Vit/svart
Monark 1252-75Bärnsten
Monark 1293-73Röd Såld
Monark 1248-71Gul Såld
Maraton 1248-71Mandarin Såld
Crescent 1239-72Röd Såld
Crescent 1248-78Silver Såld
Crescent 1252-82Silver Såld
Crescent 1228-72Blå Såld
Post 1142-65 Såld
Försvaret 1142-67
Monark Export 1248-71Grön Såld
Crescent 1248-70Gul Såld
Monark 1240-70Gul Såld
Televerk 1279-69 Såld
Monark 1273-66Vit/svart
Monark 1252-75Bärnsten
Monark 1293-73Röd Såld
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
Re: Empo´s F50 GLX
tack för senast. ,gör du ny sving eller får orginalet plats vid huvudcylindern?
Re: Empo´s F50 GLX
Tack själv!
Det blir breda hjul så jag kör med donatorns sving som fått kapas/svetsas om ganska kraftigt. Kör även till en början med donatorns framgaffel som jag fått korta ner. Det blir ju för ögat ganska långt ifrån original i utseendet tyvärr, speciellt med USD gaffel. Men det får bli så till att börja med iallafall. Jag känner mig för "amatör" änsålänge för att våga börja kapa/svetsa i en original sving. Steg 2 får bli sedan att få till en mer originalliknande sving och framgaffel Siktar nu mest på att få den på hjul och fungerande, och efter det börja med att få puts och färg på grejerna.
Kom hem igår från ett par dagar uppe i Hälsingland. Så nu har jag en tank! Tyvärr lite småbulor här och var, men kromet är ganska fint. Fick även med mig hem en till E-type ram med sving, framgaffel, framlykta, sadel och pakethållare. Och även original fram och bakhjul.
Nästa utmaning blir att fixa till skärmar till skapelsen som ser bra ut.
Lite provmontering med YSS dämpare, och framgaffeln justerad. Provmonterar lite med nyinförskaffade tanken, och en sadel i bättre skick än den jag hade. Känner mig nöjd med "stuket", men det är jag det En till bild, här är dock inte framgaffeln fixad så den är för lång.
Det blir breda hjul så jag kör med donatorns sving som fått kapas/svetsas om ganska kraftigt. Kör även till en början med donatorns framgaffel som jag fått korta ner. Det blir ju för ögat ganska långt ifrån original i utseendet tyvärr, speciellt med USD gaffel. Men det får bli så till att börja med iallafall. Jag känner mig för "amatör" änsålänge för att våga börja kapa/svetsa i en original sving. Steg 2 får bli sedan att få till en mer originalliknande sving och framgaffel Siktar nu mest på att få den på hjul och fungerande, och efter det börja med att få puts och färg på grejerna.
Kom hem igår från ett par dagar uppe i Hälsingland. Så nu har jag en tank! Tyvärr lite småbulor här och var, men kromet är ganska fint. Fick även med mig hem en till E-type ram med sving, framgaffel, framlykta, sadel och pakethållare. Och även original fram och bakhjul.
Nästa utmaning blir att fixa till skärmar till skapelsen som ser bra ut.
Lite provmontering med YSS dämpare, och framgaffeln justerad. Provmonterar lite med nyinförskaffade tanken, och en sadel i bättre skick än den jag hade. Känner mig nöjd med "stuket", men det är jag det En till bild, här är dock inte framgaffeln fixad så den är för lång.
Senast redigerad av Empo80 den 06 nov 2018, 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Empo´s F50 GLX
Ser nice ut Empo80....full fart i garget...***ler***
Bild på hur exempelvis bromsvajern(bakbroms) kan sitta & fungera på bland annat Sachs Cross 50cc.
Bild på hur exempelvis bromsvajern(bakbroms) kan sitta & fungera på bland annat Sachs Cross 50cc.
Re: Empo´s F50 GLX
Trevlig blåfärg på den där, vad heter den?
Re: Empo´s F50 GLX
Hallo....
Vet ej, men det är en bild från Muskös mopped
Vet ej, men det är en bild från Muskös mopped
Re: Empo´s F50 GLX
Ja den blir grym! Om du kör upp gaffelbenen en bit genom kronan och sätter på ett clipon så blir den ju hur brutal som helst.Empo80 skrev:Måste säga att jag gillar "stuket" den får mer och mer
Re: Empo´s F50 GLX
Här körs inte upp någonting där det inte ska vara.. Clipon inget jag är kunnig på ännu, men jag forskar och läser på löpandeLolalola skrev:Ja den blir grym! Om du kör upp gaffelbenen en bit genom kronan och sätter på ett clipon så blir den ju hur brutal som helst.
Förstör inget fint här. Skärmen var verkligen helt "schlut". Breddar den 40mm, och får kapa bort mycket dåligt. För en som svetsat ett par veckor blev det lite utmaning, men men bara nöta på. Vill smälta som lödtenn....
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
Re: Empo´s F50 GLX + E-type
om det är en E-Type skärm,så är den rostfri,så det kanske är därför det är marigt att svetsa
Re: Empo´s F50 GLX
Okej då vet jagbillykid skrev:Hallo....
Vet ej, men det är en bild från Muskös mopped
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
Re: Empo´s F50 GLX + E-type
Hittar ej ännu dom enkla bilderna som visar enklaste.Lite bilder hur jag löst bakbroms...att tänka på bromsen ej får vara för spänd då bromsar i stor gupp,
vilken jag upptäcket för sent på Hedemoras Cross Bana Race jag spänt upp på brompelle 3mm(det ej fanns ic att tävla på. Men dom gjorde ju allt...för alt för för
Racet). Då orkade ej då 50cc, inte så konstigt..***ler*** sen då jag vet detta funkar bra. JAG VANN, tidigare på rakbanan i Trollebo, men ingen vill minas det...
vilken jag upptäcket för sent på Hedemoras Cross Bana Race jag spänt upp på brompelle 3mm(det ej fanns ic att tävla på. Men dom gjorde ju allt...för alt för för
Racet). Då orkade ej då 50cc, inte så konstigt..***ler*** sen då jag vet detta funkar bra. JAG VANN, tidigare på rakbanan i Trollebo, men ingen vill minas det...
Re: Empo´s F50 GLX + E-type
Syns lite på bilderna...så en rost fri plåt hadde nog varit bra + tråd....Argon är bra till Rostfritt...Mison sämre = Svart stål.musköchrister skrev:om det är en E-Type skärm,så är den rostfri,så det kanske är därför det är marigt att svetsa
Jag har spara allt Rostfritt...typ gamla disk bänkar är ju när gratis....bra plåt till DVS kedjeskydd mm...