Micke3:s mopeder
Micke3:s mopeder
En tråd där jag kommer att uppdatera er om mina rullande renoveringar på mina mopeder.
Re: Micke3:s mopeder
Till att börja med tänkte jag introducera min ögonsten:
Zundapp Sportcombinette -65
Denna köptes in i Maj 2019 och jag är tredje ägaren.
Ca 700 mil på mätaren och den är helt orörd motormässigt bortsett från ett Kokusan Evo 2 tändsystem.
Omlackerad av förra ägaren.
Jag har bytt tändsystem, däck och renoverat förgasaren.
Toppar ca 35 km/h.
Zundapp Sportcombinette -65
Denna köptes in i Maj 2019 och jag är tredje ägaren.
Ca 700 mil på mätaren och den är helt orörd motormässigt bortsett från ett Kokusan Evo 2 tändsystem.
Omlackerad av förra ägaren.
Jag har bytt tändsystem, däck och renoverat förgasaren.
Toppar ca 35 km/h.
Re: Micke3:s mopeder
Min andra moped:
Crescent Compact 1252 -75
Denna har ägts av min farfar sedan ny och stod orörd i uthuset efter hans död.
Sommaren 2014 tog jag hand om den och gjorde en sk. bruksrenovering på den.
Jag lackerade om den och bytte till en Ny NOS 3vxl Sachs 50/3 KFS.
Motorn köptes av en äldre herre i Varberg som haft cykelverkstad i alla år och som vid tidpunkten skulle stänga ner verksamheten för att gå i pension.
VILKEN KÄNSLA att starta upp en NOS motor för första gången!
Sedan dess har jag bytt till en VEC-tändspole efter att klacken till brytaren lossnade. I övrigt helt orörd i motorn
Crescent Compact 1252 -75
Denna har ägts av min farfar sedan ny och stod orörd i uthuset efter hans död.
Sommaren 2014 tog jag hand om den och gjorde en sk. bruksrenovering på den.
Jag lackerade om den och bytte till en Ny NOS 3vxl Sachs 50/3 KFS.
Motorn köptes av en äldre herre i Varberg som haft cykelverkstad i alla år och som vid tidpunkten skulle stänga ner verksamheten för att gå i pension.
VILKEN KÄNSLA att starta upp en NOS motor för första gången!
Sedan dess har jag bytt till en VEC-tändspole efter att klacken till brytaren lossnade. I övrigt helt orörd i motorn
Re: Micke3:s mopeder
Min tredje och sista moped är en:
Crescent 1279 -72
Mopeden köptes sommaren 2019 utanför Linköping av en man vars far haft den till och från jobbet uppe i Kiruna!
Den hamnade sedan utanför Linköping efter att gubben gått ur tiden och sonen flyttat söder ut.
Eftersom den brukats hårt var patinan påtaglig och så även slitaget på motorn.
Den skramlade duktigt, läckte olja och gick inge bra alls.
Därför byttes alla packningar, packboxar och ramlager direkt efter köp och en VEC-tändspole monterades.
Sedan har jag brukat den mycket under sensommaren/hösten 2019.
Crescent 1279 -72
Mopeden köptes sommaren 2019 utanför Linköping av en man vars far haft den till och från jobbet uppe i Kiruna!
Den hamnade sedan utanför Linköping efter att gubben gått ur tiden och sonen flyttat söder ut.
Eftersom den brukats hårt var patinan påtaglig och så även slitaget på motorn.
Den skramlade duktigt, läckte olja och gick inge bra alls.
Därför byttes alla packningar, packboxar och ramlager direkt efter köp och en VEC-tändspole monterades.
Sedan har jag brukat den mycket under sensommaren/hösten 2019.
Senast redigerad av Micke3 den 30 dec 2019, 00:20, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Micke3:s mopeder
Idag var jag ute i verkstaden och plockade loss motorn från stockholmaren för en ordentlig genomgång med bla:
nytt vevparti, cylinder, kolv, kolvringar, kolvbult, knaster, pinnbultar, ramlager, lagerbanor, lagerrullar, kopplingskorg, transmissionsdrev, kopplingsfjädrar, kopplingslager, kopplingsnav, lameller, packningar, packboxar, släpskor, julgran, olja, drev, motorkuddar osv RUBBET med andra ord.
Här är den demonterad och håller på att tömmas på olja Här är all kringutrustning samt kopplingskåpan och generatorkåpan demonterat. Här var blockhalvorna delade och innanmätet inspekteras kritiskt.
Det blir mycket att byta ut... Och sist men inte minst har vi två tomma motorhalvor som väntar på nya komponenter
nytt vevparti, cylinder, kolv, kolvringar, kolvbult, knaster, pinnbultar, ramlager, lagerbanor, lagerrullar, kopplingskorg, transmissionsdrev, kopplingsfjädrar, kopplingslager, kopplingsnav, lameller, packningar, packboxar, släpskor, julgran, olja, drev, motorkuddar osv RUBBET med andra ord.
Här är den demonterad och håller på att tömmas på olja Här är all kringutrustning samt kopplingskåpan och generatorkåpan demonterat. Här var blockhalvorna delade och innanmätet inspekteras kritiskt.
Det blir mycket att byta ut... Och sist men inte minst har vi två tomma motorhalvor som väntar på nya komponenter
Re: Micke3:s mopeder
Fina mopeder, och fina bilder
Kul att du står emot frestelsen att trimma Zündappen, det finns nog inte många idag rullande som är originala.
Ska bli kul att följa din Sachsrenovering. Jag har aldrig skruvat med Sachs mopedmotorer, så det blir lärorikt
Kul att du står emot frestelsen att trimma Zündappen, det finns nog inte många idag rullande som är originala.
Ska bli kul att följa din Sachsrenovering. Jag har aldrig skruvat med Sachs mopedmotorer, så det blir lärorikt
Re: Micke3:s mopeder
Bra att du lägger upp lite läsning här, är lite tunnsått just nu.
Re: Micke3:s mopeder
En trevlig samling du har!
Re: Micke3:s mopeder
Tack för svaren!
Tycker själv att forumet är alldeles för dött nu för tiden, så här kommer en bild av nyårsaftonens projekt:
Montera ett Golden Boy däck och nya bromsbackar på min nya fälg till compacten.
Mitt nuvarande bakhjul saknar en eker och har rostig fälgbana och ekrar, så detta kommer att bli ett lyft!
Detta kommer att monteras på mopeden framöver när tid finns
Tycker själv att forumet är alldeles för dött nu för tiden, så här kommer en bild av nyårsaftonens projekt:
Montera ett Golden Boy däck och nya bromsbackar på min nya fälg till compacten.
Mitt nuvarande bakhjul saknar en eker och har rostig fälgbana och ekrar, så detta kommer att bli ett lyft!
Detta kommer att monteras på mopeden framöver när tid finns
Re: Micke3:s mopeder
du har en bromsarm till en 2-växlad 1248 på det hjulet.
erlan
erlan
Re: Micke3:s mopeder
Så även bromsarmarna är olika mellan 2 & 3vxl?
Re: Micke3:s mopeder
Idag fick jag en stund över att ägna åt motorn till stockholmarn.
Detta var i stort sett allt som skulle bytas ut. Där ibland denna NOS Sachs original cylinder (1hk) Först shimsade jag in veven. (Hamnade på 0,08mm)
Tog en bild när jag mätt för sista gången: Sedan monterade jag ny packbox till drevaxeln, lagerbanorna (inkl. nya lagerrullar) i båda båda blockhalvorna samt nytt kopplingslager. Efter det var det dags att montera de nya packboxarna till veven och kicken samt att shimsa in mellanaxeln och huvudaxeln till 0,05 resp. 0,1mm.
Äntligen kunde jag lägga ihop motorhalvorna en sista gång Efter det var det dags för de nya komponenterna i kopplingen.
Här ska ny kopplingskorg och transmissionsdrev samt lameller, stållamell och förstärkta fjädrar monteras. Sist monterade jag NOS pinnbultar & muttrar samt NOS Kolv till min NOS cylinder.
Detta var i stort sett allt som skulle bytas ut. Där ibland denna NOS Sachs original cylinder (1hk) Först shimsade jag in veven. (Hamnade på 0,08mm)
Tog en bild när jag mätt för sista gången: Sedan monterade jag ny packbox till drevaxeln, lagerbanorna (inkl. nya lagerrullar) i båda båda blockhalvorna samt nytt kopplingslager. Efter det var det dags att montera de nya packboxarna till veven och kicken samt att shimsa in mellanaxeln och huvudaxeln till 0,05 resp. 0,1mm.
Äntligen kunde jag lägga ihop motorhalvorna en sista gång Efter det var det dags för de nya komponenterna i kopplingen.
Här ska ny kopplingskorg och transmissionsdrev samt lameller, stållamell och förstärkta fjädrar monteras. Sist monterade jag NOS pinnbultar & muttrar samt NOS Kolv till min NOS cylinder.
Senast redigerad av Micke3 den 02 jan 2020, 00:23, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Micke3:s mopeder
Sedan monterade jag den nya NOS cylinder och resterande kringutrustning samt hängde i motorn i ramen.
Just det - Nya motorkuddar fick motorn och toppen också
Efter det startade jag upp motorn och lät den stå på hög tomgång en stund och sedan körde jag ca 5km med varierande gaspådrag för att de nya delarna skulle få slita in sig lite.
Allt verkar fungera som det ska.
Ska justera in tändningen mer exakt och höja nålen ett steg, sedan är jag nöjd för stunden
Just det - Nya motorkuddar fick motorn och toppen också
Efter det startade jag upp motorn och lät den stå på hög tomgång en stund och sedan körde jag ca 5km med varierande gaspådrag för att de nya delarna skulle få slita in sig lite.
Allt verkar fungera som det ska.
Ska justera in tändningen mer exakt och höja nålen ett steg, sedan är jag nöjd för stunden
Re: Micke3:s mopeder
@erlan
Är det denna delen du syftar på?
Är det denna delen du syftar på?