MCB 1293 E-type projekt
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
Re: MCB 1293 E-type projekt
hoppas du är införstådd med att det är en hel del jobb att få dit en högerdrevad sachs ?
Re: MCB 1293 E-type projekt
Javisst, försöker hitta bäst väg för detta.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1293 E-type projekt
Blev inte så mycket gjort idag som man hade planerat. Tog ut den ifrån magasinet, och med typ nada luft i däcken så chansa jag på fylla på och blev väldigt förvånad när det höll luft och allt, blev lätta 200m. Sen upp på min lilla lyft och rengöra lite, och konstatera att bultar och skruv siter där de sitter, var att dränka i rostlösning och ge det ett dygn.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1293 E-type projekt
Innan man fick av det förbannade styret gick lång tid, satan vad det satt. Men nu är det av
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1293 E-type projekt
Vilka modeller hade 4v Sachs? I min jakt efter ett höger drevat bakhjul, har skannat på halva Europa marknad, Sachs cross är lite väl grov, vilka modeller kan fungera utan att det ser helt fel ut. Puch Maxi ser dugligt ut.
Visst att bara vända på bakhjulet och göra som på gamla engelska hojar med rör över till broms till rätt sida, men då måste man göra rätt mycket ombygg, hjul är lättare helt klart.
Visst att bara vända på bakhjulet och göra som på gamla engelska hojar med rör över till broms till rätt sida, men då måste man göra rätt mycket ombygg, hjul är lättare helt klart.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1293 E-type projekt
Fast du behöver inte göra det så avancerat med en stång över till andra sidan. Gör som Monark själva och dra en wire. Det är lättare, plus att det inte blir så vansinnigt trångt för kedjan. Så här gjorde jag på en av mina:
Wiren sitter fast i ramen och bromskraften överförs när pedalen trycker upp höljet. Det går i en mjuk båge över till andra sidan och precis där det når fram till början av svingen svetsar du ett öra där de landar. Sen går wiren naken bak till bromsarmen. Känns lite underligt men det funkar och är som på originalet.
Hylsan med saxpinnen som sitter över svingaxeln på bilden är för att man skall kunna ta loss den och läsa ramnumret. Kedjan kommer ju högre upp med en högerdrevad så man måste flytta upp hela paketet ett par centimeter för att det skall bli bra.
Sen måste du göra ett fäste undertill för motorn. Det är 22mm rör så ett gammalt styre och ett vinkeljärn blir finemang. Till det stora motorfästet bak har jag fuskat och använt original från nån 125:a eller cross. De brukar dyka upp ibland. Med ett sånt i handen är det en smal sak att få till resten.
Wiren sitter fast i ramen och bromskraften överförs när pedalen trycker upp höljet. Det går i en mjuk båge över till andra sidan och precis där det når fram till början av svingen svetsar du ett öra där de landar. Sen går wiren naken bak till bromsarmen. Känns lite underligt men det funkar och är som på originalet.
Hylsan med saxpinnen som sitter över svingaxeln på bilden är för att man skall kunna ta loss den och läsa ramnumret. Kedjan kommer ju högre upp med en högerdrevad så man måste flytta upp hela paketet ett par centimeter för att det skall bli bra.
Sen måste du göra ett fäste undertill för motorn. Det är 22mm rör så ett gammalt styre och ett vinkeljärn blir finemang. Till det stora motorfästet bak har jag fuskat och använt original från nån 125:a eller cross. De brukar dyka upp ibland. Med ett sånt i handen är det en smal sak att få till resten.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Man tackar för infon, wire har jag inte ens tänkt på. Skit bra beskrivning av det hela. Motorfästen är väl det enklaste att bara tillverka själv
Har lätt insett jag vet nada om Sachs och Monark, back in the days undvek man Sachs och Puch
Har lätt insett jag vet nada om Sachs och Monark, back in the days undvek man Sachs och Puch
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1293 E-type projekt
Motorfästet skall se ut ungefär så här, och det är ju himla praktiskt att det är skruvat fast i ramen: https://forumbilder.com/images/2021/04/ ... 0903_n.jpg
Undre fästet kan man tillverka ungefär så här:
https://forumbilder.com/images/2021/04/ ... 2100_n.jpg
Ramnumret klarar sig på millimetern och typbrickan kan med fördel användas för att täcka det gamla hålet för svingaxeln.
Undre fästet kan man tillverka ungefär så här:
https://forumbilder.com/images/2021/04/ ... 2100_n.jpg
Ramnumret klarar sig på millimetern och typbrickan kan med fördel användas för att täcka det gamla hålet för svingaxeln.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Man tackar, bra bilder. Väldigt bra info. Ditt bygge finns det på sidan?
Jodå, du verkar haft några E-type Jag fick ett rullande chassi över var intressant
Jodå, du verkar haft några E-type Jag fick ett rullande chassi över var intressant
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1293 E-type projekt
Ja precis, bilderna är från den tråden.
Men jag har haft en till byggtråd med högerdrevad som jag inte kan hitta. Den är puts väck.
Med en 125-ram så mycket var förvisso redan färdigt, men det var bökigare att bygga moped än tvärt om.
Edit: Jo här var den. Jag kom till insikt och ändrade mig i mitten nånstans.
Men jag har haft en till byggtråd med högerdrevad som jag inte kan hitta. Den är puts väck.
Med en 125-ram så mycket var förvisso redan färdigt, men det var bökigare att bygga moped än tvärt om.
Edit: Jo här var den. Jag kom till insikt och ändrade mig i mitten nånstans.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Tackar, väldigt intressanta lösningar.
Måste nog dra in den i mitt 20-50 tal Harley/engelska lilla garage i huset(har inget riktigt garage längre) så man får nåt gjort med mitt budget bygge.
Måste nog dra in den i mitt 20-50 tal Harley/engelska lilla garage i huset(har inget riktigt garage längre) så man får nåt gjort med mitt budget bygge.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1293 E-type projekt
Blev inte så mycket gjort idag heller, i dagens styregate var det mest svordomar
Hade man köpt ett billigt TT styre men det gick ju ej för mitten var för tjock, och så var den gjort i slags aluminium/bland metall dvs kunde ej kapa isär och svetsa(fäste ej direkt och fräste bort) och inte var det slut där. 7 olika styren av olika storlekar och utförande, mina engelska styren vill man ej kapa isär och gamla cross styren är ju inte nåt av riktigt järn. Köpa original för närmare 400kr finns ej. Ända som bulta direkt var styret ifrån min sons K50, alla båge styren som bulta var allt för stort för gas och koppling(fast den går att stuka till) och yes vill ha det som satt där.
Hade man köpt ett billigt TT styre men det gick ju ej för mitten var för tjock, och så var den gjort i slags aluminium/bland metall dvs kunde ej kapa isär och svetsa(fäste ej direkt och fräste bort) och inte var det slut där. 7 olika styren av olika storlekar och utförande, mina engelska styren vill man ej kapa isär och gamla cross styren är ju inte nåt av riktigt järn. Köpa original för närmare 400kr finns ej. Ända som bulta direkt var styret ifrån min sons K50, alla båge styren som bulta var allt för stort för gas och koppling(fast den går att stuka till) och yes vill ha det som satt där.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1293 E-type projekt
Köpte man lite mer delar mest för sonen behövde saker till sin K50.
Fick med en inkomplett förgasare som såg ut som en Zundapp Bing av äldre modell så jag kolla förgasare i samma storlek dvs 26mm, när jag såg nyare Bing som passar såg den bra stor ut, så man börja fundera vad för cylinder måste man ha för 26mm?
Fick med en inkomplett förgasare som såg ut som en Zundapp Bing av äldre modell så jag kolla förgasare i samma storlek dvs 26mm, när jag såg nyare Bing som passar såg den bra stor ut, så man börja fundera vad för cylinder måste man ha för 26mm?
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1293 E-type projekt
Kände man sig inspirerad tänkte prova få igång den, tände till och man fick ett flin, men sällan går det så bra
Börjar pissa olja under, och grisar ner golv mm till min hustrus stora lycka. Först tänkte man eller väl bara byta packning för botten plugg eller byta då det var väldigt oljigt där och pluggen misshandlad, sen ser man emot växelpedal sett en lagom fin stril, och även i mellan blocken. Det goda humöret och inspirationen blev till jävla skit osv. Skulle kört på Zundapps rundmotor istället. Denna hamnar i hörnet, riva och renovera är ej intressant just nu.
Börjar pissa olja under, och grisar ner golv mm till min hustrus stora lycka. Först tänkte man eller väl bara byta packning för botten plugg eller byta då det var väldigt oljigt där och pluggen misshandlad, sen ser man emot växelpedal sett en lagom fin stril, och även i mellan blocken. Det goda humöret och inspirationen blev till jävla skit osv. Skulle kört på Zundapps rundmotor istället. Denna hamnar i hörnet, riva och renovera är ej intressant just nu.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MCB 1293 E-type projekt
Motor, priser på Sachs har ju spårat ur totalt. Då 13åring är på sitt K50 bygge fick man väl lite inspiration igen. Köpte en flkäktkyld Sachs riktigt billigt, förutom fått stryk i x antal år gick den runt och hade gnista. Motorplåten var den mest misshandlade hittills, gå igenom bara så man ser lameller röra på sig, spola igenom den nytt stift så ska den väl igång
När denna skulle köpas fick jag för mig att det var en 3 växlad hand annars hade jag ej handlat, finns en härjad motorplåt men kan ju nada om dessa.
Själva växeldelen är väl inte i bästa skick.
Går den ej eller pissar olja , slänger jag ut allt Sachs på Tradera och köper rundmotor eller nåt istället.1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....