Apollo 8037 en stummis det med väl?
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Fått en del gjort igår och idag. Bakskärmen och bakhjulet är på plats. Har varit hos Sifverts skruv och köpt skruvar till motorfästena och Biltema för kontaktdon till elen. Även om man bor nära Sthlm blir det några mil hit och dit för att få tag på rätt grejor. Nu närmar det sig mating med motor och chassi! Känns som att det behövs en distansplåt till för bakre motorfästet dock. Har de gamla kvar som är i tjockare plåt, men var sönderskurna för att sitta på utsidan av ramen och ett skruvhål längre ner dessutom. Fanns väl nån tanke bakom det, där och då.
Apollo 8037, klenstummis
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Börjar nära åka nu?
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Tyvärr inte. Fick en liten svacka i mekandet efter snösmockan förra veckan, så det har inte hänt så mycket. Motorn + lite verktyg ligger iaf klar i en låda för transport till garaget. Blev att prioritera att få MC'n klar också i helgen.
Margarinlådan kan väl funka att spänna fast på pakethållaren för inköp och underlätta transport från t.ex. Systemet?
Apollo 8037, klenstummis
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Snygg låda
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Motvind i seglen nu. Toppen från Falkman är lite för bred för ramen och motorn hamnar i spänn om jag försöker linjera för att få dit skruven. Går ju att slipa lite på toppen, men byter till en högkomp från NC Motorparts med gummibussningar istället. Det är nog bättre och ser inte så himla vässat ut heller.
Och som grädde på moset vek sig stödet åt fel håll igen. Får se om jag kan uppbåda lite ork i helgen för att meka. Skulle vilja dra igång den snart för att se hur den går innan kedjan åker på och elen dras.
Och som grädde på moset vek sig stödet åt fel håll igen. Får se om jag kan uppbåda lite ork i helgen för att meka. Skulle vilja dra igång den snart för att se hur den går innan kedjan åker på och elen dras.
Apollo 8037, klenstummis
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Man ska inte underskatta kreativiteten som kommer ur två långburkar öl och äntligen vind i seglen från rätt håll!
Premiärstart imorgon kanske?
Premiärstart imorgon kanske?
Apollo 8037, klenstummis
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Ser ju väldigt nära nu ändå
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Nära men ingen start idag. Måste göra en lite längre innervajer till gasen för trotteln går inte ner helt med kyrkportare. Alternativt att köra utan sträckaren i trottellocket, men det är väl inte så bra. Nöjd med framgången i helgen ändå!
Apollo 8037, klenstummis
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Eller (om det är långt nog) så kapar du bara av motsvarande på höljet, så slipper du byta innervajer om den är ok annars. Till kostnaden av ev en ny ändhylsa.
Men kan trots det på något vis inte låta bli att gilla de...
Håller med, de topparna må vara fina, bra och lämna effekt, men de ser väldigt raciga och minst 40 år för moderna ut på en sådan moped.
Men kan trots det på något vis inte låta bli att gilla de...
Andreas.
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Hade ändå fått fimpa vajern för att korta höljet och testade en sista väg och får ett pyttelitet slack i vajern utan muttern till sträckaren på förgasaren. Öppnar fullt gör den också när jag checkade. Nu törs jag i alla fall dra igång ekipaget utan att behöva vara rädd för tomgång à la top fuel dragster och inte ha dödaren kopplad eller kedjan monterad. Får väl rycka tändhatten i värsta fall, men det kan ju kännas lite om jag minns rätt.
Ett steg framåt men ljuddämparen kvar och kanske kopplings- och växelvajer innan start. Behöver dock en paus från just flera vajrar ikväll känner jag.
Ett steg framåt men ljuddämparen kvar och kanske kopplings- och växelvajer innan start. Behöver dock en paus från just flera vajrar ikväll känner jag.
Apollo 8037, klenstummis
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Blev lite mekande i veckan och vajrar för växel och koppling är på plats och justerade lite grovt. De här var färdigtillverkade men jag blev tyvärr tvungen att klippa och använda skruvnippel nere vid motorn. Verkar inte helt enkelt att få tag på färdiga vajrar i rätt längd med ett hopplock med t.ex. handtag och kanske ska man skaffa en rejäl lödkolv för att löda nipplar. Idag blir det avgassystem, sen premiärstart imorgon verkar det som?
Apollo 8037, klenstummis
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Varför vänta till imorgon med något man kan göra idag? Liv på andra kicken och igång på tredje, men en kommande utmaning blir staget till bromsen bak ihop med en Jamarcol för 32mm. Går det inte att ladda upp en video här?
Apollo 8037, klenstummis
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Fet cigarr från Jamarcol Hade problem med att få den gå fri från bakhjulet och flyttade ut klamman med en distans. Det blev inte bra för då gick inte staget till bromsen fritt och arrangemanget kändes vekt. Hittade en NOS 70mm P-klamma för Monark MC och det blev perfekt.
Apollo 8037, klenstummis
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Upploppet mot målsnöret går lite trögt, men varde ljus, mopedtuta och dödare! Ska bara naja upp kabelstammen jag tillverkade. Kontaktdonet från Biltema blev jättebra som koppling mellan motorn och mopeden. Syns inte i bild, men känns bättre än en sockerbit.
Apollo 8037, klenstummis