Autoped big block?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
454ss
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 dec 2023, 19:15

Autoped big block?

Inlägg av 454ss »

Hej. Var ett bra tag sedan jag höll på med mopeder. Hade ju ett gäng i tonåren förstås, och så ett litet återfall för en 15-20 år sedan, men kollar lite ibland på blocket och tradera, och börjar bli sugen på att ta ett återfall till... Priserna börjar ju avskräcka endel. Sist jag höll på så var ju det mesta med trampor billigt, men så verkar det ju inte vara nu längre...
Men, gamla NV Autopeder ser man ju hyfsat billigt ibland. Och så slog det mej att jag har en gammal luftkyld Monark 4hk båtmotor som, om jag förstått rätt, är en vidareutväckling av NV:s båtmotor, som i sin tur i princip är en Autopedmotor stäld på sniskan..?

Någon som vet hur stor kompatibilitet det är mellan Autopedmotorn och Monark utombordaren? Efter lite googling verkar det som Monarken är på 70cc, tänkte om vev och cylinder gick att få på Autopeden? Förmodligen för mycket att hoppas på, men kunde ju bli skoj om det gick... Om inte, funkar det att ta cylinder och vev från någon äldre NV utombordare, typ 2,5 eller 3 hästars? Har försökt googlat men inte hittat något, gissar att det betyder att det inte funkar... Om man skulle försöka sej på att bygga en Autoped sleeper, spelar det någon roll om man skaffar en med rem eller kedjedrift?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Autoped big block?

Inlägg av SS440-80 »

NV Marin 1,5hk (nyckelpiga) var samma motor om jag mnns rätt.
Skillnaden var veven, då Nyckelpian hade längre slaglängd. Jim Lundberg på Classic Motor har nog skrivit om det i "fråga experten"

Och kedjedrift är mindre förluster än rem, och risken att det slirar i regnväder finns inte 😁
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Autoped big block?

Inlägg av SS440-80 »

454ss
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 dec 2023, 19:15

Re: Autoped big block?

Inlägg av 454ss »

Jo, men frågan blir då dels om veven från båtmotorn passar i Autopedmotorn (vore ju nästan helt otroligt) och dels om cylindern och veven från den nyare Monark motorn är så lika att dom också "passar" (vore väll nästan ännu otroligare...).
Har försökt letat på nätet efter bilder på cylindrar och vevar och/eller sprängskisser till NV och NV-baserade (Crescent, Monark, Penta mm) utombordare för att försöka lista ut vad som kan tänkas skilja mot mopedmotorn, men har inte hittat mycket. Båtmotorn jag har i uthuset fungerar och används ibland, så det vore ju synd att skruva sönder den för att man är nyfiken på att se hur den ser ut inuti (flashback från när man var liten :roll: ) i synnerhet som jag inte har någon Autopedmotor att jämföra med.. Tänkte om det var någon som meckat med både gamla NV baserade båtmotorer och Autopeder som direkt kunde slå iden ur hågen på mej.
Får nog gå ut i uthuset och skruva av plastkåpan på Monarken och fundera lite :lol:
454ss
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 dec 2023, 19:15

Re: Autoped big block?

Inlägg av 454ss »

Var ut och lyfte på kåpan på Monarken och kikade lite. Såg inte så mycket mer än fläktkåpan tyvärr. Fast det lilla man såg igenom hålen i kåpan såg relativt mopedlikt ut. Såg ut att ha ganska normal utblås i cylindern tex. Var orolig att det skulle vara något skumt med tanke på att avgaserna går genom riggen, men det var någon stos som var skruvad i cylindern som ledde iväg avgaserna till riggen. Var nästan sugen att skruva bort fläktkåpan för att kika lite närmare, men lyckades hålla mej. Får ta det till våren eller nåt.
Någon som skruvat utombordare som har koll på hur vevaxlarna ser ut jämfört med mopedvevar?

En kompis har en gammal enpetad remdriven moped i källaren som han köpte på fyllan på någon veteranmarknad en gång i tiden. Kanske skulle kolla om det är en Autoped.
Hur mycket skiljer motorerna mellan dom mindre (31cc?) Och dom större? Tänkte om man skulle kolla vad man köper innan man köper :roll:
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Autoped big block?

Inlägg av SS440-80 »

Egentligen så skulle vilken moppecylinder med samma slaglängd funka. Om utblåset är lite vinklat från "rakt fram", så att kröken går fri ifrån ramen.
Det man får gör är då att borra nya hål som stämmer med de tre pinnbultarna som sitter på blocket.
Sedan så behöver man en kolv med samma kolvbultsdiameter som Autopedens.
454ss
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 dec 2023, 19:15

Re: Autoped big block?

Inlägg av 454ss »

Jo, förutsättningen att det ska funka med Monark cylindern är ju att det går att få på veven från den också (tydligen 44mm slag efter lite googling), såvida det inte går att stroka orginalveven... Fast med tanke på att man tydligen redan från början tyckte att båtmotorn behöver en egen vev, och naturligt vis vevhus så antar jag att chansen att veven passar på Monarpedmotorn är rätt liten. Och även OM veven och cylindern från första NV båtmotorn skulle passa, så är det ju naturligt vis ännu mindre chans att delarna från den större och nyare Monark motorn skulle passa, även om den baseras på samma konstruktion.

Tanken var väll att om det var rellativt enkelt att flytta över vev och cylle från båtmotorn till en Autoped, så borde 70cc på 4hk till och med få en enpetare att hänga med åtminstone otrimmade eu-moppar och sånt... Att ev. få slipa lite i vevhuset, och/eller vara lite kreativ med primärdrevet på veven och/eller bygga någon spacer mellan cylinder och vevhus och naturligtvis få bygga om avgassystem och insug får man ju naturligt vis räkna med.
Skulle vara intressant att se hur vevaxeln på en NV marin (eller Crescent, Monark, Penta luftkyld dito) såg ut, så kanske man direkt kunde slå iden ur huvet :roll:
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Autoped big block?

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Intressant att läsa att det är fler än jag som har lite underliga idéer håller på med en fusch fm40 med en novolet sylinder och puch kolv men har läst om någon som har samma idé som du men att det inte passade så bra
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Autoped big block?

Inlägg av erlan »

Tanken är god, med det är inte ens i närheten.
Ska du trimma enpetare så studera Ilo FP50 och cylindrar från Zyndapp bergsteiger
och från den kinesiska påhängsmotorn för cyklar.

erlan
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 961
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Autoped big block?

Inlägg av SS440-80 »

ILO FP50 med Puch 60cc (54cc) är en ganska lättfixad variant, som inte sliter alltför hårt på den lite speciella kopplingen som FP50:in har.
Skriv svar