elschema

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
claes 781
Inlägg: 52
Blev medlem: 04 jan 2010, 00:00
Ort: Bergkvara

elschema

Inlägg av claes 781 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på att tillverka ny kabelstam. Var får jag tag i plasthölet
som kablarna löper i eller finns det andra lösningar
Mvh Claes :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova med krympslang. Bara att värma så krymper den.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135933470 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom gråa kabelhöljena som jag har till mina zündapps har jag
köpt av Lars-Inge Gordon ( Bengtsfors)
Dom ser exakt ut som original.
Han har även dom små grå listerna som sitter i bakkant på
dom äldre zündapptankarna.(om det nu skulle vara så att nån på detta
forum håller på med en Kvalitetsmoppe) :D <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det kvalité så behöver man givetvis inte byta ... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->staff_gemini-1.gif Har inte sett din avatar förrän nu staff_gemini-1.gif

Härlig humor thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
crescent-1228
Inlägg: 75
Blev medlem: 05 mar 2010, 00:00
Ort: värmland 2 mil utan för kil

Inlägg av crescent-1228 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns :arrow: el-tejp men det blir inte så snyggt men det fungerar <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska det vara det svarta höljet så finns det ju på varenda biltillbehörsaffär finns i olika storlekar å heter Systoflex. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns nya hos ettan,
8mm
http://shop.ettansmopeder.se/Shop/Index.php?sArtModelId=T059

eller 12mm
http://shop.ettansmopeder.se/Shop/Index.php?sArtModelId=T058 <!-- </EdIndex> --></div>
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK brukar ha svarta kabelhöljen för 10-15 kr/m och mellan 6-12 mm diameter.
Brukar använda dessa och du behöver ju lite olika diametrar. Vid kabelslutet brukar jag värma fast en bit krympslang så kommer det inte in fukt eller skit och samtidigt fixeras kablarna i höljet.
Krympslangen är lite dyrare men å andra sidan går det ju inte så mycket krympslang. Den värmer du med en hårtork eller försiktigt med en värmepistol.
Om du har Biltema i närheten så har de billig kabel med 0,75 mm area i 4 olika färger. Tror de tog 20 kr för 10 m. Vanlig elkabel är också 0,75 mm och i regel blå och brun. Riv isär någon meter så har du två olika färger där.
Det är ju tämligen lätt att tillverka en egen kabelhärva och snyggt blir det också om man använder krympslang. Man kan klara sig utan krympslang men då får man dra in kabelhöljena i skarvarna betydligt längre än om man fixerar med krympslang. <!-- </EdIndex> --></div>
claes 781
Inlägg: 52
Blev medlem: 04 jan 2010, 00:00
Ort: Bergkvara

Elschema

Inlägg av claes 781 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom renoveringen ska bli i originalskick så måste det
vara det gråa plasthöljet (Monark Super Sport 1273 årsm 1963)
som finns hos Ettans. Ska kolla om Biltema har kablar i origionalfärgerna
annars får jag köpa de hos Ettans mopeder :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar