Transportmoped med sidostöd - nån som har en bild?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Transportmoped med sidostöd - nån som har en bild?

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fyndade ju en massa moppeskrot i våras, bl a en Zündappram. Bland skrotet jag ratade fanns 2 stummisramar som såg ut att vara för Sachsmotor. De hade fästen för sidostöd monterade på vänster sida, nedre bakre "svingröret".

Jag tyckte de såg så konstiga ut så jag brydde mig inte. Nu får jag för mig att det var ramar till transportmopeder, typ postmoppe. Hittade ju en tank där i samma färg som passar transportmoppar.

Har gjort upp med ägaren att jag kommer och köper resten av skrotet för en billig peng till våren :D

Men... jag hittar ingen bild på transportmopeder med sidostöd. Alla bilder jag hittar visar äldre varianter med centralstöd eller så ser man bara höger sida.

Jag tror att det är en sån här (fast blåmålad);

http://mo-ped.se/tran1142p6f.jpg

Tänkte jag skulle få min teori bekräftad. Nån som har bilder som kan hjälpa mig? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst menar du stöd som är direkt monterat på svingen? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är MCB 1142-1143 du menar så tror jag inte dom har funnits med sidostöd.
Dom var ju oftast lastade med plyfalådor i fram och bak så med ett sidostöd skulle dom tippa omkull <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, ett stöd på svingen...svingen som är stum då :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Om det är MCB 1142-1143 du menar så tror jag inte dom har funnits med sidostöd.
Dom var ju oftast lastade med plyfalådor i fram och bak så med ett sidostöd skulle dom tippa omkull
Hmm, kolla bilden som jag länkar till, gul postmoppe. Den lutar ju betänkligt men bilden avslöjar inte var stödet sitter. <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3238
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.sportnik.com/group/23912/gallery/3525/image/688358 jag antar att det är ett sådant du menar och det skall tydligen vara orginal hälsn cobra <!-- </EdIndex> --></div>
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade en postmoped men den hade som sagt ett förstärkt centralstöd, likaså fanns det en låsning så man kunde låsa styret så det pekade rakt fram när man parkerade så den inte välte, det var en liten plattjärns bit man fällde fram och låste med. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
cobra karlsson
Inlägg: 3238
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.sportnik.com/group/23912/gallery/3525/image/688359 <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cobra karlsson skrev:http://www.sportnik.com/group/23912/gal ... age/688358 jag antar att det är ett sådant du menar och det skall tydligen vara orginal hälsn cobra
Ja det var ett fäste ungefär på den platsen. Svetsat i svingen var det. Om jag minns rätt så var det väl 2 plattjärn med hål i, såg ut som att man satte in stödet mellan järnen och en sprint eller bult genom alltihop.

Ramarna hade varken hjul eller tank och såg då i mina ögon jättekonstiga ut med så högt styrhuvud på ramen, långa såg de ut också men tänker man bort allt lull-lull på dina bilder så verkar det ju vara samma typ av ram :D

Verkar som att jag då kommer över 2 stummisramar för småpengar framåt våren. Bara att börja leta delar då. Har ju en tank iallafall.....

Fina moppar för övrigt Cobra! Dina? :D

Moppen på sista länken har väl ett eftermonterat cykelstöd? <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3238
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä det är inte mina det är Duvbomoppers tror jag, min är militärgrön har tydligen gått uppe i sundsvallstrakten på nåt regemente ,du kanske gjorde lumpen där som malaj och åkte på den hehe långsökt men hade ju varit kul om det varit så mvh cobra <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har en gammal militärstummis postmod. Den har det där påbultade järnröret mellan övre å nedre svingröret..Men om du har flera stummisar på g så är du väl inte så intresserad av byten längre.. :roll: (tänkte på din fanfarbytesannons.. :wink: ) <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Doktorn, kan man ha för många stummisar? Ditt bytesobjekt är nog mer komplett än de där helt rensade ramarna jag har på gång....

Fixa gärna bilder så jag får se vad du har :D <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nää det e ju klart men det tar nog tid för mig att plocka fram den..Den är i stugan å det har ju kommit liiite snö kan man säga.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skottat taket? Vilken gång i ordningen? :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:nää det e ju klart men det tar nog tid för mig att plocka fram den..Den är i stugan å det har ju kommit liiite snö kan man säga..
Ska du inte börja skotta snart Doktorn? FanFaren står i garagevärmen och väntar på en ny ägare.... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar