Hur får jag fason på fälgarna?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
garagenisse
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 aug 2008, 23:00
Ort: Lidköping

Hur får jag fason på fälgarna?

Inlägg av garagenisse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Helt grön renoverare behöver lite tips. Jag har en Crescent 2000S 1958 i blandat skick. Har börjat lite med motorn och hjulen. Fälgarna är fläckiga och fula, hur får jag bäst ordning på detta? Ekrarna är jätterostiga och jag vet inte heller hur jag skall göra med dem. Jag gissar att fälgarna är aluminium och ekrar av nåt stål, stämmer det? Jag har laborerat lite med allt från mässingborstar, nylon och M3 trissor, våtslippapper, autosol och svinto. Det är dock väldigt svårt att få det helt blankt, små gropar och "gångar" av "korriosion" finns hela tiden kvar. Nån som har lite tips innan jag pajjar dem mer?

Mvh Andreas <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan inget om din moppe, men är det en aluminiumfälgbana så
är glasblästring mycket effektivt, sen putsar man dom med löddrande svinto. Kraftigt rostiga ekrar finns det nog bara ett botemedel mot:
köp nya . <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 okt 2008, 23:00

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->brukar fälgbanorna vara i aluminium på en sån gammal moped?? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fälgarna är i aluminium! Ekrarna kan vara svåra att få tag på nya. Om man vill riva isär hjulet kan man blöta på nipplarna med disel. Om nippeln sitter fast kan man masera den lite med en stor hammare mot nippeln och knacka med en mindre på nippeln runt om. Det händer att man bara tar i lite med nippelnyckeln och ekern smäller av. Orginal är ekrarna cadminerade men det är olagligt i dag. Man kan försinka dom hos någon som gör ytbehandlingar. Jag har sett på dyra renoverade moppar att dom har silverfägat dom och sedan monterat.
Förr fans det ett verktyg som Eldi gjorde, då kunde man kapa ekrar och gänga till passande längd, man rullade gängor.
Eldi var ett fabrikat som gjorde verktyg till cyklar och moppar. Nippelnycklar,gängverktyg för vevpartier, styrlager,muttertäger, mm <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ochså en 58s det är myckett jobb att få dom perfekta jag körde med nylon borstar med slipmedel i blå och röd på borrmasin men lessnade innan dom blev perfekta men det duger åt mej.Ekra har jag inte hittat nya i rätt längd/diameter så var rädd om dom gamla funkar bra att måla. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för längd och diameter på ekrarna?,
jag har jagat specialekrar över halva europa, till Standarden, så jag har dom kontakterna kvar, och kan kolla detta. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar