Köpa tillbaka fordon efter många år , Nån mer som gjort så ?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Köpa tillbaka fordon efter många år , Nån mer som gjort så ?

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Hoppas ni orkar läsa vad en dåre skriver !!

Har nu summerat lite minnen och det är fantastiskt vad man minns mer och mer ju mer man tänker och skriver , daterar , funderar och så.
Blir faktiskt sugen på att skriva en bok om vad som hänt i ens liv, bara för att man minns mer och mer !
Jag tror att jag kan göra denna summering om bilen betydligt längre om ett tag. Ruskigt vad mycket som hände på kort tid när man var ung.

Idag har jag efter 32år köpt tillbaka min andra bil EFB596 (Volvo 144 sport -67 uttagen hösten 1966-11-25) den har rullat ca 5000mil sen jag sålde den , den är ganska nybesiktigad och rullar till hösten 2012
Historia om bilen , köpte den i Hallinden sommaren 1977 för 4900kr , sålde min Amazon 123GT , Har för mig att den gått 17000mil då eller om det var när jag sålde den..
Byggde om en hel del grejor på den , tex specialgjord på Bertil Olssons mekaniska speedshift ( kort växelspak ) med oljebronsbussningar , ( Det tillverkades under arbetstid 5 kompletta satser efter riktiga ritningar av kontruktör Kurt Karlsson ) ,

Delarna gick igenom hela produktionslinjen kap , gradning , fräs , svarvning , grön maskinlackering, Vi hade lånat en speedshift från HCJ att titta på , dom hade inga bussningar ! HCJ mittkonsol köptes och 3 instrument monterades.( Nu minns jag igen Speedshiften monterades först i Amazon 123 GTn ) året för detta borde vara vinter 76-77 !, flyttade över Speedshiften till 144an senare vid bilbytet likaså Motolitaratt med 123GT tutknapp + varvräknare.

Trätejp klistrades fast på den plana delen av instrumentbrädan , köksknoppar i guldfägad plast monterades på reglagen.
Hösten 77 renoverade jag bromsarna , svarvade alla skivor , blev osams med min flickvän när hon skulle trampa på bromspedalen vid luftning , det osade verkligen brända bromsar !! Ont i fötterna !!

Topplocket planades , ventiler slipades , efter bensinläckage byttes dubbla förgasarna ut mot enkelförgasare. 2 tums avgassystem monterades , 4 extraljus , Sidomarkeringsljus , backlampa ,
Amazon GT varvräknare , Motolitaratt med 123GT tutknapp , nackstöd , vit fårskinnsklädsel i stretch , ( fusk )mm

En kväll våren 78 monterades innerskärmar fram + extra stora stänkskydd för att skydda mot salt och väta , Konstruktören Kurt kom och tittade ruskade på huvudet , sa , ingen idé på en gammal bil ,kommer dra en massa mer bensin med det stora luftmotståndet från stänkskydden.

Jag minns att jag blev besviken på honom , det var sista gången jag såg honom , på helgen dog han , 48år gammal !!
Vi var bästa kompisar fast han var farsa till min kompis Lennart , det gjorde inget om inte Lennart var hemma , det blev pratstunder , fiske mm med hans föräldrar.

Jag pendlade på helgerna mellan GBG och Munkedal , Körde från gymnasieskolan skamsen till barnmorskan i Munkedal där flickvännen och blivande svärnor väntade .( Vad skulle svärmor säga ) , vi var ju bara 17 och 19 år gamla

Körde flyttlasset från GBG och Munkedal med den bilen till Klostergatan 22 i Kungälv. ( Nu skulle man gå i kloster !! )
Vi hämtade hem nyfödd Malin i den början av sept 78 , körde nygifta i den , tappade alla bröllopspresenter efter att jag glömt dom på taket 18 nov 1978 ,

EFB596 såldes 1979-03-13 till en då ca 65 årig farbror från Svanesund som bara kört sin 3vxl PV , jag fick provköra för honom då denna var 5vxl , + köra hem den för honom , priset var då 4000kr , han fortsatte att köra PVn ,
144 an bara ibland på söndagarna sa han , ( jag ringde honom ibland och sa att jag kunde vara intresserad att köpa tillbaks bilen nån gång ) Farbrorn ( Arne ) blev runt nittio år , dog 2001 .

2001-12-12 köpte Sprängaren i Arntorp ( 500m från där vi bor idag ) bilen , han körde aldrig utan den stod i hans ladugård tills den blev till salu.
Jag såg den på blocket på vintern 2006-2007 , priset var då 7500kr ,

Åkte med en kompis och kikade på EFB596 , konstigt ! den såg istort sett likadan ut som när jag lämnade den för 28 år sen.
Hur som helst blev det ingen affär , den var inte besiktigad på länge och vi bodde i trångt då så plats fanns inte,

Den såldes till Lennart i Lödöse och han fixade till den med bromsrenovering mm , besiktigades och kördes som andra bil till och från mest sommartid , annars gjorde han inget utan körde med den.

Då han och hans fru bygger hus och inte anser sig ha tid att göra EFB riktigt fin beslutar dom sig för att sälja och köpa ett finare färdigt exemplar av Volvo 144 sport. De har hittat en !

Jag har under alla år haft koll på EFB , vart den finns och så , jag visste att den fanns runt Lödöse och att ägaren heter Lennart , Har många gånger tänkt att ringa och fråga om bilen.

Lennart lägger ut den på blocket utan bild och skriver Volvo 144Sport -67 mörkblå säljes i trakten kring Lödöse .
Efter kaffet den dagen kollar jag blocket och det har för 10 minuter sen poppat upp en Volvo 144Sport -67 mörkblå nära Lödöse till salu utan bild.

Jag känner att det måste vara den bilen , nu är det kört , EFB skall säljas , Hinner jag ?
Ringer upp annonsören , Lennart svarar hallå , Hej det gäller bilen , Ja -- hör jag , min första fråga ,

Är det EFB596 du har att sälja ?? Lennart blir lite tyst först och svarar sedan ,
Jaa det är det tror jag ??? Jag berättar om bilen och han lovar att jag skall få titta på den utan stress , den är garagerad på Orust och är lite svår att få ut.

Idag hade han fått ut den och ville visa den , vi bestämde på ST1 vid Hisings Kärramotet 18.30 , Det var en underlig känsla att se EFB596 igen i det dunkla skenet av gula lampor.

Utrustad med stark ficklampa kunde jag konstatera att skicket var OK med tanke på så många år som gått , ladugårdsförvaringar mm.Nästan allt fanns kvar, Nackskydden och fårskinnspälsen är borta

Enklare typ av sidomarkeringar sitter på nu ,
Priset blir nu 9000kr , jag tror både jag och Lennart är nöjda. Motolitaratten med 123GT tutknapp har jag kvar och skall monteras.

Den behöver en rejäl omlackering då den redan 1977 var garagelackerad av försäljaren i Hallinden , Nu kom jag på namnet Rolf hette han.
Rolf hade föresten bytt ut hela fronten inklusive innerskärmar då den varit rejält krockad på 70-talet.

Vissa bilar lever ett långt liv om dom har tur. Idag löses in och skrotas bilar även efter mindre krockar.
Nu återstår bara för Malin att lägga sig raklång i baksätet för åktur igen utan barnvagnsinsats.

Skall göra den i bättre skick och behålla den som sommarbil

Mvh Dan <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en kul historia Dan L alltid kul om man får tillfälle att köpa tillbaka ett kul minne.. :) tyvärr är ju chanserna oftast små att få återse nån gammal pärla man ägt..kan bara gratulera dig till ditt fynd.. oregonian_congratulations.gif <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->trevlig historia! kompisen farsa köpte tillbaks sin pappas motorcykel, som inte ägts av familjen på 60 år. det va den som tog dom från danmark till sverige. dock i skit dåligt skick. han hade jagat den i 15 år. och nu är den i nyskick efter motorn varit nere i danmark på total renovering. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var inte dåligt , Köpa tillbaks MCn efter 60år , och nu i nyskick dessutom.

Undrar var min SM50 tog vägen , det enda jag har sparat är typintyget som jag hade i plånboken den kvällen jag träffade min nuvarande fru , hon som fick ont i fötterna vid luftning av bromsarna !!

Skrev upp hennes telnr och adress på på typintygets baksida den kväll i aug -75 vi träffades i folkparken, Hunnebostrand.
Det var månsken och SM50 var gömd i ett buskage.

Sparade typintyget därför, likaså programmet för den kvällen då
Thor-Erics spelade.

Skall ge Musköchrister det ramnumret , kanske han har den moppen bland sitt stall av SM50 ! <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
bjo
Inlägg: 382
Blev medlem: 31 jul 2010, 23:00
Ort: Mellerud / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket trevlig historia Dan!

Det dröjer innan jag ska leta upp min första bil då jag fortfarande äger den, Bubbla -70 köpt för ett par år sedan :P

Men jag ska när jag ha tid skriva ner historien om när min farfar grävde upp sin gamla gengasmotorcykel från kriget... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bjo skrev:Mycket trevlig historia Dan!

Det dröjer innan jag ska leta upp min första bil då jag fortfarande äger den, Bubbla -70 köpt för ett par år sedan :P

Men jag ska när jag ha tid skriva ner historien om när min farfar grävde upp sin gamla gengasmotorcykel från kriget...
Jag väntar med spänning på den historian.

Själv har jag grävt upp en Zundapp -68a som är på väg att bli moppe igen efter många år i jorden , den kallas för Uppståndelsen ! <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt kul läsning! Hoppas att man får se bilder på den :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:en kul historia Dan L alltid kul om man får tillfälle att köpa tillbaka ett kul minne.. :) tyvärr är ju chanserna oftast små att få återse nån gammal pärla man ägt..kan bara gratulera dig till ditt fynd.. oregonian_congratulations.gif
Tackar för det Raketaren och ni andra. <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köpte en splitterny 125a när jag var 15
Sen köpte jag tillbaka den 25år senare å den hade bara gått ngr hundra mil sen jag sålde den..men nu säljs den aldrig igen.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt kul Dan ! Jag är också en sådan som har lite halv-koll på mina ägda fordon.. men det är över 60 st att hålla reda på sedan mitten -70 talet :?

Denna tråd tex: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=5407&mforum=raketsport

Fortsätt gärna minnas, :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Riktigt kul Dan ! Jag är också en sådan som har lite halv-koll på mina ägda fordon.. men det är över 60 st att hålla reda på sedan mitten -70 talet :?

Denna tråd tex: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=5407&mforum=raketsport

Fortsätt gärna minnas, :wink:
Jag kollade din Trike HEMMAGJORD , Jättefrän
Nu för tiden är det nog inte många som bygger TRIKE <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:Jag köpte en splitterny 125a när jag var 15
Sen köpte jag tillbaka den 25år senare å den hade bara gått ngr hundra mil sen jag sålde den..men nu säljs den aldrig igen..
Låter vettigt doktorn ! Vilken FLAX att den inte rullat mer och fanns kvar.
Vad var det för 125a , du väntade väl med att köra tills du var 16 innan du provkörde den ?? :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dan L skrev:
bjo skrev:Mycket trevlig historia Dan!

Det dröjer innan jag ska leta upp min första bil då jag fortfarande äger den, Bubbla -70 köpt för ett par år sedan :P

Men jag ska när jag ha tid skriva ner historien om när min farfar grävde upp sin gamla gengasmotorcykel från kriget...
Jag väntar med spänning på den historian.

Själv har jag grävt upp en Zundapp -68a som är på väg att bli moppe igen efter många år i jorden , den kallas för Uppståndelsen !
Den uppgrävda dappen vill vi se bilder på.... jag vill iallafall :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dan L skrev:
bjo skrev:Mycket trevlig historia Dan!

Det dröjer innan jag ska leta upp min första bil då jag fortfarande äger den, Bubbla -70 köpt för ett par år sedan :P

Men jag ska när jag ha tid skriva ner historien om när min farfar grävde upp sin gamla gengasmotorcykel från kriget...
Jag väntar med spänning på den historian.

Själv har jag grävt upp en Zundapp -68a som är på väg att bli moppe igen efter många år i jorden , den kallas för Uppståndelsen !

jo såna projekt har man ha ha.. å det är dom som är dom mest intressanta..har en 98cc dkw diamant -30talare som legat nergrävt i en renhage i en djäkla massa år sedan har jag även en monark 98 som även den legat nergrävd motorn var som en ärgig klump men transen vxl.lådan är som ny har foton om ngn vill se.. <!-- </EdIndex> --></div>
Windsor50
Inlägg: 228
Blev medlem: 14 dec 2010, 00:00
Ort: Hultsfred, Småland

Inlägg av Windsor50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gärna bilder både före och ev efter <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar