Humortråden

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Humortråden

Inlägg av Micke S »

Här han nog frun fått vara med och välja färg slider_anon.gif

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Humortråden

Inlägg av zappafan »

Hasse skrev:Den här var väldigt rolig. Eller hur Jossan?


Bild
Måste bli slider_score.gif
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: Humortråden

Inlägg av Raketaren »

zappafan skrev:
Hasse skrev:Den här var väldigt rolig. Eller hur Jossan?


Bild
Måste bli slider_score.gif

staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Humortråden

Inlägg av Raketsport »

:no_no: Somliga har då väldigt tråkig humor

Jag visst inte att Hasses smiley hade en baksida men det har den tydligen Bild :wink:
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Humortråden

Inlägg av billykid »

zappafan skrev:
Hasse skrev:Den här var väldigt rolig. Eller hur Jossan?


Bild
Måste bli slider_score.gif
.
.
.
slider_score.gif
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Humortråden

Inlägg av Raketsport »

Det här måste väl räknas som ett skämt :?:
DSC_0321.JPG
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Humortråden

Inlägg av Hasse »

Raketsport skrev:Det här måste väl räknas som ett skämt :?:
Vid 65 så gissar dom att jag ska "få" 14500 brutto. Sen blir det ju en liten peng från tjänstepension också. 1989 tog jag en privat pensionsförsäkring
på 400:-/mån. Det ångrar jag inte, en sån pass liten summa kan/kunde jag avvara varje månad utan att jag fick blanda bark i brödet.

Men det blir ju en liten förbättring när jag blir pensionär pga att det är rätt många år jag betalat in.


Det är galghumor alltså. :wink:
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Humortråden

Inlägg av pnilz »

Hasse skrev:
Raketsport skrev:Det här måste väl räknas som ett skämt :?:
Vid 65 så gissar dom att jag ska "få" 14500 brutto. Sen blir det ju en liten peng från tjänstepension också. 1989 tog jag en privat pensionsförsäkring
på 400:-/mån. Det ångrar jag inte, en sån pass liten summa kan/kunde jag avvara varje månad utan att jag fick blanda bark i brödet.

Men det blir ju en liten förbättring när jag blir pensionär pga att det är rätt många år jag betalat in.


Det är galghumor alltså. :wink:
Jag ska få jobba tills jag är 68år och 8månader för vi unga lever så länge! :D

Tur man har privat pensionssparande och itp2 pension! Så kanske man har möjlighet att gå hem nån gång!
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Humortråden

Inlägg av Hasse »

pnilz skrev: Tur man har privat pensionssparande
Förståndigt. Du går från klarhet till klarhet. :thumb:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Humortråden

Inlägg av Micke S »

Ja det finns nog knappt någon i Sverige som inte blir skitnödig när det oranga kuvertet öppnas :shock: Det spelar inte heller någon direkt roll om man har tjänat väldigt lite eller bra. Jag tror att det slår i taket i trakterna av 15 k före skatt. Så har man inte någon tjänstepension eller eget sparande så ger även en så förhållandevis hög allmän pension ett netto som ligger 1000 kr under gränsen för fattigdom enligt EU norm. Inte nycket att hurra för precis.

Ett bra ställe att kolla på när man kan sluta jobba är på http://www.minpension.se Vid en första anblick kan även det se dystert ut med tjänstepension och allt inräknat. Men prognosen bygger på att livslängden blir maximal. Det kan man ju hoppas att den gör men behovet av pengar går sannolikt ner efter 75 års ålder även om man hänger med 10 år till sedan. Anpassar man då uttagen för att ge mer under t.ex. de första 10 åren och lite mindre sedan livsvaraktigt så gör det väldigt stor skillnad under de år som man är mer aktiv än senare i livet.

Staten gör dock allt för att få oss att jobba längre för att få in pensionspengar och givetvis med baktanken att man ska trilla av pinn och inte ta ut något för egen del alls. Prognosen i det oranga kuverter anges t.ex. bara för uttag från 63 till 67 års ålder. Trots att alla som jobbar ha rätt att gå vid 61. Prognosens utformning i kombination med den massiva propaganda som vi bombarderas av att man måste jobba längre för att få det skapligt påverkar väldigt många människor. Men verkligheten är att de som bäst skulle behöva ett pensionslyft kommer att i princip jobba gratis från t.ex. 63 till 67 jämfört med att gå i pension. För låginkmsttagare, vilket är den största gruppen av alla löntagare, så ger det högst en tusing efter skatt. Att jobba för 1000 kr mer i månaden än att inte jobba alls passar bra i den här tråden för det är ju ren humor. Om än ett väldigt dåligt skämt från staten.

Jag skriver allt detta för att om möjligt ge idéer och hopp till dem som tror att de måste jobba till 65 eller 67. Det gör inte så stor skillnad att sluta tidigare. Den stora skillnaden uppkommer när tillräckligt många har förstått det och väljer att sluta. Då skapas nya problem men det drabbar i första hand dem som jobbar, vilket inte är något att vara glad för varken som pensionär eller löntagare.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Humortråden

Inlägg av Baronen »

Med min kroppskondition så är jag glad om jag kommer till pensionsåldern.. Tur det är långt dit! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Humortråden

Inlägg av selma »

Baronen skrev:Med min kroppskondition så är jag glad om jag kommer till pensionsåldern.. Tur det är långt dit! :)
Så du hinner börja ett nytt liv menar du :wink:
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Humortråden

Inlägg av Baronen »

selma skrev:
Baronen skrev:Med min kroppskondition så är jag glad om jag kommer till pensionsåldern.. Tur det är långt dit! :)
Så du hinner börja ett nytt liv menar du :wink:
Det gör väl alla efter nyår :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Humortråden

Inlägg av T M »

:twisted:

S S Utmaning! mistick_yes.gif
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Humortråden

Inlägg av JoNo »

T M skrev::twisted:

S S Utmaning! mistick_yes.gif
Ha ha fan va jag garva! :lol: :lol:
Skriv svar