Crescent Compact-renovering
Crescent Compact-renovering
Sådär ja, då trillade man dit i mopedträsket igen . Köpte en Compact av en kompis som skall helrenoveras med första delmålet att få den körbar.
Hyfsat komplett men tyvärr har motorn satt sig...och det är inte kolven. Det går att snurra kopplingskorgen lite åt vardera håll men inte runt runt runt så att säga. Ska spräcka motorn ikväll och se vad som hänt (öppnade högersidan i förrgår och såg att det var snustorrt på olja ).
Kopplings- och växelarmen är helt stumma också, går inte att rubba.
Frågor: Soppakranen på högersida = 69-72a? Vad för originalfärg tror ni? Hur gör ni som renoverar, kör ni på en färg som fanns under årsmodellen eller tar ni reda på vad det varit för färg på just er moped?
Visst är cylindern för en fläktkyld monterad på nu? Har letat mig fördärvad efter en fartvindkyld + topplock men hittar det inte? Nån här som har att sälja (1 hk original alltså)?
Lite bilder på liket:
Originalfärg nånstans...? Tror inte det va? :
Hyfsat komplett men tyvärr har motorn satt sig...och det är inte kolven. Det går att snurra kopplingskorgen lite åt vardera håll men inte runt runt runt så att säga. Ska spräcka motorn ikväll och se vad som hänt (öppnade högersidan i förrgår och såg att det var snustorrt på olja ).
Kopplings- och växelarmen är helt stumma också, går inte att rubba.
Frågor: Soppakranen på högersida = 69-72a? Vad för originalfärg tror ni? Hur gör ni som renoverar, kör ni på en färg som fanns under årsmodellen eller tar ni reda på vad det varit för färg på just er moped?
Visst är cylindern för en fläktkyld monterad på nu? Har letat mig fördärvad efter en fartvindkyld + topplock men hittar det inte? Nån här som har att sälja (1 hk original alltså)?
Lite bilder på liket:
Originalfärg nånstans...? Tror inte det va? :
MVH
/ MrSpokk
/ MrSpokk
Toppen är fel såvitt minns, det ska vara den stora toppen.
Dock har jag absolut för mig att det såldes exemplar av dessa moppar med denna lilla cylinder, kombinerat med den stora toppen.
Ser egentligen inte klokt ut men för kylningens skull så räckte det säkert till då enhästarna sannolikt inte utvecklade några högre temperaturer.
Dock har jag absolut för mig att det såldes exemplar av dessa moppar med denna lilla cylinder, kombinerat med den stora toppen.
Ser egentligen inte klokt ut men för kylningens skull så räckte det säkert till då enhästarna sannolikt inte utvecklade några högre temperaturer.
Hej.
Den ramen du har är en compact 1248. Dom hade vad jag vet bensin kranen på höger sida. Dom tillverkades 69-78. Dom ramar som har bensin kranen på vänster sida heter 1252 och dessa satt de tre växlade och fot växel på.
Anledningen till att soppa kranen sitter på väster sida på 1252 är för hastighets mätar drivningen sitter i vägen på den treväxlade motorn.
Den ramen du har är en compact 1248. Dom hade vad jag vet bensin kranen på höger sida. Dom tillverkades 69-78. Dom ramar som har bensin kranen på vänster sida heter 1252 och dessa satt de tre växlade och fot växel på.
Anledningen till att soppa kranen sitter på väster sida på 1252 är för hastighets mätar drivningen sitter i vägen på den treväxlade motorn.
den här tråden har jag missat att svara på.
soppakran på höger sida avslöjar den som -72 eller äldre. man satte den på vänster sida på alla efter -72.kolla efter gjutdatum i blocken när den är isär en cirkle med årtal i och en punkt för varje månad.
hastighetsmätare var inte orginalmonterat från fabrik, så den datummärkningen är oanvändbar på din moppe.
framnavet kom 72, har den leleu även bak kan man misstänka -72a.
då kan den ha båda cylindrarna. 71 eller äldre så ska den ha lilla cylindern och stora toppen.
det var väldigt få moppar som hängde med en sån tidig 1248 otrimmad mot otrimmad.
lacka den i vilken färg du vill. orginal var den bara en gång. nyrenoverad och nylackad kan den bli hur många gånger som helst.
erlan
soppakran på höger sida avslöjar den som -72 eller äldre. man satte den på vänster sida på alla efter -72.kolla efter gjutdatum i blocken när den är isär en cirkle med årtal i och en punkt för varje månad.
hastighetsmätare var inte orginalmonterat från fabrik, så den datummärkningen är oanvändbar på din moppe.
framnavet kom 72, har den leleu även bak kan man misstänka -72a.
då kan den ha båda cylindrarna. 71 eller äldre så ska den ha lilla cylindern och stora toppen.
det var väldigt få moppar som hängde med en sån tidig 1248 otrimmad mot otrimmad.
lacka den i vilken färg du vill. orginal var den bara en gång. nyrenoverad och nylackad kan den bli hur många gånger som helst.
erlan
Sådär ja, städat ur garaget så jag äntligen kan gå där igen...vart helt fullt med skräp tidigare.
Tog även fram borrmaskin och borrade ur nitarna till skylten och färgen under är orange = Mandarin? Hittade också en äldre tråd här där killen letat upp rätt kulör (RAL 2011) så den får det bli! (http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 5dffff476b)
[/URL]
Tog även fram borrmaskin och borrade ur nitarna till skylten och färgen under är orange = Mandarin? Hittade också en äldre tråd här där killen letat upp rätt kulör (RAL 2011) så den får det bli! (http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 5dffff476b)
[/URL]
MVH
/ MrSpokk
/ MrSpokk
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
Och du är ifrån?Neifelheim skrev:såg först nu att du va hillestorpare. en chappis så att säga...
Sådär ja, då vart motorn kluven. Inte konstigt att den knappt gick att rubba...liiite torr på olja om man säger så.
Kopplingslagret känns helkass, droppade på olja och fick snurr på det men fy fan va det skorrar och låter...dags att byta. Hur är det med nya kopplingslager idag - är allt Kinaskit? Vad göra...?
Kluven: https://www.dropbox.com/s/wwc4r3p3t05yd ... .31.28.jpg
Lite torr på olja: https://www.dropbox.com/s/52nyzmi2e5s5u ... .38.43.jpg
MVH
/ MrSpokk
/ MrSpokk
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
Hej 1967 1247 Compact 2-växlad Hand Husqvarna med kick. En compact moped för stadstrafik. Tank i ramen och luftningsskruv. Teleskopfjädring fram och swinggaffel med dämpare bak. Baklykta i blankmetall med sidoprismor och utan bromsljus. Ingen hastighetsmätare. Kromade ram/motorbågar och stag under pakethållaren. 20" fälg.
Verktygskassett/rulle av lackerad metall.
Extra tillbehör: Vindskydd och hastighetsmätare.
Lack: Metallblå
här har du en sida för alla MCB Compact
http://www.compacten.com/
Verktygskassett/rulle av lackerad metall.
Extra tillbehör: Vindskydd och hastighetsmätare.
Lack: Metallblå
här har du en sida för alla MCB Compact
http://www.compacten.com/
Re: Crescent Compact-renovering
Nej, detta är inte en självdöd tråd - mopeden finns kvar (om än i 1000 delar) och ska i mån av tid och pengar fås igång...så snart som möjligt...
Fråga - jag kanske har tillgång till att få pulverlackera ramen - är det ett bra val, eller ska man köra på sprayfärg?
Vad kör man i sådana fall för underbehandling innan man pulverlackerar? Plåtrent?
Ett alternativ är att köra ett lager primer (pulver) och sen lacka uppe på det för att få mer rostskydd. Vad tror ni om det?
Fråga - jag kanske har tillgång till att få pulverlackera ramen - är det ett bra val, eller ska man köra på sprayfärg?
Vad kör man i sådana fall för underbehandling innan man pulverlackerar? Plåtrent?
Ett alternativ är att köra ett lager primer (pulver) och sen lacka uppe på det för att få mer rostskydd. Vad tror ni om det?
MVH
/ MrSpokk
/ MrSpokk