mopedfraktare.
mopedfraktare.
jag blir mer och mer sugen på att kosta på mig en bil speciellt för att åka på mopedträffar mm med.
tanken är att då kan en eller två mopeder stå redo hela tiden, fastspända och klara. dessutom skulle det kännas tryggt att ha en reservbil att ta till jobbet om den vanliga krånglar. eller behöver lite översyn.
dock vet jag inte riktigt vad jag vill ha.
det ska gå att bädda i den och övernatta i den. efter att man lastat ur.
ett tag var jag inne på en typ husbil där man skulle kunna lasta moped längst bak, och sova mellan moppe/moppar och framsätena. men det har jag avfärdat som för stort och klumpigt.
första iden var en ford escort express, sen kom tanken på en gammal ambulans, och senaste tanken är en toyota hiace eller en cheva astro.
är det några andra här på forumet som har nån bil köpt med mopedfrakt i åtanke?
ideer mottages tacksamt. har kommit fram till att jag behöver minst 180cm längd på lastutrymmet, det är min, helst 200cm+
absoluta smärtgränsen prismässigt ligger på 30000, då ska jag inte behöva kosta på en krona till för att få den som jag vill ha den. och jumer jag räknar med att behöva kosta på i delar och arbete så sjunker betalningsviljan för bilen.
blocket tror jag att jag har koll på, men andra tips tas gärna emot, även om det här inte är tänkt som nån köpestråd, utan som en ide-tråd.
erlan
tanken är att då kan en eller två mopeder stå redo hela tiden, fastspända och klara. dessutom skulle det kännas tryggt att ha en reservbil att ta till jobbet om den vanliga krånglar. eller behöver lite översyn.
dock vet jag inte riktigt vad jag vill ha.
det ska gå att bädda i den och övernatta i den. efter att man lastat ur.
ett tag var jag inne på en typ husbil där man skulle kunna lasta moped längst bak, och sova mellan moppe/moppar och framsätena. men det har jag avfärdat som för stort och klumpigt.
första iden var en ford escort express, sen kom tanken på en gammal ambulans, och senaste tanken är en toyota hiace eller en cheva astro.
är det några andra här på forumet som har nån bil köpt med mopedfrakt i åtanke?
ideer mottages tacksamt. har kommit fram till att jag behöver minst 180cm längd på lastutrymmet, det är min, helst 200cm+
absoluta smärtgränsen prismässigt ligger på 30000, då ska jag inte behöva kosta på en krona till för att få den som jag vill ha den. och jumer jag räknar med att behöva kosta på i delar och arbete så sjunker betalningsviljan för bilen.
blocket tror jag att jag har koll på, men andra tips tas gärna emot, även om det här inte är tänkt som nån köpestråd, utan som en ide-tråd.
erlan
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
Vw transporter dubbelhytt borde funka bra för ändamålet. Är du kortväxt så kan du sova i baksätet, annars funkar flaket bra om du har kapell. Bara att ha en ihoprullad madrass liggandes i baksätet och lägga ut den på flaket när mopederna är av.
Även enkelhytt borde funka bra, då kan du ha madrassen på flaket, framför mopederna när du kör.
Du hittar nog en hygglig 80tals pickup för 30k, även om 70 talarna är tuffare ;)
Även enkelhytt borde funka bra, då kan du ha madrassen på flaket, framför mopederna när du kör.
Du hittar nog en hygglig 80tals pickup för 30k, även om 70 talarna är tuffare ;)
vad gäller VWs modeller så är det nog en LTskåp som känns mest lockande.lasslo skrev:Vw transporter dubbelhytt borde funka bra för ändamålet. Är du kortväxt så kan du sova i baksätet, annars funkar flaket bra om du har kapell. Bara att ha en ihoprullad madrass liggandes i baksätet och lägga ut den på flaket när mopederna är av.
Även enkelhytt borde funka bra, då kan du ha madrassen på flaket, framför mopederna när du kör.
Du hittar nog en hygglig 80tals pickup för 30k, även om 70 talarna är tuffare ;)
modeller med boxermotor är inte ens med i matchen.
vill jag sova på ett flak under kapell så har jag redan en LT45.
den har dock stått still i sommar och jag har letat bränsletank och tankarmatur till den.
erlan
Äsch dubbelhytt är bara en löjlig kompromisslösning, enkelhytt är mycket ballare, jämför tvådörrrars och fyrdörrars bilmodeller.erlan skrev:vad gäller VWs modeller så är det nog en LTskåp som känns mest lockande.lasslo skrev:Vw transporter dubbelhytt borde funka bra för ändamålet. Är du kortväxt så kan du sova i baksätet, annars funkar flaket bra om du har kapell. Bara att ha en ihoprullad madrass liggandes i baksätet och lägga ut den på flaket när mopederna är av.
Även enkelhytt borde funka bra, då kan du ha madrassen på flaket, framför mopederna när du kör.
Du hittar nog en hygglig 80tals pickup för 30k, även om 70 talarna är tuffare ;)
modeller med boxermotor är inte ens med i matchen.
vill jag sova på ett flak under kapell så har jag redan en LT45.
den har dock stått still i sommar och jag har letat bränsletank och tankarmatur till den.
erlan
Att åka LT är som att ta på sig långkalsonger på sommaren, bara onödigt.
Själv drömmer om att lasta upp flakan på flaket på 67an och bara bege mig, men den dagen, den pensionen... Sen drar man en smäcker Eriba bakom, så har man ett ekipage värt världens avund.
Annars, om man inte bryr sig om nostalgifaktorn, så är även de nyare transporterna bra bruksisar, driftsäkra, lätta att få tag i delar till och relativt lättmekade.
MCB 1189 Flakmoped "Rose"
Suzuki K50 "Suzi"
... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell...
Suzuki K50 "Suzi"
... och ett gäng folkabussar från 60-talet i varierande stadie av förfall och modell...
skulle jag ha ett nostalgiskt fordon skulle en duett stå högst på önskelistan.
men nu är det av minimalt intresse.
viktigaste egenskapen är att det ska vara anständigt bekvämt att köra.
börjar plånboken/snåltarmen göra sig hörd så dras blickarna tillbaka till escort skåpet. men den känns lite i minsta laget.
vänder man så blicken mot en personbils baserad ambulans så är det ju lätt att inse att den är betydligt dyrare att använda. men finns det nån personbilsbaserad skåpbil där emellan? mopparna ska kunna stå upprätt är det tänkt. jag kommer inte på nåt.
erlan
men nu är det av minimalt intresse.
viktigaste egenskapen är att det ska vara anständigt bekvämt att köra.
börjar plånboken/snåltarmen göra sig hörd så dras blickarna tillbaka till escort skåpet. men den känns lite i minsta laget.
vänder man så blicken mot en personbils baserad ambulans så är det ju lätt att inse att den är betydligt dyrare att använda. men finns det nån personbilsbaserad skåpbil där emellan? mopparna ska kunna stå upprätt är det tänkt. jag kommer inte på nåt.
erlan
denna ryms inte i min budget, men ballfaktorn är ju svårslagen.
http://www.blocket.se/stockholm/Packard ... m?ca=9&w=3
erlan
http://www.blocket.se/stockholm/Packard ... m?ca=9&w=3
erlan
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
- Alfredsson
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 29 sep 2012, 23:00
- Ort: Partille
Flaket är ca 185 cm långt på en Caddy mk1 har en sån själv med kåpa.erlan skrev:har du koll på hur långt flaket är på en caddy?
erlan
Måste man bort med kåpan så har jag ett spel som alltid sitter fast i ett träd bara att åka dit och hissa upp hur praktiskt som helst.
Faktiskt en av de bästa och praktiska bilar jag har haft.
Vet att flaket är mindre på nyare Caddy till förmån för cupén vet dock inte hur mycket tror ca 20-30 cm.
Skattevikt, kg: 1820erlan skrev:måste ju bekänna att jag har fördommar mot franska bilar.
måste man inte svepa en hela rödtjut så man kan tänka på franska innan man börjar meka med en sån?
hu långt lastutrymme har du i den?
erlan
Tjänstevikt, kg: 1310
Totalvikt, kg: 1820
Ursprunglig totaltvikt, kg: 1820
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1680
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2430
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2530
Max lastvikt, kg: 510
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 850
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 970
Kopplingsanordning : KULA
Kopplingsavstånd, mm: 3710
Kopplingsavstånd EU, mm:
Max kopplingsavstånd EU, mm:
Bromsuttag :
Lastutrymmets längd, mm: 1980
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm: 890
Utrustning:
Drivande axlar fram:
Drivande axlar bak:
Antal hjul: 4
Antal axlar: 2
Garanterat axel/boggitryck axel 1, kg: 850
Garanterat axel/boggitryck axel 2, kg: 1080
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 2600
Däckdimension axel 1: 165/70R14C
Däckdimension axel 2: 165/70R14C
Längd, mm: 4450 Bredd, mm: 1670
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568