Kedja till gammal cykel
Re: Kedja till gammal cykel
Så klart inte, men om det inte passar så är det mög...
Re: Kedja till gammal cykel
Klassiska Fauberhjul och NOS gängade bakdrev är inte längre bort än att PM:a till mejandybee skrev:...För du menar väl ändå inte att det ska monteras moderna fula drev (om det ens går hitta klassiska Fauber kedjehjul...).?
Re: Kedja till gammal cykel
Det gör det ju inte om kugghjulen är för breda för kedjan....andybee skrev:Så klart inte, men om det inte passar så är det mög...
Re: Kedja till gammal cykel
Det är ju inte bekräftat. Utifrån bilden och min erfarenhet av gamla cyklar så skulle jag bli förvånad om det sitter en bredare kedja än 1/8. Inte omöjligt, men mindre troligt. Står fast vid mitt råd om att gå till en annan cykelhandlare som begriper sig på det. Annars kan ju TS mäta tjockleken på drevet, så är den debatten ur världen...
Re: Kedja till gammal cykel
Du ändrar dig från att "ta gift" till "mindre troligt"
Ja, vi får väl se vad som framkommer...
Ja, vi får väl se vad som framkommer...
Re: Kedja till gammal cykel
Har aldrig sett en svensk 40-talare som haft annat än 1/8, men nån gång ska väl vara den första...
Re: Kedja till gammal cykel
Ja, kommer bilder blir det nog så.
Om du kollar kugghjulen så ser du att kuggarna blir svagt V-formade runt cirkelns omkrets. Förflyttar man då kedjan utåt så kommer avståndet mellan kuggen att ökas och det ser ut som om delningslängden inte stämmer.
Jag börjar känna mig ganska säker på den här cykeln har bredkedjan 1/2 x 3/16 fast det egentligen inte heter bredkedja, det är bara jag som kallar det så. Nymans katalog från 1949 har inget särskilt namn mer än "cykelkedja" och sedan dimensionen.
För mig är bredkedja vanlig på Hermes ballongcyklar och allt som har med trpt att göra som transportcyklar, paketcyklar, tandemcyklar m.m. men jag har även sett monterat på vanliga cyklar och främst då herrcyklar
Om du kollar kugghjulen så ser du att kuggarna blir svagt V-formade runt cirkelns omkrets. Förflyttar man då kedjan utåt så kommer avståndet mellan kuggen att ökas och det ser ut som om delningslängden inte stämmer.
Jag börjar känna mig ganska säker på den här cykeln har bredkedjan 1/2 x 3/16 fast det egentligen inte heter bredkedja, det är bara jag som kallar det så. Nymans katalog från 1949 har inget särskilt namn mer än "cykelkedja" och sedan dimensionen.
För mig är bredkedja vanlig på Hermes ballongcyklar och allt som har med trpt att göra som transportcyklar, paketcyklar, tandemcyklar m.m. men jag har även sett monterat på vanliga cyklar och främst då herrcyklar
Re: Kedja till gammal cykel
Som du skriver så användes grövre kedja till transportcyklar och dyl. Är starkt tveksam till att monterade dessa på standardcyklar. Men någon kan ju bytt dreven under tidens gång och då tagit vad man hade i hyllan. Dock är kedjehjulsmönstret samma som jag sett på flera andra Örnen, dvs påminnande om Monark, men inte droppformade hål, utan lite kantiga.
Re: Kedja till gammal cykel
Det är ett sånt kedjehjulsmönster även på min Örnen 28" herr. Min uppfattning är att man ofta bekvämt griper förklaringen "utbytt" när inte detaljen överensstämmer med tankemönstret. Men tiden har lärt mig det kan ha varit så från början av olika anledningar. Bredkedja har jag sett på flera vanliga herrcyklar och varför skulle det inte kunna vara så från början när det byggdes cyklar i nästan varje byhåla?
Hur många olika svenska cykelmärken har det funnits egentligen?
1/2 x 1/8
Hur många olika svenska cykelmärken har det funnits egentligen?
1/2 x 1/8
Re: Kedja till gammal cykel
Suck...svara på det här då: Av vilken anledning skulle man sätta en grövre kedja än nödvändigt från fabrik? Örnen var inget bonnmärke, utan hyfsat stor fabrik, så du säkert vet.
Re: Kedja till gammal cykel
Jag vet att vi har haft en vad jag tror är en 3/16 kedja. Det var nämligen så, att när vi skulle montera en ny 1/8 kedja så passade denna inte på det nya bakdrevet, som konstaterades vara ett Novo-transportdrev. Vi hade tur, för några månader tidigare fick vi en kartong med Renold-kedja i just den dimensionen (1/8 x 3/16), som vi nu behövde. Exakt hur många länkar denna innehöll kan jag inte säga på rak arm, men det rörde sig säkerligen om en lösviktsbeställning om ca. 150-200 länkar.
Själv undviker jag i det längsta kinesiska kedjor, även om alla inte är dåliga, som 56:an säger. Jag håller mig uteslutet till Coventrys och Unions gamla kedjor, vilka jag anser är de bästa efter C.E. Johanssons.
Själv undviker jag i det längsta kinesiska kedjor, även om alla inte är dåliga, som 56:an säger. Jag håller mig uteslutet till Coventrys och Unions gamla kedjor, vilka jag anser är de bästa efter C.E. Johanssons.
Re: Kedja till gammal cykel
För att reda ut detta behöver du veta tjockleken på kedjehjulet och drevet, ElCabo. Kolla på flera ställen och återkom med siffrorna.
Re: Kedja till gammal cykel
Oj, vilket engagemang, fantastiskt. Jag tröttnade ju lite och har inte tittat in här på ett tag. Blev lite moped mek istället. Jag har mätt tjockleken på klingorna och den varierar lite mellan 4,7 och 4,9 mm. Tittar man på spetsarna så ser de i mina ögon inte väldigt slitna ut, de borde väl knappast ha kvar avfasningarna om de vore slitna? Tycker de ser nästan oanvända ut?
Bifogar också bild på klingorna uppifrån.
Bifogar också bild på klingorna uppifrån.
- Bilagor
-
- P1050359.JPG (216.61 KiB) Visad 9886 gånger
Re: Kedja till gammal cykel
man kan ju använda den gamla kedjan, lägg den i en balja med motorolja, eller automatlådeolja med en skvätt lacknafta i och låt den ligga där nån vecka.
och bänd och böj loss varje ställe där den rostat fast, kladdigt och tråkigt men efter några dagar och böjningar så brukar det lossna, har gjort detta med framgång själv och kedjorna funkar utan problem..................
och bänd och böj loss varje ställe där den rostat fast, kladdigt och tråkigt men efter några dagar och böjningar så brukar det lossna, har gjort detta med framgång själv och kedjorna funkar utan problem..................
Re: Kedja till gammal cykel
Drevet på bilden är ett "breddrev" strax under 5 mm som dina mått. mätte ett "smaldrev" till 3 mm brett
Däremot är dina drev ganska hårt slitna synes på hur urgröpta de är. Det som är svårast med ditt framdrev är att det verkar vara 46 - 52 tänder, den bästa källan till ett med örnens utseende är en gammal motionscykel. Så en lösning är att byta dreven till smala i m m är det inget helgerån utan ett sätt att få hojen funktionell.