Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Hynboholm »

Ser ut att bli bra det där!
Ljudnivån på vrålapan är dock inget vidare tycker jag.
En extra dämpare är nog att föredra.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av erlan »

JRA: har inte du hört hur dom piporna låter när du varit på Mellstaträffen?
men jag vill beskriva det som en halvmesyr till dämpning som ger en rätt oangenäm ton.
en öppen stinger låter visserligen mer, men även vackrare.

Men en nyfiken fråga som dök upp i mitt huvud nu: är det samma mått på dom piporna med både sachs och zyndappfäste?

erlan
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

erlan skrev: Men en nyfiken fråga som dök upp i mitt huvud nu: är det samma mått på dom piporna med både sachs och zyndappfäste?

erlan
Har inte jämfört dom då jag inte haft sådana samtidigt.
Spontant tror jag att det endast skiljer anslutningen mot cylindern men någon annan vet kanske bättre?
Användarens profilbild
glava
Forumsponsor
Inlägg: 172
Blev medlem: 17 aug 2009, 23:00
Ort: Glava, Värmland

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av glava »

Spontant tror jag att det endast skiljer anslutningen mot cylindern men någon annan vet kanske bättre?
Helt korrekt.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

Klent med uppdateringar, det är väl dags nu.
Jobbresorna tar sin tid, har hunnit med Schweiz, England, Italien och Västerås i Januari... 8)
Helgerna är besvärande korta, tyvärr.

Moppen är nerflyttad till hobbyrummet i källaren, rummet kallas "K1" (katastrof-rummet), mitt hobbyrum:
Bild

Sökte ju ett tomt motorblock att ha under byggtiden, fick tag på två halvor för en femtiolapp på Puchverkstans mekare.
Bryr mig inte om vad som är felet, ska ju inte montera eller köra med dom, ser att ett motorfäste är svetsat och andra halvan har lite PlasticPadding, spelar mig ingen roll:
Bild

Till ett tidigare projekt byggde jag en sliplåda, den kom till pass igen:
Bild

Fördelen med ett skrotat block är att man kan grotta friskt, utan att tänka på annat än frigång för 74cc-cylindern.
En roterande fil i Atlas 19000-varvaren avverkar friskt i aluminium.
Bild

Här sitter motorn på plats, cylindern placerad på rätt plats, nu kan bygget gå vidare:
Bild

Fick idag tid att gå till jobbets prototypverkstad och leka med rostfritt stål i svarven och fräsen:
Bild
Övre vänster visar plattan som ska bli till insuget, plattan till höger ska bli adapterplattan till avgasröret.
Ringen nere till vänster är till insuget och den cylindriska delen ska hjälpa mig att bestämma längden på adaptern till avgasröret.

Till insugsröret behöver jag ett rör i ungefär 45-graders vinkel, sedan ett annat projekt hade jag ett fint rör, det undre på bilden.
Ytterdiameter är 25 mm men innerdiameter 22,5. Jag ska ju köra med en 24mm förgasare och det kändes dumt att bygga med ett rör som stryper så jag fick leta vidare, hittade ett så kallat S-rör som används till rörinstallationer, ytterdiameter 28 mm och invändigt omkring 24,7, bättre att bygga på. Finishen är sämre än på det mindre röret men det kan inte hjälpas, tror att diametern begränsar mer än lite ojämnheter.
Bild

Tappen på insugets platta finns kvar av en anledning.
Jag skulle föredra att ha pinnbultar till både insug och avgasplatta men på grund av platsbrist kan jag inte montera muttrar. Insexskruvar blir enda alternativet och då insugsröret kommer att hänga en bit plus förgasarens vikt vill jag ha möjlighet att montera en extra stödskruv mot bryggan mellan flänsarna, om jag blir brydd för om gängorna ska klara brytkraften.
Bild
Håldiametern är 25 mm, nu ska jag matcha insuget och sedan borra upp plattan till 28 för att ta emot insugsröret.

För avgasröret ville jag kunna mäta in rörhylsan som måste svarvas mellan porten och rörets anslutning, det skiljer tre millimeters diameter på porten och rörets innerdiameter.
Det skiljer även på bultavståndet, 42 mm på cylindern och 50 mm på avgasflänsen så jag måste ha ett mellanstycke.
Jag behövde plana anläggningsytan vid porten, fick även frisera flänsarna för att ge plats åt avgasrörets fläns:
Bild
Ytan är inte den bästa men eftersom jag har en plåtskodd avgaspackning är jag inte brydd.

Här sitter avgasplattan monterad, uppstickande pinnbultar ska hålla avgasflänsen, den runda biten passar i avgasröret och genom att gänga den upp eller ner kan jag enkelt testa mig fram till passande längd på den cylindriska biten mellan avgasport och pipa:
Bild

Bild
Så snart jag bestämt längden på mellanstycket kommer jag givetvis att borra upp hålet i plattan för att passa mot port och mellanstycke.

Dessvärre kommer pipans vinkel att bli knasig, den är ju byggd för andra maskiner.
Bild
Bild

Jag kommer att såga en kil i framkant på pipan, ända uppe vid anslutingen, för att kunna böja ner röret och få det in under motorn, sedan svetsa samman det i rätt läge.

Ser redan att det blir problem att få till fotbromsen men det får jag lösa på något sätt, fortsättning följer...
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av JanneL »

Det blir mycket funderingar på ett bygge om det ska bli bra.
Det där med pipa och fotbroms är alltid ett litet problem verkar det som :D

Bra jobbat mannen !
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

JanneL skrev:Det blir mycket funderingar på ett bygge om det ska bli bra.
Det där med pipa och fotbroms är alltid ett litet problem verkar det som :D

Bra jobbat mannen !
Tack.
Nu är mitt projekt en smula mer blygsamt än ditt men man får ju lägga sig på en
nivå som passar det egna kunnandet och tiden man vill anslå.

Finishen får vänta tills nästa vinter, vill få allt att fungera och se om det är inspirerande nog att lägga tid på ny lack.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Micke S »

Intressant projekt och fina arbeten du gör thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

Micke S skrev:Intressant projekt och fina arbeten du gör thumb_up

Tack.
Man försöker hitta bra lösningar, någon gång ska man ju lyckas... :wink:
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Baronen »

Det här blir bra du Coolvette! Fler Puckbyggen vill jag se :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5014
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Patrik »

JanneL skrev: Det där med pipa och fotbroms är alltid ett litet problem verkar det som :D
Fast oftast så sitter det inte fotbroms på båda sidor.. :)

/ P
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av TolvNollNio »

Ogillar att kalla folk lögnare, men K som i katastrof var väl att ta i?
Tyckte det var välordnat vid mitt besök, varmt och skönt var där också!
Så om det ska heta något borde det vara Mysrummet :wink:
Men blodhundarna :shock: ta sig förbi dom!!!

Håller med Patrik vad gäller dragning av avgasröret, det MÅSTE inte sitta på högersidan.
Blå/vit Monark 1209
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av sachsmaster »

TolvNollNio skrev: Håller med Patrik vad gäller dragning av avgasröret, det MÅSTE inte sitta på högersidan.
Nä det MÅSTE inte vara högersidan, en del moppar har ju avgasröret på ovansidan :mrgreen:

men okej, det kan ju vara höger- eller vänstersidan det också :wink:
  • Bild
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Baronen »

Traktormodellen, rakt upp?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av sachsmaster »

Moped med skorsten ja vad kul :mrgreen:
  • Bild
Skriv svar