Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Ser ut att bli bra det där!
Ljudnivån på vrålapan är dock inget vidare tycker jag.
En extra dämpare är nog att föredra.
Ljudnivån på vrålapan är dock inget vidare tycker jag.
En extra dämpare är nog att föredra.
Re: Det blev en PUCH Nevada...
JRA: har inte du hört hur dom piporna låter när du varit på Mellstaträffen?
men jag vill beskriva det som en halvmesyr till dämpning som ger en rätt oangenäm ton.
en öppen stinger låter visserligen mer, men även vackrare.
Men en nyfiken fråga som dök upp i mitt huvud nu: är det samma mått på dom piporna med både sachs och zyndappfäste?
erlan
men jag vill beskriva det som en halvmesyr till dämpning som ger en rätt oangenäm ton.
en öppen stinger låter visserligen mer, men även vackrare.
Men en nyfiken fråga som dök upp i mitt huvud nu: är det samma mått på dom piporna med både sachs och zyndappfäste?
erlan
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Har inte jämfört dom då jag inte haft sådana samtidigt.erlan skrev: Men en nyfiken fråga som dök upp i mitt huvud nu: är det samma mått på dom piporna med både sachs och zyndappfäste?
erlan
Spontant tror jag att det endast skiljer anslutningen mot cylindern men någon annan vet kanske bättre?
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Helt korrekt.Spontant tror jag att det endast skiljer anslutningen mot cylindern men någon annan vet kanske bättre?
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Klent med uppdateringar, det är väl dags nu.
Jobbresorna tar sin tid, har hunnit med Schweiz, England, Italien och Västerås i Januari...
Helgerna är besvärande korta, tyvärr.
Moppen är nerflyttad till hobbyrummet i källaren, rummet kallas "K1" (katastrof-rummet), mitt hobbyrum:
Sökte ju ett tomt motorblock att ha under byggtiden, fick tag på två halvor för en femtiolapp på Puchverkstans mekare.
Bryr mig inte om vad som är felet, ska ju inte montera eller köra med dom, ser att ett motorfäste är svetsat och andra halvan har lite PlasticPadding, spelar mig ingen roll:
Till ett tidigare projekt byggde jag en sliplåda, den kom till pass igen:
Fördelen med ett skrotat block är att man kan grotta friskt, utan att tänka på annat än frigång för 74cc-cylindern.
En roterande fil i Atlas 19000-varvaren avverkar friskt i aluminium.
Här sitter motorn på plats, cylindern placerad på rätt plats, nu kan bygget gå vidare:
Fick idag tid att gå till jobbets prototypverkstad och leka med rostfritt stål i svarven och fräsen:
Övre vänster visar plattan som ska bli till insuget, plattan till höger ska bli adapterplattan till avgasröret.
Ringen nere till vänster är till insuget och den cylindriska delen ska hjälpa mig att bestämma längden på adaptern till avgasröret.
Till insugsröret behöver jag ett rör i ungefär 45-graders vinkel, sedan ett annat projekt hade jag ett fint rör, det undre på bilden.
Ytterdiameter är 25 mm men innerdiameter 22,5. Jag ska ju köra med en 24mm förgasare och det kändes dumt att bygga med ett rör som stryper så jag fick leta vidare, hittade ett så kallat S-rör som används till rörinstallationer, ytterdiameter 28 mm och invändigt omkring 24,7, bättre att bygga på. Finishen är sämre än på det mindre röret men det kan inte hjälpas, tror att diametern begränsar mer än lite ojämnheter.
Tappen på insugets platta finns kvar av en anledning.
Jag skulle föredra att ha pinnbultar till både insug och avgasplatta men på grund av platsbrist kan jag inte montera muttrar. Insexskruvar blir enda alternativet och då insugsröret kommer att hänga en bit plus förgasarens vikt vill jag ha möjlighet att montera en extra stödskruv mot bryggan mellan flänsarna, om jag blir brydd för om gängorna ska klara brytkraften.
Håldiametern är 25 mm, nu ska jag matcha insuget och sedan borra upp plattan till 28 för att ta emot insugsröret.
För avgasröret ville jag kunna mäta in rörhylsan som måste svarvas mellan porten och rörets anslutning, det skiljer tre millimeters diameter på porten och rörets innerdiameter.
Det skiljer även på bultavståndet, 42 mm på cylindern och 50 mm på avgasflänsen så jag måste ha ett mellanstycke.
Jag behövde plana anläggningsytan vid porten, fick även frisera flänsarna för att ge plats åt avgasrörets fläns:
Ytan är inte den bästa men eftersom jag har en plåtskodd avgaspackning är jag inte brydd.
Här sitter avgasplattan monterad, uppstickande pinnbultar ska hålla avgasflänsen, den runda biten passar i avgasröret och genom att gänga den upp eller ner kan jag enkelt testa mig fram till passande längd på den cylindriska biten mellan avgasport och pipa:
Så snart jag bestämt längden på mellanstycket kommer jag givetvis att borra upp hålet i plattan för att passa mot port och mellanstycke.
Dessvärre kommer pipans vinkel att bli knasig, den är ju byggd för andra maskiner.
Jag kommer att såga en kil i framkant på pipan, ända uppe vid anslutingen, för att kunna böja ner röret och få det in under motorn, sedan svetsa samman det i rätt läge.
Ser redan att det blir problem att få till fotbromsen men det får jag lösa på något sätt, fortsättning följer...
Jobbresorna tar sin tid, har hunnit med Schweiz, England, Italien och Västerås i Januari...
Helgerna är besvärande korta, tyvärr.
Moppen är nerflyttad till hobbyrummet i källaren, rummet kallas "K1" (katastrof-rummet), mitt hobbyrum:
Sökte ju ett tomt motorblock att ha under byggtiden, fick tag på två halvor för en femtiolapp på Puchverkstans mekare.
Bryr mig inte om vad som är felet, ska ju inte montera eller köra med dom, ser att ett motorfäste är svetsat och andra halvan har lite PlasticPadding, spelar mig ingen roll:
Till ett tidigare projekt byggde jag en sliplåda, den kom till pass igen:
Fördelen med ett skrotat block är att man kan grotta friskt, utan att tänka på annat än frigång för 74cc-cylindern.
En roterande fil i Atlas 19000-varvaren avverkar friskt i aluminium.
Här sitter motorn på plats, cylindern placerad på rätt plats, nu kan bygget gå vidare:
Fick idag tid att gå till jobbets prototypverkstad och leka med rostfritt stål i svarven och fräsen:
Övre vänster visar plattan som ska bli till insuget, plattan till höger ska bli adapterplattan till avgasröret.
Ringen nere till vänster är till insuget och den cylindriska delen ska hjälpa mig att bestämma längden på adaptern till avgasröret.
Till insugsröret behöver jag ett rör i ungefär 45-graders vinkel, sedan ett annat projekt hade jag ett fint rör, det undre på bilden.
Ytterdiameter är 25 mm men innerdiameter 22,5. Jag ska ju köra med en 24mm förgasare och det kändes dumt att bygga med ett rör som stryper så jag fick leta vidare, hittade ett så kallat S-rör som används till rörinstallationer, ytterdiameter 28 mm och invändigt omkring 24,7, bättre att bygga på. Finishen är sämre än på det mindre röret men det kan inte hjälpas, tror att diametern begränsar mer än lite ojämnheter.
Tappen på insugets platta finns kvar av en anledning.
Jag skulle föredra att ha pinnbultar till både insug och avgasplatta men på grund av platsbrist kan jag inte montera muttrar. Insexskruvar blir enda alternativet och då insugsröret kommer att hänga en bit plus förgasarens vikt vill jag ha möjlighet att montera en extra stödskruv mot bryggan mellan flänsarna, om jag blir brydd för om gängorna ska klara brytkraften.
Håldiametern är 25 mm, nu ska jag matcha insuget och sedan borra upp plattan till 28 för att ta emot insugsröret.
För avgasröret ville jag kunna mäta in rörhylsan som måste svarvas mellan porten och rörets anslutning, det skiljer tre millimeters diameter på porten och rörets innerdiameter.
Det skiljer även på bultavståndet, 42 mm på cylindern och 50 mm på avgasflänsen så jag måste ha ett mellanstycke.
Jag behövde plana anläggningsytan vid porten, fick även frisera flänsarna för att ge plats åt avgasrörets fläns:
Ytan är inte den bästa men eftersom jag har en plåtskodd avgaspackning är jag inte brydd.
Här sitter avgasplattan monterad, uppstickande pinnbultar ska hålla avgasflänsen, den runda biten passar i avgasröret och genom att gänga den upp eller ner kan jag enkelt testa mig fram till passande längd på den cylindriska biten mellan avgasport och pipa:
Så snart jag bestämt längden på mellanstycket kommer jag givetvis att borra upp hålet i plattan för att passa mot port och mellanstycke.
Dessvärre kommer pipans vinkel att bli knasig, den är ju byggd för andra maskiner.
Jag kommer att såga en kil i framkant på pipan, ända uppe vid anslutingen, för att kunna böja ner röret och få det in under motorn, sedan svetsa samman det i rätt läge.
Ser redan att det blir problem att få till fotbromsen men det får jag lösa på något sätt, fortsättning följer...
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Det blir mycket funderingar på ett bygge om det ska bli bra.
Det där med pipa och fotbroms är alltid ett litet problem verkar det som
Bra jobbat mannen !
Det där med pipa och fotbroms är alltid ett litet problem verkar det som
Bra jobbat mannen !
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Tack.JanneL skrev:Det blir mycket funderingar på ett bygge om det ska bli bra.
Det där med pipa och fotbroms är alltid ett litet problem verkar det som
Bra jobbat mannen !
Nu är mitt projekt en smula mer blygsamt än ditt men man får ju lägga sig på en
nivå som passar det egna kunnandet och tiden man vill anslå.
Finishen får vänta tills nästa vinter, vill få allt att fungera och se om det är inspirerande nog att lägga tid på ny lack.
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Intressant projekt och fina arbeten du gör
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Micke S skrev:Intressant projekt och fina arbeten du gör
Tack.
Man försöker hitta bra lösningar, någon gång ska man ju lyckas...
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Det här blir bra du Coolvette! Fler Puckbyggen vill jag se
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Fast oftast så sitter det inte fotbroms på båda sidor..JanneL skrev: Det där med pipa och fotbroms är alltid ett litet problem verkar det som
/ P
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Ogillar att kalla folk lögnare, men K som i katastrof var väl att ta i?
Tyckte det var välordnat vid mitt besök, varmt och skönt var där också!
Så om det ska heta något borde det vara Mysrummet
Men blodhundarna ta sig förbi dom!!!
Håller med Patrik vad gäller dragning av avgasröret, det MÅSTE inte sitta på högersidan.
Tyckte det var välordnat vid mitt besök, varmt och skönt var där också!
Så om det ska heta något borde det vara Mysrummet
Men blodhundarna ta sig förbi dom!!!
Håller med Patrik vad gäller dragning av avgasröret, det MÅSTE inte sitta på högersidan.
Blå/vit Monark 1209
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Nä det MÅSTE inte vara högersidan, en del moppar har ju avgasröret på ovansidanTolvNollNio skrev: Håller med Patrik vad gäller dragning av avgasröret, det MÅSTE inte sitta på högersidan.
men okej, det kan ju vara höger- eller vänstersidan det också
Re: Det blev en PUCH Nevada...
Traktormodellen, rakt upp?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown