Micke3:s mopeder
Re: Micke3:s mopeder
Ja.
erlan
erlan
Re: Micke3:s mopeder
Uppdatering
Har hittills hunnit köra ca 3,5mil med motorn och den går bara bättre och bättre.
Tändningen är backad lite grann, nålen höjd ett hack och jag kör på ca 3,5% Castrol helsyntet.
Hoppas att dessa inställningar fungerar vid inkörning.
Länkar till en video där ni kan höra hur den låter.
(Rasslet som hörs kommer från verktygslådan och pakethållaren)
https://www.youtube.com/watch?v=bAJGhEL-qPA
Har hittills hunnit köra ca 3,5mil med motorn och den går bara bättre och bättre.
Tändningen är backad lite grann, nålen höjd ett hack och jag kör på ca 3,5% Castrol helsyntet.
Hoppas att dessa inställningar fungerar vid inkörning.
Länkar till en video där ni kan höra hur den låter.
(Rasslet som hörs kommer från verktygslådan och pakethållaren)
https://www.youtube.com/watch?v=bAJGhEL-qPA
Re: Micke3:s mopeder
Du vet att den moppen ska ha stora toppen, fast den har lilla cylindern?
hurvida en sen -72a ska ha lilla cylindern är det väl ingen som riktigt vet idag.
det får nog anses korrekt både och.
att det är en sen -72a avslöjas på leleu-naven. tidiga -72or hade kvar grimeca-naven.
erlan
hurvida en sen -72a ska ha lilla cylindern är det väl ingen som riktigt vet idag.
det får nog anses korrekt både och.
att det är en sen -72a avslöjas på leleu-naven. tidiga -72or hade kvar grimeca-naven.
erlan
Re: Micke3:s mopeder
Absolut, Jag har tänkt köpa den stora toppen framöver.
Re: Micke3:s mopeder
Frågan är om det verkligen är så att det "ska" sitta den stora toppen på 1279:an.
En del mopeder jag sett har haft den lilla och en del den stora.
Kollar man på länken nedan ser det ut som att det fanns både och:
https://www.raketsport.com/stockholmare.htm
Jag har dock tänkt köpa en stor topp för bättre kylning men det verkar som att de tog lite vad som fanns på hyllan.
En del mopeder jag sett har haft den lilla och en del den stora.
Kollar man på länken nedan ser det ut som att det fanns både och:
https://www.raketsport.com/stockholmare.htm
Jag har dock tänkt köpa en stor topp för bättre kylning men det verkar som att de tog lite vad som fanns på hyllan.
Re: Micke3:s mopeder
Idag fick jag dit det nya bakhjulet på Compacten
Re: Micke3:s mopeder
Ser jättebra ut.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Micke3:s mopeder
Tack för all uppmuntran!
Kul att det man gör uppskattas
Idag har jag skruvat lite med den här monarscootern från 58. Den har fått ny cylinder (NTS) där jag portat insug och avgas för lite mer flås.
Utöver det har den också fått en 15mm Bing-kopia med BING-orginal nålmunstycke, nål samt flottör samt ett GAMMALT ställbart munstycke.
Den har också fått ett större framdrev och topplockspackningen har bytts ut mot en helt i aluminium från Zundapp. Verkar hålla bättre.
Startade direkt och går bra.
Är ju så klart inte inkörd på långa vägar så jag har inte vågat varva ur den ordentligt, men det blev stor skillnad med denna setup kontra original.
Gör 45-48 km/h i dagsläget och är ordentligt mycket starkare än innan (Y)
Kul att det man gör uppskattas
Idag har jag skruvat lite med den här monarscootern från 58. Den har fått ny cylinder (NTS) där jag portat insug och avgas för lite mer flås.
Utöver det har den också fått en 15mm Bing-kopia med BING-orginal nålmunstycke, nål samt flottör samt ett GAMMALT ställbart munstycke.
Den har också fått ett större framdrev och topplockspackningen har bytts ut mot en helt i aluminium från Zundapp. Verkar hålla bättre.
Startade direkt och går bra.
Är ju så klart inte inkörd på långa vägar så jag har inte vågat varva ur den ordentligt, men det blev stor skillnad med denna setup kontra original.
Gör 45-48 km/h i dagsläget och är ordentligt mycket starkare än innan (Y)
Re: Micke3:s mopeder
Ja visst är de nya man köper helt kass i typ 6 av 10 fall? Man kan vrida flera varv utan att det händer nåt särskilt och det verkar i praktiken bara finnas två lägen. Stängt och öppet.ett GAMMALT ställbart munstycke
Re: Micke3:s mopeder
Super snygga mopeder du har .Micke S..
Den röda Compakten du visar Mickepå minner mig om min hel renoverade allt gjort av mig själv.....
.
Lack...Kedjeskydd/Sidoskydd, Signalkåpa, Skärmstag egen tillverkning. Allt Fixat till NOS..Home Made By billykid....allt
Grå orgi vajrar med smörjnipplar. När allt var klart upptäcktes att ramen läcker bensin...det var surt.
Fixade en ny ram och göra om! Och gör rätt.. ...Svesade den trasiga ramen sen...å bättra lacken med pensel till ett annat objekt
som jag gav bort gratis...
Kollar alltid nu mera tätheten på tankarna...en dyr läxa blev det iaf. med lackering & Ny dekalsats och allt ordnödigt jobb
Den röda Compakten du visar Mickepå minner mig om min hel renoverade allt gjort av mig själv.....
.
Lack...Kedjeskydd/Sidoskydd, Signalkåpa, Skärmstag egen tillverkning. Allt Fixat till NOS..Home Made By billykid....allt
Grå orgi vajrar med smörjnipplar. När allt var klart upptäcktes att ramen läcker bensin...det var surt.
Fixade en ny ram och göra om! Och gör rätt.. ...Svesade den trasiga ramen sen...å bättra lacken med pensel till ett annat objekt
som jag gav bort gratis...
Kollar alltid nu mera tätheten på tankarna...en dyr läxa blev det iaf. med lackering & Ny dekalsats och allt ordnödigt jobb
Re: Micke3:s mopeder
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här.
Det som hänt sedan sist är att jag köpt tillbaks min gamla 1279:a.
Som ni ser på bilderna är den ganska fräsch (ursäkta smutsen )
Den är försedd med följande:
- NTS 60cc Agge S3
- NOS 17 Bing
- 32mm krök
- 32mm Zundapp openflowdämpare
- 15/34 drev
Motorn renoverade jag innan den såldes till min svåger Maj -19
Det som hänt sedan sist är att jag köpt tillbaks min gamla 1279:a.
Som ni ser på bilderna är den ganska fräsch (ursäkta smutsen )
Den är försedd med följande:
- NTS 60cc Agge S3
- NOS 17 Bing
- 32mm krök
- 32mm Zundapp openflowdämpare
- 15/34 drev
Motorn renoverade jag innan den såldes till min svåger Maj -19
Re: Micke3:s mopeder
Snyggt, Ordning och reda på grejerna Micke!
Re: Micke3:s mopeder
I helgen fick jag för mig att ta tag i bromsarna på min Zundapp.
De har tagit dåligt ända sedan jag köpte mopeden så det kändes som att det var dags nu.
Började med att plocka av kedjeskydd och svingbulten. För er som är uppmärksamma ser ni att det inte är samma bromssköld på min sportcombinette (515) som på senare 517-modeller. När jag väl fått loss hjulet och trumman insåg jag att backarna redan är bytta.
Men de tog alldeles för dåligt så jag misstänker att dessa belägg är några billiga varianter, så vi byter ändå. Trumman såg bra ut, ingen hög kant
Efter detta mätte jag storleken på backarna samt trumman och kom fram till att jag skulle ha de "vanliga" 120mm backarna.
När dessa var beställda fick jag för mig att byta till original styre.
Blev snyggare enligt mig, men vi får se hur länge jag står ut med körställningen.
De har tagit dåligt ända sedan jag köpte mopeden så det kändes som att det var dags nu.
Började med att plocka av kedjeskydd och svingbulten. För er som är uppmärksamma ser ni att det inte är samma bromssköld på min sportcombinette (515) som på senare 517-modeller. När jag väl fått loss hjulet och trumman insåg jag att backarna redan är bytta.
Men de tog alldeles för dåligt så jag misstänker att dessa belägg är några billiga varianter, så vi byter ändå. Trumman såg bra ut, ingen hög kant
Efter detta mätte jag storleken på backarna samt trumman och kom fram till att jag skulle ha de "vanliga" 120mm backarna.
När dessa var beställda fick jag för mig att byta till original styre.
Blev snyggare enligt mig, men vi får se hur länge jag står ut med körställningen.