Från en cykelram med motor till en egen ram i plåt?
Fanns ju lagar o regler om trampstart/kickstart...osv.
https://www.youtube.com/watch?v=fEPyrQC5Do8
När blev mopeden en moped?
Re: När blev mopeden en moped?
Början av 50-talet? Typ -53 kanske? NSU Quickly var ju väldigt tidig med helt egen ram.
Re: När blev mopeden en moped?
Övergången från cykel med hjälpmotor till en "riktig "moped kom ju gradvis. En tidig:
MS 50
Puchs första mopedmodell i Sverige, våren 1955 importerades 300 st av AB Frode Lund i Malmö. Denna gråa modell tillverkades 1954 och var ett restlager som köptes till Sverige. Inte många finns i livet idag.
Detta exemplar har 456 mil på mätaren.
Läs mer om renoveringen under Verkstad - Projekt MS 50.
Bensintanken på denna MS 50 rymmer 3 liter, vikt körklar 43 kg. 0,8 hk, 49 cc motor med 38 mm cylinderdiameter, 43 mm slaglängd, 2-växlad och med halvnavsbromsar. I Österrike hade den ringklocka, men utrustades med bollhorn här. Kostade 867 kr som ny 1955.
Modellen avlöstes året efter i Sverige av MS 50 L som hade kraftigare ram, en 4,6 liters tank.
MS 50
Puchs första mopedmodell i Sverige, våren 1955 importerades 300 st av AB Frode Lund i Malmö. Denna gråa modell tillverkades 1954 och var ett restlager som köptes till Sverige. Inte många finns i livet idag.
Detta exemplar har 456 mil på mätaren.
Läs mer om renoveringen under Verkstad - Projekt MS 50.
Bensintanken på denna MS 50 rymmer 3 liter, vikt körklar 43 kg. 0,8 hk, 49 cc motor med 38 mm cylinderdiameter, 43 mm slaglängd, 2-växlad och med halvnavsbromsar. I Österrike hade den ringklocka, men utrustades med bollhorn här. Kostade 867 kr som ny 1955.
Modellen avlöstes året efter i Sverige av MS 50 L som hade kraftigare ram, en 4,6 liters tank.
Re: När blev mopeden en moped?
Hand/fotväxel var väl också något som var lag på?
Re: När blev mopeden en moped?
Eftersom alla mopeder måste ha trampor till och med 1960 så var det ju handväxel som gällde. När nya lagen med en hk och inget tvång på trampor så dök de första fotväxlarna upp 1961.