Ringklocka?
Ringklocka?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoppas på att någon kan hjälpa mig med mitt nyaste loppisfynd 50KR.
Hermes ringklocka,som jag aldrig har sett.
Ålder?
Special utgåva? mm..
Tror att den är ganska ovanlig;)http://imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img854/6379/hermes1.jpg
Tacksam för all info jag kan få.
Tack på förhand MVH Fenderz. <!-- </EdIndex> --></div>
Hermes ringklocka,som jag aldrig har sett.
Ålder?
Special utgåva? mm..
Tror att den är ganska ovanlig;)http://imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img854/6379/hermes1.jpg
Tacksam för all info jag kan få.
Tack på förhand MVH Fenderz. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en mycket fin cykel tycker jag
Här är ett konstigt sammanträffande för precis ett sådant hjul ekrade jag upp åt en kille förra natten med Sturmey Archer trumbroms och precis likadan svart bromssköld
Hjulet ifråga hade en mycket speciell ekring med 4-kors på bromssidan och 3-kors på andra sidan vilket föranledde att jag fick plocka ner halva hjulet en gång därför dom långa ekrarna skulle vara på bromssidan istället för tvärtom vilket är vanligast.
Ditt hjul ser jag har en helt annan, och lika säregen ekring och det ser ut att vara 1-kors på bromssidan och 2-kors på andra sidan.
Jag gjorde också iordning navet och med Svinto och vatten blev det lika fint som ditt. Lagren fick också rengörning och nytt fett. Likaså rengör jag bromsband med vässad stålborste så ny luckrad yta kommer fram.
Konorna är speciella för det här navet och då vet jag vad något tiotal NOS konor jag haft länge ska vara till och det är något jag inte hade en aning om tidigare. Dom var bara konstiga tyckte jag.... <!-- </EdIndex> --></div>
Här är ett konstigt sammanträffande för precis ett sådant hjul ekrade jag upp åt en kille förra natten med Sturmey Archer trumbroms och precis likadan svart bromssköld
Hjulet ifråga hade en mycket speciell ekring med 4-kors på bromssidan och 3-kors på andra sidan vilket föranledde att jag fick plocka ner halva hjulet en gång därför dom långa ekrarna skulle vara på bromssidan istället för tvärtom vilket är vanligast.
Ditt hjul ser jag har en helt annan, och lika säregen ekring och det ser ut att vara 1-kors på bromssidan och 2-kors på andra sidan.
Jag gjorde också iordning navet och med Svinto och vatten blev det lika fint som ditt. Lagren fick också rengörning och nytt fett. Likaså rengör jag bromsband med vässad stålborste så ny luckrad yta kommer fram.
Konorna är speciella för det här navet och då vet jag vad något tiotal NOS konor jag haft länge ska vara till och det är något jag inte hade en aning om tidigare. Dom var bara konstiga tyckte jag.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56:an,kunde inte fixa ekringen själv,dels är jag nybörjare och sen visste jag inte hur man får fram längden på ekrerna eftersom det är olika längder på sidorna.Så jag fick kontakt med en erfaren man på en så där 80 vårar som hjälpte mig;)
Navet är stämplat 41 och aldrig använt )
(Mitt är också Sturmey Archer ) <!-- </EdIndex> --></div>
Navet är stämplat 41 och aldrig använt )
(Mitt är också Sturmey Archer ) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ekerlängden beror på hur många kors du lägger ekern i och ju fler kors desto starkare hjul mot vridkrafterna kan man säga.
Exakt ekerlängd får man kolla mot listor för rekommenderade ekerlängder eller själv experimentera sig fram.
Tyvärr måste jag ge mannen med de 80 vårarna bakläxa därför bromsat nav ger vridande moment mellan fälg och nav och fordrar därför flerkorsekring och jag skulle rekommendera minst 3-kors för ett sånt här hjul.
Många kors ger också tätare hjul, särkskilt nära navet så en tröst i sammanhanget är att du nu har lättare att komma åt med putstrasan för att hålla navet snyggt och blankt. <!-- </EdIndex> --></div>
Exakt ekerlängd får man kolla mot listor för rekommenderade ekerlängder eller själv experimentera sig fram.
Tyvärr måste jag ge mannen med de 80 vårarna bakläxa därför bromsat nav ger vridande moment mellan fälg och nav och fordrar därför flerkorsekring och jag skulle rekommendera minst 3-kors för ett sånt här hjul.
Många kors ger också tätare hjul, särkskilt nära navet så en tröst i sammanhanget är att du nu har lättare att komma åt med putstrasan för att hålla navet snyggt och blankt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cykeln är jättefin och det är nog få som kan visa upp något liknande praktemplar
Jag minns dig när jag såg styret nu för det var väl du som visade upp ett mycket ovanligt lyktstyre för något halvår sedan?
Det är en mycket snygg ekring han gjort den 80-årige mannen och det kanske var det som var meningen?
Jag bara reagerade lite för det konstiga sammanträffandet och den direkta motsatsen till hjulet jag själv höll på med. Den cykeln ska visst också till någon entusiast men vet inte vem och cykeln var någon äldre lyxmodell av 26" herrcykel med sportaktigt utseende och smal lädersadel och bockastyre. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag minns dig när jag såg styret nu för det var väl du som visade upp ett mycket ovanligt lyktstyre för något halvår sedan?
Det är en mycket snygg ekring han gjort den 80-årige mannen och det kanske var det som var meningen?
Jag bara reagerade lite för det konstiga sammanträffandet och den direkta motsatsen till hjulet jag själv höll på med. Den cykeln ska visst också till någon entusiast men vet inte vem och cykeln var någon äldre lyxmodell av 26" herrcykel med sportaktigt utseende och smal lädersadel och bockastyre. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte sett denna typ innan, är det ett löst märke i mitten eller präglat i klockan? De ringklockor jag har från 30-talet är med en dekalliknande lackering i rött. Dessa är i princip aldrig i fint skick eller borta helt och hållet, de ser alltså helt blanka ut i mitten. Av någon outgrundlig anledning ser man inte många Hermes-klockor överhuvudtaget..
Jag gissar att din klocka är lite äldre än de man brukar se med röd mitten, modellen är typiskt 30-tal i formen, det kan vara en tidig 30-talare, sen kanske man gick över till rött centrum. Den verkar vara kromad, kromning började man med runt 1930 på svenska cyklar.
Jag kan fråga några samlare jag känner om de vet nåt.
Den ser mycket fin ut, gratulerar till en bra köp! <!-- </EdIndex> --></div>
Jag gissar att din klocka är lite äldre än de man brukar se med röd mitten, modellen är typiskt 30-tal i formen, det kan vara en tidig 30-talare, sen kanske man gick över till rött centrum. Den verkar vara kromad, kromning började man med runt 1930 på svenska cyklar.
Jag kan fråga några samlare jag känner om de vet nåt.
Den ser mycket fin ut, gratulerar till en bra köp! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->märket i mitten är antingen brons eller koppar,klockan var i krom men i uselt skick,så det fick bli en mässingsputs.En sådan klocka med det röda i mitten har jag i toppskick:),men där är även en symbol i det röda som ser ut som kantiga vingar?Vet du vad det är för märke? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här var det.http://img845.imageshack.us/img845/7348/2efterputs.jpg <!-- </EdIndex> --></div>